køre java uden compiler-program
Fra : Tina

Dato : 03-10-02 17:24

Er det muligt at lave en .exe fil eller noget andet som ikke kræver at man
har et program installeret for at køre et java-program?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-02 17:30

Tina skrev:

>Er det muligt at lave en .exe fil eller noget andet som ikke kræver at man
>har et program installeret for at køre et java-program?

Ja.

Men det er sådan set nok at lave class-filerne fordi 'alle' har
JVM installeret.

Måske tror du at man skal have et specielt program (Forte,
JCreator, Kawa ...) for at kunne køre Javaprogrammer, men de kan
køres fra en kommandoboks.

--
Bertel

Fra : Tina

Dato : 03-10-02 17:48

kan man være sikker på at alle kan køre classfiler?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-02 17:58

Tina skrev:

>kan man være sikker på at alle kan køre classfiler?

Nogenlunde, men jeg har ingen tal på det.

Hvis du kompilerer til en exefil, kan du være sikker på at *ikke*
alle kan køre programmet, for så virker det kun på det system som
du kompilerer til. Class-filerne derimod kan afvikles på et
vilkårligt system der har JVM installeret (i princippet - lige nu
kan det være et spørgsmål om Java 1.3 versus 1.4).

--
Bertel

Fra : Tina

Dato : 03-10-02 17:58

hvordan kører man så en class-fil?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-02 18:09

Tina skrev:

>hvordan kører man så en class-fil?

Til Windows:
Givet:   Man har en class-fil der hedder KontoServer.class
   Den ligger i E:\JavaClasses

Fra en DOS- eller kommandopromt (i en boks):

   E:
   cd \JavaClasses
   java KontoServer

Hvis man har mange class-filer med flere mains der skal spille
sammen, kan man i stedet skrive sådan:

   E:
   cd \JavaClasses
   start java KontoServer
   start java KontoKlient

Man kan faktisk også godt kompilere javafiler i en boks på
lignende måde. Man skal blot huske at tilføje et c (compiler) og
efternavnet java:

   E:
   cd \JavaClasses
   javac KontoServer.java

men man skal vide at klassefilerne så lægges i den mappe hvor man
står.

--
Bertel

Fra : Casper Lund Thomsen

Dato : 03-10-02 20:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>    cd \JavaClasses
>    javac KontoServer.java
>
> men man skal vide at klassefilerne så lægges i den mappe hvor man

Der er forskel på JVM og Java SDK, dvs for at gøre som Bertel har
beskrevet skal du hente Java SDK, som kan downloades her
http://java.sun.com/j2se/1.4/download.html

Mvh
Casper

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-10-02 20:19

"Tina" <a@a.com> writes:

> Er det muligt at lave en .exe fil eller noget andet som ikke kræver at man
> har et program installeret for at køre et java-program?

Hvis det er til Windows har Microsoft nogen værktøjer i deres Java SDK
(som kan hentes gratis fra deres hjemmeside) som tillader dig at pakke
dine klassefiler ind i en EXE fil. Det kræves at modtageren har Java
installeret i Internet Explorer.

Ellers findes der flere kommercielle produkter der kan.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn