Bedste mailprogram ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-01 17:43

Hej

Jeg har altid brugt Netscape 4.76 som primær browser samt til mail og
været fuldt tilfreds.

Nu skal der nye diske i dyret og dermed også friske installationer af
diverse software.

Der kunne jo være noget der er bedre end Netscape 4.76

Er mail delen i Netscape 6 som i 4.76 ?

Hvilket program er ubetinget det bedste, nemmeste og mest stabile til
mail.

--
Ciao Jesper

Fra : Jan Jonasen

Dato : 24-02-01 19:23

> Hvilket program er ubetinget det bedste, nemmeste og mest stabile til
> mail.

Er du ude på at starte en religionskrig?
Mail programmer er mest af alt et smagsspørgsmål, da der ikke er nogen
som adskiller sig væsentligt i funktionalitet eller efter min erfaring
stabilitet. P.t. bruger jeg Eudora, stille og roligt mail program,
ganske stabilt normalt, men crasher _altid_ ved åbning af nogle
(sandsynligvis reklame) mails fra Amazon. Det har en elsket funktion,
hvor man kan fremstille et filter udfra en markeret mail, ganske
praktisk. Det er dog bestemt ikke et hurtigt program.

PowerMail har jeg før prøvet fra tid til anden, men sidste version
crashede hele maskinen når jeg ændrede vindues størrelse, siden har jeg
ikke gidet kigge på det. Jeg har netop på foranledning af din besked
hentet seneste version, så nu må vi se om den er blevet bedre.

Mail Smith er et maget hurtigt program, men kunne ikke vise danske tegn
ordentligt sidst jeg prøvede. Outlook Express er da meget fint, men at
have alt gemt post samt vedhæftninger til at ligge i én fil, finder jeg
at fuldstændigt tåbeligt. Så er det også lige princippet i at have post
og nyhedsgrupper i et program, noget jeg heller ikke går ind for.
Tangere også at være ulideligt langsomt.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Hardware (n): The kickable part of a computer.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 24-02-01 22:27

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> ikke gidet kigge på det. Jeg har netop på foranledning af din besked
> hentet seneste version, så nu må vi se om den er blevet bedre.

PowerMail får ikke noget godt med fra mig alligevel Efter at have
installeret demoen, opsat en konto og bedt den hente post crashede
skidtet. Det må jo trods mit uheld virke for nogle andre, ellers ville
de vel ikke fortsætte med at lave det(1).

> [...]
> og nyhedsgrupper i et program, noget jeg heller ikke går ind for.
> Tangere også at være ulideligt langsomt.

MailSmite demoen gav ikke meget bedre resultat, programmet starter...og
så lukker det igen #-/

(1) Forbruger logik.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-01 09:02

> Er du ude på at starte en religionskrig?

Jeg må hellere blive nede i skyttegraven

> [...]
> hvor man kan fremstille et filter udfra en markeret mail, ganske
> praktisk. Det er dog bestemt ikke et hurtigt program.

Jeg er selv stor fan af Eudora, der kan stort set alt, hvis man
bare gider lede efter det. Eudora crasher nu ikke hos mig, og jeg ved
ikke, hvordan det ikke er hurtigt. På min iMac rev/B går det altså pænt
kvikt.
Jesper gennemgår en masse programmer, og jeg ved intet nærmere
om dem. Jeg vil blot tilføje, at man ikke behøver et program med flere
funktioner end nødvendigt. Det fylder og forvirrer bare. Skal du bruge
et simpelt e-mail-program, så kan du bruge den MacSOUP, du allerede har.
Men som sagt, kan det ikke så meget. Alternativt kan du bruge Eudora i
Light-mode som et simpelt program. Nå ja, så glemte Jesper vist Nisus
Email. Jeg ved ikke, hvordan den har det for tiden.
For mere info om forskellige e-mail-programmer, kunne du prøve
at søge hos TidBITS på <http://www.tidbits.com>. De omtaler ofte den
slags, men jeg vil lige advare om, at de fleste der er Eudora-fans.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-02-01 20:40

On Sat, 24 Feb 2001 17:43:29 +0100, Jesper Haaber Gylling wrote
(in message <1epch1m.6i9itk153cjlgN%jesper@gylling.net>):

Entourage.

