/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
FrontPage
#NavnPoint
molokyle 3730
bentjuul 3355
BjarneD 2776
dk 1515
emesen 1490
strarup 1480
catbody 1241
brokke44 1160
er_du_klog 1052
10  PARKENSS 1050
Billedkvalitet ?
Fra : ITskolen


Dato : 03-10-02 10:11

Hej.
Når jeg sætter et "smukt redigeret og komprimeret" billede ind er det som
om FP foretager en yderligere komprimering, således at billedkvaliteten
forringes.
Er nogen stødt på det problem, og hvordan skan man løse det ?
venligst
Erik



 
 
Quinden ® (03-10-2002)
Kommentar
Fra : Quinden ®


Dato : 03-10-02 12:23

Jeg løser det ved at ændre formatet når billedet skal gemmes første gang.
Istedet for at gemme i jpg eller gif som frontpage foreslår gemmer jeg i bmp
istedet. Det fylder dog noget mere.

"ITskolen" <itskolen@nyemuligheder.dk> skrev i en meddelelse
news:3d9c09e0$0$69017$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej.
> Når jeg sætter et "smukt redigeret og komprimeret" billede ind er det som
> om FP foretager en yderligere komprimering, således at billedkvaliteten
> forringes.
> Er nogen stødt på det problem, og hvordan skan man løse det ?
> venligst
> Erik
>
>



Jens Peter Karlsen (03-10-2002)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 03-10-02 15:10

Frontpage foretager ingen ændringer med mindre du specifikt ændrer
billedet i FP.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Thu, 3 Oct 2002 11:11:26 +0200, "ITskolen"
<itskolen@nyemuligheder.dk> wrote:

> Når jeg sætter et "smukt redigeret og komprimeret" billede ind er det som
>om FP foretager en yderligere komprimering, således at billedkvaliteten
>forringes.


erikpmail@yahoo.dk (03-10-2002)
Kommentar
Fra : erikpmail@yahoo.dk


Dato : 03-10-02 20:12

Nej, vel ? Jeg ved godt det lyder underligt.
Men ikke desto mindre, så ser billedet (jpg,GIF)væsentligt dårligere ud -
som om det er blevet yderligere komprimeret. Dette fremkommer uanset om jeg
kopierer det ind eller "indsætter" det ???
Kan du foreslå andre fejlkilder ?
Billederne er taget med et Nikon digikamera og er aldeles fremragende. Jeg
"resizer" dem med IrfanView, uden at der er kvalitetstab, men når så ...
erik

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
news:0sjopugchvvmcr07i7niill31q011h4254@4ax.com...
> Frontpage foretager ingen ændringer med mindre du specifikt ændrer
> billedet i FP.
>
> Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.
>
> On Thu, 3 Oct 2002 11:11:26 +0200, "ITskolen"
> <itskolen@nyemuligheder.dk> wrote:
>
> > Når jeg sætter et "smukt redigeret og komprimeret" billede ind er det
som
> >om FP foretager en yderligere komprimering, således at billedkvaliteten
> >forringes.
>



Jens Peter Karlsen (04-10-2002)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 04-10-02 15:55

Hvis billedet allerede er i JPEG format er det ikke muligt at resize
det helt uden kvalitetstab.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Thu, 3 Oct 2002 21:12:08 +0200, <erikpmail@yahoo.dk> wrote:

>Billederne er taget med et Nikon digikamera og er aldeles fremragende. Jeg
>"resizer" dem med IrfanView, uden at der er kvalitetstab, men når så ...


Ulrik Friis (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Friis


Dato : 06-10-02 20:31


<erikpmail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3d9c95c5$0$1006$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Nej, vel ? Jeg ved godt det lyder underligt.
> Men ikke desto mindre, så ser billedet (jpg,GIF)væsentligt dårligere ud -
> som om det er blevet yderligere komprimeret. Dette fremkommer uanset om
jeg
> kopierer det ind eller "indsætter" det ???
> Kan du foreslå andre fejlkilder ?
> Billederne er taget med et Nikon digikamera og er aldeles fremragende. Jeg
> "resizer" dem med IrfanView, uden at der er kvalitetstab, men når så ...

Nu er Irfan View nok ikke det rigtige værktøj at resize med. Her bør man
bruge et decideret billedbehandlingsprogram. Det bedste (og dyreste) er
Photoshop, men et næsten ligeså godt er Paint Shop Pro, som koster 1/7 af
Photoshop.

Du laver det vel ikke om fra jpg til GIF? For så går du fra 24 bit farver
(ca. 16 mio) til 254 farver. Det kræver megen omhyggelig billedbehandling at
gennemføre en sådan konvertering.

