Børn i børnestole et lov krav?
Fra : Britta Larsen

Dato : 03-10-02 12:15

Hej NG.
Sad og spekulerede over, om det er et lovkrav at børn skal side på selepuder
eller i barnestol.
Det er ikke babyer jeg snakker om men små børn :)

Hilsen
Britta Larsen

Fra : Nielsen

Dato : 03-10-02 13:09

Bekendtgørelse om brug af sikkerhedsseler m.v.:

§ 2. Børn under 3 år skal benytte siddeplads forsynet med sikkerhedssele,
barnestol eller andet godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt
under kørsel i bil til højst 9 personer, i bil med en tilladt vægt på højst
3.500 kg, trehjulet motorcykel eller trehjulet knallert.

Stk. 2. Pligten til at anvende særligt tilpasset sikkerhedsudstyr gælder ikke
under kørsel i bil, hvor siddepladserne på bagsædet ikke er forsynet med
sikkerhedssele, og barnet anvender bagsædet under kørslen, eller under kørsel i
trehjulet motorcykel eller trehjulet knallert, såfremt den siddeplads, barnet
anvender under kørslen, ikke er forsynet med sikkerhedssele.

Stk. 3. Pligten til at anvende særligt tilpasset sikkerhedsudstyr gælder ikke
under kørsel i hyrevogn, hvor barnet anvender bagsædet, og der ikke er særligt
tilpasset sikkerhedsudstyr til rådighed for barnet.

Stk. 4. Pligten til at anvende særligt tilpasset sikkerhedsudstyr gælder ikke,
hvis barnet under kørsel i bil anvender bagsædet eller under kørsel i trehjulet
knallert eller trehjulet motorcykel, såfremt alle siddepladser med
sikkerhedssele i forvejen benyttes af børn under 3 år med tilpasset
sikkerhedsudstyr.

§ 3. Under kørsel i bil med flere passagerer, end der er siddepladser forsynet
med sikkerhedssele, hvor et barn under 3 år anvender bagsædet, skal barnet
benytte siddeplads forsynet med sikkerhedssele, barnestol eller andet godkendt
sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt frem for andre siddepladser.

§ 4. Føreren skal påse, at børn under 3 år anvender sikkerhedsudstyr i
overensstemmelse med § 2, stk. 1, og § 3.

mvh. Kim