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Jan Jonasen

Dato : 24-02-01 22:27

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> Entourage.

Hvad adskiller Entourage's post del så meget fra OE, så det kan forsvare
anskaffelsen af en hel office pakke til 4000+ kr?

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-02-01 23:25

On Sat, 24 Feb 2001 22:27:23 +0100, Jan Jonasen wrote
(in message <1epcub5.nccpp5mttr28N%jonasenREMOVE@THISit.dk>):

> Hvad adskiller Entourage's post del så meget fra OE, så det kan forsvare
> anskaffelsen af en hel office pakke til 4000+ kr?

Det kan det sikkert heller ikke, hvis man da ikke har brug for Office. Men
ellers er Entourage ret lækker. Jeg prøvede lige at smide alt microsoft ud og
bruge Opera og Eudora, som jeg engang godt kunne lide. Det kan jeg ikke mere,
den er så fuld af underligheder, og faktisk ret bloated: De retter sig efter
alle der vil have en ny funktion ind, og det gør ikke ligefrem programmer
apple-enkle! Hvis man ikke husker at skrive <etellerandet> kan den ikke
modtage post, fordi osv. Opera virker hurtig (og ja, jeg ved det er en alpha)
men jeg skyndte mig tilbage til Internet Explorer. Mac afdelingen på
microsoft er simpelthen bare blevet for god. Er inbox'en fx blevet overfyldt,
trækker man den bare ud på skrivebordet og arkiverer den. Entourage har jo
også, som du ved, PIM og det hele. Og jeg der er vild med Palm - må overgive
mig. Godt nok kan jeg ikke trække den i et skin som kidstuff, men kalenderen
i Entourage er integreret med hele Office-pakken, og microsoft office manager
er bedre end ActionUtilities, som jeg rent faktisk også ejer, men ikke bruger
mere, da det er for tungt.

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-02-01 23:26

On Sat, 24 Feb 2001 23:24:35 +0100, David Blangstrup wrote
(in message <01HW.B6BDF3330005737C07A9E350@news.cybercity.dk>):

> [...]
> manager
> er bedre end ActionUtilities, som jeg rent faktisk også ejer, men ikke

Prøvede forresten SweetMail, som jeg synes VÆLDIG godt om. Hvis dette
japanske program bare kunne finde ud af æ ø å.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-01 04:09

Hej Jesper

> [...]

> været fuldt tilfreds.
>
> Nu skal der nye diske i dyret og dermed også friske installationer af

Netscape 4.76 eller 4.76/128bits er efter min mening stadig det absolut
bedste program til mail, hvis du vil have en integreret løsning med
browser og mailprogram i et.

> Der kunne jo være noget der er bedre end Netscape 4.76

Som integreret program? Nej! - men hvis du tænker på seperate programmer
til hhv. browser og mail, så er der flere løsningsmuligheder.

Browser.
iCab er et oplagt alternativ. Det fylder ikke meget og det er forholdsvis
hurtig og rimelig stabilt.

Opera er og vil nok blive fremtidens løsning til Mac. Selv nu med den
meget tidlige Alpha version, synes jeg, den er så lovende, at både NC,
Mozilla og MSIE godt kan gå hjem og 'græmme sig'. Ja selv iCab skal
virkelig til at komme op på mærkerne, hvis de ikke skal blive kørt bagud.
Og Opera er fuldt ud så avanceret som både NC og IE.

Mailprogrammer.
Her er der jo stadig den gamle QuickMail Pro, men den er ikke lige let at
bruge, og jeg synes heller ikke, den er alt for stabilt i de nyeste
versioner.

