Billigt brænde ?
Fra : Torben

Dato : 03-10-02 17:04

Hejsa gruppe,

jeg vil høre om nogen kender et godt / billigt sted at købe brænde i
Sønderjylland ?

Jeg har vel brug for en 5-6 rum'meter !!

På forhånd tak !

/Torben

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 03-10-02 17:41

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> wrote in message
> jeg vil høre om nogen kender et godt / billigt sted at købe brænde i
> Sønderjylland ?
>
> Jeg har vel brug for en 5-6 rum'meter !!

Det gør jeg ikke, men jeg vil bare huske dig på at der er forskel på
rummeter. Hvis du bestiller 10 rummeter kløvet brænde og stabler det i dit
brændeskur, så er der kun 7 meter! 10 skov-rummeter, hvor de ligger ukløvet
i stammer, svarer til 7 rummeter kløvet og stablet. Af en eller anden smart
grund annonceres kløvet træ ofte udfra hvad hvad det i sin tid målte i
skoven.

Her på sjælland får jeg "ad omveje" fat på prima kløvet bøg og birk til ca.
400,- per stabel-rummeter. Blot til orientering.
Jeg har også kunne handle 2 paller i byggemarkedet til 1000,- / stk inkl.
levering. der er 2,3 stabel-rummeter på sådan en palle - altså 434,- per
meter, men brændet er nu kun middelmådigt, synes jeg.

Erik Rudbeck
--
Clean-up my address before replying by mail

Fra : ....

Dato : 03-10-02 18:16

Erik Rudbeck <eru@dirty.key.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d9c7336$0$69019$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> levering. der er 2,3 stabel-rummeter på sådan en palle - altså 434,- per
> meter, men brændet er nu kun middelmådigt, synes jeg.

Rummeter ER rummeter..............
Prøv at kigge i, Kemiske og fysiske tabeller, Gyldendal, ISBN 87-00-72554-4,
side 55, Rumvægte.

Bøgebrænde, kløvet, 20% vand------------------- 475 kg / rm
Bøgebrænde, rundt ( fagot, knippel), 30% vand--- 400 kg / rm
Fyr- og granbrænde, kløvet, 20% vand------------ 375 kg / rm
Fyr- og granbrænde, rundt, 30% vand------------- 375 kg / rm

Så er det jo bare en tur ned på brovægten, hvis man vil være sikker på at
prisen passer.

Mvh
Thomas

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 03-10-02 18:36

> [...]
>
> Bøgebrænde, kløvet, 20% vand------------------- 475 kg / rm
> Bøgebrænde, rundt ( fagot, knippel), 30% vand--- 400 kg / rm

Jeg tror ét er teori noget andet praksis. Det er i hvert fald min erfaring.

Erik Rudbeck
--
Clean up my address before replying by mail

Fra : Peter

Dato : 05-10-02 23:20

"Erik Rudbeck" <eru@dirty.key.dk> wrote in message
> 87-00-72554-4,

> Jeg tror ét er teori noget andet praksis. Det er i hvert fald min
erfaring.

Hvis man kigger på Dansk Skovforenings hjemmeside
(http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_opmaal.asp), at er der
(teoretisk?) max bør være 5 - 10% i forskel mellem 'skovrummeter' og savet,
stablet rummeter. Er forskellen helt oppe omkring de 30 %, som du anføre, så
er der efter min mening tale om snyd.

Vh.
Peter

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 06-10-02 08:00

"Peter" <ps2345@hotmail.com> wrote in message
> [...]
savet,
> stablet rummeter. Er forskellen helt oppe omkring de 30 %, som du anføre,

Så vidt jeg kan se taler siden om forskellen i træmasse/rm alene afhængig af
stammernes længde. Er de under 60 cm lange er fastmassetallet ca. 70%. Er de
omkring de to meter er tallet ca. 60% - umiddelbart ligner det en forskel på
10%, men der er faktisk tale om en stigning i massetallet på ca. 17%, bare
fordi træet bliver savet op i kortere længde. Jeg mener ikke tabellen viser
hvad der sker, hvis de korte stykker desuden kløves. Jo tyndere stykker
desto højere masse. Du kan stable et mikadospil med meget højere fastmasse-%
end med en stak telefonpæle.

Prøv at købe en palle brænde i byggemarkedet. Der vil den være annonceret
som 3 rummeter. Når du har stablet den hos dig selv, har du i bedste fald
2,3 meter.
Den tommelfingerregel jeg har lært hos vores lokale 'Brænde-Ole' er at 1
skovrummeter = 0,7 stabelrummeter. Hvor skovrummeter er hele stammer/kævler
der ligger i 2-3 meters længder, mens stabelrummeter er 30 cm stykker -
savet, kløvet og stablet.

Hvis en brændehandler køber 100 rummeter stammer i skoven. Saver og kløver
det hele i 30 cm stykker, og deler det op i 10 lige store stakke. Så er det
nemt for ham at 'konkludere' at hver stak må rumme 10 rummeter. Det gør den
også, bare ikke når den er stablet.

Derfor skal man være opmærksom på disse forskellige mål, og sikre sig hvad
der snakkes om når man handler brænde.

Erik Rudbeck
--
Clean-up my address before replying by mail

Fra : Niels Olsen

Dato : 03-10-02 20:33

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fyr- og granbrænde, rundt, 30% vand------------- 375 kg / rm
>
> Så er det jo bare en tur ned på brovægten, hvis man vil være sikker på at

Mig bekendt taler man om 3 slags rummeter.

Skovrummeter = stammer/kævler.
Kasserummeter = Skåret og kløvet brænde smidt tilfældigt i bunke.
Stablet rummeter= Skåret og kløvet brænde der er stablet.
En rummeter er så en brændebunke der fylder 1M3 incl. luft. Køber man brænde
i M3 betaler man ikke for luften i bunken, det gør man når man køber
rummeter.

MVH Niels