olieskift - hvor ofte ?
Fra : Jens Jensen

Dato : 03-10-02 08:47

ifølge Haynes skal jeg skifte olie hver 6000 km, og har gjort det indtil
videre.
nu fortæller min kammerat så at jeg sagtens kan nøjes med olieskift hver
10.000 km,
kan jeg sikkert godt, men der er vel en grund til Haynes siger 6000 ????

Mvh Jens og GSX1100F med 52.000 på klokken.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-10-02 09:16

> ifølge Haynes skal jeg skifte olie hver 6000 km, og har gjort det indtil
> videre.

Lyder meget normalt. Jeg ville fortsætte på den måde.

At spare et par hundrede kroner på olie og samtidig overbelaste motoren
lyder fjollet

Fra : Moller

Dato : 03-10-02 09:19

"Jens Jensen" <indkomst@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> 10.000 km,
> kan jeg sikkert godt, men der er vel en grund til Haynes siger 6000 ????

Nu er det at GSX1100F er olie/luft kølet, det vil sige olien gør en stor
del i at nedkøle motoren, og derved skal være i orden for ikke at lave
skader.

Nu ved jeg ik helt med din, men som altid, så kommer det frem at
luft/olie kølet fra suzuki for knast fejl, især pga. at olien ikke for kølet
godt nok, og derved vil jeg anbefale dig at holde de 6000km's olieskift, og
er det lidt for dyrt syntes du, så køb olien fra louise.de køber selv de 4
Liter Castrol når jeg skal bruge det dernede fra, selv med de 50Kr. fragt er
den 150Kr. billigere end AAgensen f.eks.

VH
Lars Molnit
GSF 1200 S med 43.000 på klokken...

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-10-02 09:35

> kan jeg sikkert godt, men der er vel en grund til Haynes siger 6000 ????

jeg har netop haft min gearkasse åbnet, pga et defekt leje. Dette havde dog
intet med olien at gøre!

Jeg har skiftet hver 5000km, og værkstedet sagde at min gearkasse bar præg
af den var "passet", den var som ny!
Cyklen har trods alt gået 52500km, så jeg fortsætter med dette.

Dumt sted at spare

mvh

Thomas

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-10-02 09:52

På min er det for hver 12kkm. Men jeg gør det alligevel for hvor 6kkm, eller
oftere, afhængig af hvordan det lige passer med opbevaring for vinteren. Den
er vandkølet.
Men olien bliver muligvis hurtigere for gammel her i forår/efterår pga.
kondens i olien, så jeg vil ikke kører længere end 6kkm

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-10-02 09:57

> Men olien bliver muligvis hurtigere for gammel her i forår/efterår pga.
> kondens i olien, så jeg vil ikke kører længere end 6kkm

Yep - et godt gammelt husråd er at skifte olie (mindst) 2 gange om året -
også selvom man ikke køre så meget.

Jeg kører også ca. 6kkm mellem skiftene på min aprilia selvom den kun har en
liter olie at gøre godt med.

/A

Fra : lange

Dato : 03-10-02 11:40

Jammen hvis din kammerat er klogere end Suzuki ingeniørerne så synes jeg da
at du bare skal gøre som ham.

mvh Lange

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 03-10-02 14:19

Jens Jensen <indkomst@yahoo.dk> skrev i en
> [...]
> kan jeg sikkert godt, men der er vel en grund til Haynes siger 6000 ????
>
> Mvh Jens og GSX1100F med 52.000 på klokken.

Moller er inde på en ting med oliekøling, altså oliens temperatur.
Oliefirmaer har fortalt mig at jo varmere en olie bliver/køres des kortere
oliens levetid. Dette fordi min BMW kører med olietemperaturer 120 - 140
grader. Og det som Moller siger om olien og knasten passer jo godt med det
jeg ofte har fremlagt om hvor man i oliediagrammer finder grænsen for oliers
bæreevne. Knastaksler er så vidt jeg ved det sted i motoren hvor olien har
det hårdets.

Mvh Gert Thorgersen