Og så er der jo også den go'e gamle Claris Email 2.0v3, hvis du kan finde
den i andet end en demo version. CE er og bliver stadig en af de bedste
mailprogrammer. Og mine erfaringer siger, at den er langt mere stabil og
driftssikker end dens 'afløser' - Outlook Express. En anden fordel ved CE
er, at den også er fuldstændig XTND kompatibel, hvilket betyder, at du kan
både eksportere og importere mailtekst direkte i mange tb-programmer.

Macgelian kunne være et alternativ. Den er forholdsvis enkel at bruge, og
så er den allerede nu delvis Unicode compatibel. Jeg har prøvet den en
smule, men jeg synes, den er for besværlig at sætte op, og så synes jeg
den er en smule ustabil.

> Er mail delen i Netscape 6 som i 4.76 ?

Maildelen i både Netscape 6 og i Mozilla 0.8beta er stort set identiske i
opbygning med Netscape 4.7x, men den er stadig meget langsommere og der er
også en hel del fejl, der bl.a. gør, at den kan fryse systemet, når den
skal sende, og de er usandsynlig langsomme til at hente post, især, hvis
der er mange mails - +10-15 stk..

> Hvilket program er ubetinget det bedste, nemmeste og mest stabile til
> mail.

Nisus Email! - Og det siger jeg med risiko for at bive beskyldt for
promovering og reklame...-) - Men helt reelt _er_ det langt det hurtigste
og mest stabile emailprogram, jeg endnu har prøvet. Det vil tage dig under
5 min. at sætte den op klar til brug. Den arbejder lige godt og hurtigt på
alm. modem, ADSL og kabelnet. Den har mulighed for mange POP3 konti med
forskellige adresser. Den kan arbejde i sig selv som et almindeligt
mailprogram, og desuden kan du bruge næsten et hvilket som helst
tekstbehandlingsprogram til at skrive dine mails med. Og blot du har et
'To:' + en adresse, så kan du med Drag&Drop sende din mail ved blot at
trække den hen på en postkasse. - Selvfølgelig kræver det, at du har den
tilsvarende adresse i din adressekartotek. Desuden er Nisus Email 100%
Unicode kompatibel til både UTF-7 og UTF-8. Det eneste rigtige minus, jeg
endnu har fundet ved den, er, at den skal have ca. det dobbelte af den
RAM, der står som hhv. min. og ønsket str., men det skyldes primært, at
den er skrevet i Basic. - Og så har den en stor fordel mere. Den er meget
let at lave til en dansk version. Det kræver blot at du samtidig har fx.
Nisus Compact 3.474c eller Nisus Writer 4.1.6, der begge to er gratis! -
og som du kan hente på Nisus' hejmmeside.

Du kan prøve den ved at gå til <http://www.nisus.com> og downloade en
14-dages demo, eller du kan kontakte mig, så skal jeg sende dig en demo af
den. Det skal lige tilføjes, at den demo, der er på Nisus' hjemmeside er
en demo af den version, der sælges pt, men at vi i løbet af de næste par
uger meget gerne skulle have en helt ny version klar.

Jeg bruger selv meget Nisus Email, netop fordi den er så hurtig og enkel
at gå til, hvis man blot skal have sendt en hurtig mail, og samtidig er
den så avanceret, at det vil kræve adskillige timer at lære alle dens
finesser at kende.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jan Jonasen

Dato : 25-02-01 15:24

> Nisus Email! - Og det siger jeg med risiko for at bive beskyldt for
> promovering og reklame...-)

Grunden til at jeg ikke nævnte det, er at det rangere et sted på min
liste mellem Unix's mail og mailx. Det er også det kommercielle mail
program der i tiden løb har fået den laveste anmeldelse i det engelske
MacFormat blad (lidt over 60%), som eller plejer at være lykkelige over
Nisus produkter. Den typiske procedure for at bruge det er endvidere, at
man skal have et seperart program startet for at skrive sin mail, ikke
et særligt praktisk træk.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-01 16:41

Hej Jan

Det er jo ikke rigtig, det du skriver. Og hvad MacFormat angår, så holder
jeg ikke længere det blad, da jeg synes, de har ændret stil temmelig meget.
Og det eneste Nisus produkt, de nogensinde har anmeldt positivt er Nisus
Writer 4.1x.

