Puds angrebet af svamp - nu med billede!
Fra : Anders Jørgensen

Dato : 03-10-02 20:55

30/9 startede jeg en tråd ang. en pudset flade, jeg har i kælderen, som
er angrebet af noget svampelignende (subj: Puds angrebet af ... et eller
andet). Det var måske lidt svært at gætte hvad det var jeg beskrev, så
nu har jeg postet et billede på dk.binaer under subject "Svamp i
karmen". Det helt hvide er maling-rester, det er det "fluffy'e" gråhvide
gevækst jeg er i tvivl om.

Spørgsmålet er: Ved nogen hvad det er, og hvad man kan gøre for at
fjerne det (så det bliver væk)? Jeg fjernede det med stålbørste og
støvsuger, og gav pudsen forankringsgrunder for at kunne male næste dag,
men da var det der allerede igen.

mvh Anders

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-02 23:43

Anders Jørgensen <anders@NO.SPAM.jorgensen.com> skrev i en
[...]

Det er sådan vore politikere arbejder: brug en masse kræfter på at få
symptomerne væk

Uden at skulle kunne komme med videnskabeligt holdbare beviser, tror jeg
ikke du kommer problemet kvit, før du får løst det fugtproblem jeg betragter
som den egentlige årsag til svampen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Jørgensen

Dato : 04-10-02 06:53

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> ikke du kommer problemet kvit, før du får løst det fugtproblem jeg betragter

Det med politikerne er vi enige om! Men i mit indlæg fra 30/9 skrev
jeg, at jeg havde fuget om rundt om vinduet for at stoppe fugten, for
fugten var antagelig kommet ind fra lyskassen p.g.a dårlig fugning.

Nåmen i øvrigt har jeg fået et godt bud på hvad det kan være:

Salpeterudtræk (var det vist).

Det er vist noget mure kan komme til at lide af, hvis det har været
meget fugtigt/koldt under opførelse - dvs. et typisk problem v.
vinterbyggeri.

Kuren skulle være at "smøre" med lidt fedt, i form af en ganske tynd
linolie/terpentin-blanding. Så det vil jeg prøve!

venlig hilsen Anders

Fra : Per Arleth

Dato : 04-10-02 07:17

Anders Jørgensen <anj@iocon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D9D2CB7.1080809@iocon.dk...
> [...]
>
> Det er vist noget mure kan komme til at lide af, hvis det har været
> meget fugtigt/koldt under opførelse - dvs. et typisk problem v.

Nej holdt! -
Der er tale om ude- eller nedefra kommende fugt (regn eller grundvand), der
trænger igennem muren. I byggematerialer af forskellig art findes salte, som
da opløses og trænger med ud til overfladen af muren. Når fugten fordamper
bliver saltene siddende tilbage på muren. Du kan ikke forsegle dig fra det i
praksis. Der skal sikkert et omfangsdræn og et års ventetid til før muren er
tør og fugtvandringen standset.

Den gamle vinterkonsulent
(Det gik min ære for nær)

Fra : Anders Jørgensen

Dato : 04-10-02 10:27

> [...]
> praksis. Der skal sikkert et omfangsdræn og et års ventetid til før muren er

Tak for korrektionen -- det hjælper på min forståelse af problemet!

/Anders

Fra : ....

Dato : 04-10-02 08:35

Anders Jørgensen <anj@iocon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D9D2CB7.1080809@iocon.dk...

> Nåmen i øvrigt har jeg fået et godt bud på hvad det kan være:
>
> Salpeterudtræk (var det vist).

Nu har jeg ikke mulighed for at se dit billede, men vi har et problem med
salpeterudtræk her i vores kælder.
Jeg troede også det var svamp, og da det er ret voldsomt når det kommer,
blev jeg også forskrækket da jeg første gang opdagede det.
Jeg lånte en bog på biblioteket, som jeg desværrre ikke kan huske hvad
heder, men det var vist en fyr fra Dansk Hussvamp Laboratorium der havde
skrevet den.

Her hos os, viser udtrækket sig som nogen lange hvide toter der vokser ud af
vægen, og et enkelt sted direkte op af gulvet.
Det ligner ganske rigtigt noget organisk, men det er altså krystaller.

Årsagen til at det opstår er, at der fordamper vand inde i kælderen, og at
muren / fundamentet er fugtigt.
Hvis du skal have det til at forsvinde permanent, så skal fugten fjernes. Da
man ikke sådan ummidelbart kan fjerne fugten her og nu, så kommer du nok til
at leve med det et godt stykke tid. Ellers er kuren, at holde fundamentet /
muren tør. Det medfører at man skal sørge for, at f.eks. tagrendenedløb og
hvad der ellers kan give fugt, er vedligeholdt. Evt. kan man suplerer med et
omfangsdræn.
Kommer fugten fra opstigende grundvand, så er det ikke sikkert, at det nogen
sinde forsvinder.

Det hjælper ikke at sætte yderligere varme på, og lufte endnu mere ud.! Det
gjorde jeg, og det blev problemet faktisk større af, hvad der egentlig er
logisk nok.

Her hos os, er det kun i perioder vi har problemet. Det er som regel om
vinteren, hvor vi varmer kælderen op.

Den daglige kur mod udtrækket, er støvsugning, og hvis det er rigtigt
kraftigt, så børster vi det af med en kost.

> Det er vist noget mure kan komme til at lide af, hvis det har været
> meget fugtigt/koldt under opførelse - dvs. et typisk problem v.
> vinterbyggeri.

Det kan godt være at du har hørt det, men det passer ikke med mine
erfaringer. Det eneste sted jeg har problemer med det, på gulvet, er et sted
hvor jeg selv har haft gulvet hugget op. Jeg tror, at det her opstår fordi
min betonblanding var forkert, da jeg reparerede gulvet.

> Kuren skulle være at "smøre" med lidt fedt, i form af en ganske tynd
> linolie/terpentin-blanding. Så det vil jeg prøve!

Det virker måske, men det fjerner ikke årsagen til problemet.

Mvh
Thomas

Fra : Anders Jørgensen

Dato : 04-10-02 10:34

..... wrote:

> Her hos os, viser udtrækket sig som nogen lange hvide toter der vokser ud af
> vægen, og et enkelt sted direkte op af gulvet.
> Det ligner ganske rigtigt noget organisk, men det er altså krystaller.

Det lyder som det samme!

> Det hjælper ikke at sætte yderligere varme på, og lufte endnu mere ud.! Det
> gjorde jeg, og det blev problemet faktisk større af, hvad der egentlig er
> logisk nok.

Helt som jeg oplevede det! Faktisk "startede" det ved at der
formodentlig er trukket fugt ind under vinduet fra lyskassen udenfor
(den er renset op nu og vinduet fuget om), og så "eksploderede" det,
da jeg startede mit fyr op til fyringssæsonen, og radiatoren i rummet
uden jeg vidste det var sat på fuld skrue!

> Det virker måske, men det fjerner ikke årsagen til problemet.

Den håber jeg så jeg har fjernet ved at sørge for at lyskassen er
drænet og fugerne omkring vinduet er tætte, men lad os nu se ...

Tak for alt det gode input, alle!

venlig hilsen Anders