Båndbredde til webserver
Fra : Lars

Dato : 03-10-02 17:04

Hej
Jeg overvejer selv at hoste mine egne web, både fordi det giver større
fleksibilitet, men også fordi det er lidt sjovt at rode med. Det bliver
sandsynligtvis kombinationen FreeBSD (mest sandsynlig) eller Red Hat Linux
plus helt sikkert Apache 1.4 Maskinen jeg vil bruge er en 850 Mhz med 256 MB
ram og en 18 GB SCSI HD.

Der er ikke så mange hits og så megen trafik på mit website (endnu ), men
da siderne er gemt i en MySQL database bliver der alligevel lidt pres på. Nu
er spørgsmålet, hvor meget båndbredde jeg skal have? Lige nu har jeg
256/256, men hastigheden skulle helst ikke ligefrem være en dårlig reklame
for mine sites, vil jeg gerne høre andres erfaringer fra
hjemme/semiprofessionelle webserverprojekter.

Vh

Lars
http://www.skole-portal.dk og http://www.freelancekonsulenten.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-10-02 19:53

Lars wrote:

> Der er ikke så mange hits og så megen trafik på mit website (endnu ), men
> da siderne er gemt i en MySQL database bliver der alligevel lidt pres på. Nu
> er spørgsmålet, hvor meget båndbredde jeg skal have?

Er det eksisterende web-sites, du vil flytte? Så kan du jo se på hvor store
filer, der i gennemsnit hentes, og hvor ofte, de hentes (under spidsbelastning).

Der kører i dk.edb.internet.udbydere.webhotel jævnligt debatter om fordele og
ulemper ved hosting på ADSL.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Claus Lund

Dato : 05-10-02 13:03

> [...]
>256/256, men hastigheden skulle helst ikke ligefrem være en dårlig reklame
>for mine sites, vil jeg gerne høre andres erfaringer fra

Jeg kører selv en web-/mailserver på en 256/256. I perioder er
belastningen op mod 2 MB og 300 requests i timen. Jeg bruger selv
serveren "ud fra", og mærker ingen forskel på travle og døde perioder
- altså er jeg tilfreds med min 256/256 til denne belastning.

Hvis du lægger større filer til download, kan det naturligvis belaste
voldsomt, selv om der kun er få brugere.

Jeg arbejder selv med en WebDAV fildelings løsning... hvis jeg får et
antal aktive brugere på den, skal jeg nok ha' udvidet

Når du henter data fra en database belaster det naturligvis server
mere end rent statiske sider - men det har ingen betydning for
belastningen på din båndbredde. I øvrigt burde det sagtens kunne køre
på den hardware du nævner.

Mvh Claus
www.lundborg.dk - www.sambar.dk