Bistandshjælp og arv
Fra : Sander

Dato : 03-10-02 10:03

Vi er et ægtepar, hvoraf den ene får førtidspension og den anden
kontanthjælp. Vi har 3 børn.
Vores far / svigerfar er meget syg af kræft og opgivet af lægerne.

Vores far / svigerfar vil gerne vide, hvordan reglerne er, når vi arver,
uden at kommunen siger, at vi skal leve af pengene:

Må vi betale vores banklån ud ?
Må vi give pengene, på vores børns børneopsparing ?
Eller skal hele arven, skrives over til vores børn ?

Hvis i kan finde nogen § frem, vil det også være en stor hjælp. På forhånd
tak !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 03-10-02 13:48

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eller skal hele arven, skrives over til vores børn ?
>

> Hvis i kan finde nogen § frem, vil det også være en stor hjælp. På forhånd

For at være på den sikre side, så kunne han i samarbejde med et andet
familiemedlem, måske betale jeres lån mens han lever, hvis de penge er nogle
han decideret har liggende.
Jeg ved bistanden er meget streng med hvis man kommer til penge, men hvis
han f.eks. sætter pengene ind på jeres børns opsparing, så tror jeg altså
ikke de kan gøre noget.
Du kunne jo tjekke om I har en eller anden form for anonym socialrådgiver
tjeneste, hvor du bor, som kan undersøge tingene for dig.
MVH Rikke

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-10-02 17:19

Sander wrote:

Først det sikreste, og det skal laves, mens han er i live:

Barnet af ham, der skal arves, skal lave et uigenkaldeligt arveafkald
til egne børn.
Så går arven til børnene, men skal indsættes på vilkår for umyndige,
hvis de er under 18 år.

Hvis der er mulighed, kan arvelader evt. kautionere for jeres lån, og
lade dem tvangsindfri. Men der er vel indregnet ydelser i kontanthjælpen ?

Det eneste, der ikke må ske, er at der udbetales en arv, uanset hvad
pengene efterfølgende anvendes til, da der så sker modregning.

Og der en del § involveret, så dem får du ikke

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Sander

Dato : 03-10-02 20:36

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Rikke og Erik.

Tak for svarene. Lige et par tillægsspørgsmål :

> Barnet af ham, der skal arves, skal lave et uigenkaldeligt arveafkald
> til egne børn.
> Så går arven til børnene, men skal indsættes på vilkår for umyndige,
> hvis de er under 18 år.

Børnene er alle under 18. Kan man binde pengene/arven, indtil børnene er
fyldt 21, ligesom med en børneopsparing ?

> Men der er vel indregnet ydelser i kontanthjælpen ?

Den forstår jeg ikke lige.... ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-10-02 21:25

Sander wrote:

> "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Børnene er alle under 18. Kan man binde pengene/arven, indtil børnene er
> fyldt 21, ligesom med en børneopsparing ?

Nej, i kan ikke, men det bliver de, hvis du har afgivet et skriftligt
arveafkald.

> Den forstår jeg ikke lige.... ?

Hvordan er kontanthjælpen beregnet ?