Og nej, Nisus Email kræver _ikke_ et seperat tekstprogram for at kunne
bruges, - tværtimod så bruger jeg sjælden et tekstprogram til at skrive
mails med, men man _kan_ bruge et tekstprogram. Og det er en særdeles stor
fordel, hvis du vil sende formatteret tekst.

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Jonasen

Dato : 25-02-01 18:48

> [...]
> mails med, men man _kan_ bruge et tekstprogram. Og det er en særdeles stor
> fordel, hvis du vil sende formatteret tekst.

Helt nøjagtigt hvad er forkert? Det er vist ordbogen igen.
Typisk = Ofte forekommende, men ikke altid.
MacFormat historien er også korrekt, hvad enten du holder det eller ej.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-01 01:53

Hej Jan

Når man bruger ordet 'typisk' = eng. typical - betyder det, at det er en
nødvendighed at have et seperat skriveprogram åbent, og det er ikke tilfældet.
Du kan skrive, sende og hente dine mails _direkte_ i Nisus Email som i et
hvilket som helst andet mailprogram. - At man så samtidig ved hjælp af et godt
tekstbehandlingsprogram kan komponere sine mails med formattering o.ol. er en
helt anden snak, som jeg også skrev. Men det er slet ikke nødvendig for den
almindelige bruger.

Hvis du lægger mærke til, hvad jeg skriver, så har MacFormat ændret stil, når
det gælder deres anmeldelser af Nisus produkter. Jeg har ikke sat spørgsmålstegn
ved det du siger, de har skrevet om NE.

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Jonasen

Dato : 26-02-01 20:15

> Hej Jan
>
> Når man bruger ordet 'typisk' = eng. typical - betyder det, at det er en
> nødvendighed at have et seperat skriveprogram åbent, og det er ikke tilfældet.

Ak.
Dette er en dansk gruppe, af hvilken årsag jeg ikke skriver engelsk(1).
Frem med den lille rød ordbog:

Engelsk:
typical[<lydskrift>]adj typisk, karakteristisk (/of/ for).

Nudansk ordbog:
typisk /'typpisk/ adj.: ntr. d.s. repræsenterende for en type;
karakteristisk <bla bla bla>
Synonymerne tæller: Normal og sædvanligvis.

Det burde FUT'es til dk.kultur.sprog, men jeg finder det forholdsvis
uhøfligt at futte til en gruppe jeg ikke selv læser. Som det ses af
ovenstående betyder "typical" nøjagtigt det samme som "typisk", men
okay, min ordbøger datere sig da også tilbage til starten af 90'erne, så
tingene kan jo have ændret sig.....nej vel.

(1) _Ingen_ polimik om at flere dansk ord stammer fra engelsk.

Fra : Mikael Kern

Dato : 10-04-01 23:00

Har den, bruger den stadig, har faktisk betalt licens...

Erik Richard Sørensen wrote:

> Og så er der jo også den go'e gamle Claris Email 2.0v3, hvis du kan finde
> den i andet end en demo version.

--
----------
Mikael Kern - EFP/ENG/OB - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 25-02-01 17:16

> Hvilket program er ubetinget det bedste, nemmeste og mest stabile til
> mail.

Utroligt nok har Outlook Express 5.02 virker upåklageligt for mig, med
Mac OS 9.0.2 og 9.0.4.

Alternativerne inkluderer:

Eudora 5

Powermail 3 (er jeg blevet kraftigt anbefalet at brug fra venner, da det
minder meget om Claris Emailer)

MacSoup, JA! Meget simpel, dog...

Musashi.

--