Jeg har nu selv prøvet at lave øvelsen i Irfan View, og det gik faktisk
heltiorden. Den sidste fejlmulighed kan være, at der er sat forkerte
dimensioner på billedet i FP. Hvis billedet er 800x600 i 100% i Irfan View,
så tjek lige i koderne, om det er det samme der. FP kan nemlig sagtens
skalere et billede ned, men som regel bliver resultatet ikke så godt. Især
ikke hvis der rammes en skalering, som giver skærminterferens. Det gør fx
66,7% og 33%.

Et jpg billede er i forvejen komprimeret, og hvis ikke originalen har en
tilstrækkelig høj kvalitet = lav komprimering, vil det meget tydeligt kunne
ses, at der er lavet komprimering på komprimering. Et billede fra et
digitalt kamera har en dpi på 72, hvilket ikke giver meget at arbejde med
ved resizing.

Der er masser af fejlmuligheder, men jeg tror mest på, at størrelsen på
billedet i FP i px x px ikke stemmer overens med billedets rigtige størrelse
efter resizing.

mvh
Ulrik



Torben Bon (04-10-2002)
Kommentar
Fra : Torben Bon


Dato : 04-10-02 10:08

"ITskolen" <itskolen@nyemuligheder.dk> wrote in
news:3d9c09e0$0$69017$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Er nogen stødt på det problem, og hvordan skan man løse det ?
>
Jeps, det er fordi billedet vises i andre forhold end 100% størrelse. Benyt
alene 100% billeder.


--
Med venlig hilsen
Torben Bon
Email: (fjern underscore i mailadressen)

erikpmail@yahoo.dk (05-10-2002)
Kommentar
Fra : erikpmail@yahoo.dk


Dato : 05-10-02 17:22

Nej, kvalitetsforringelsen fremkommer uanset om det er 100% eller ej.
Venligst
Erik
"Torben Bon" <torben_@bon_bon.net> skrev i en meddelelse
news:Xns929D714AF9A03torbenbon@130.225.247.90...
> "ITskolen" <itskolen@nyemuligheder.dk> wrote in
> news:3d9c09e0$0$69017$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>
> > Er nogen stødt på det problem, og hvordan skan man løse det ?
> >
> Jeps, det er fordi billedet vises i andre forhold end 100% størrelse.
Benyt
> alene 100% billeder.
>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Torben Bon
> Email: (fjern underscore i mailadressen)



Allan Johansen (05-10-2002)
Kommentar
Fra : Allan Johansen


Dato : 05-10-02 23:32

"ITskolen" <itskolen@nyemuligheder.dk> skrev i en meddelelse
news:3d9c09e0$0$69017$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej.
> Når jeg sætter et "smukt redigeret og komprimeret" billede ind er det som
> om FP foretager en yderligere komprimering, således at billedkvaliteten
> forringes.
> Er nogen stødt på det problem, og hvordan skan man løse det ?
> venligst
> Erik
>
Hej Erik

Kan du vise os en siden med det omtalte billede som bliver forringet?

Mvh. Allan Johansen



ITskolen (08-10-2002)
Kommentar
Fra : ITskolen


Dato : 08-10-02 10:05

se f.eks. http://www.epnet.dk/lasse.html og bemærk at billedet til trods for
en dårlig kavlitet stadig fylder over 60 kg.
venligst
erik

"Allan Johansen" <hesselbjerg_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d9f6864$0$96739$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "ITskolen" <itskolen@nyemuligheder.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d9c09e0$0$69017$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej.
> > Når jeg sætter et "smukt redigeret og komprimeret" billede ind er det
som
> > om FP foretager en yderligere komprimering, således at billedkvaliteten
> > forringes.
> > Er nogen stødt på det problem, og hvordan skan man løse det ?
> > venligst
> > Erik
> >
> Hej Erik
>
> Kan du vise os en siden med det omtalte billede som bliver forringet?
>
> Mvh. Allan Johansen
>
>



Knud Gert Ellentoft (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 08-10-02 14:12

Tue, 8 Oct 2002 11:05:24 +0200, skrev "ITskolen"
<itskolen@nyemuligheder.dk>:

>se f.eks. http://www.epnet.dk/lasse.html og bemærk at billedet til trods for
>en dårlig kavlitet stadig fylder over 60 kg.

I kunne jo nemt reducere størrelsen ved at ændre størrelsen på
billedet i stedet for at lade browseren nedskalerer billedet.

Billedets størrelse er 506*483, men bliver kun vist som 376*359,
så ændre dog billedets størrelse til denne.

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste