Hjælp til bagning af brød!
Fra : Katrine

Dato : 03-10-02 07:10

Hej alle!

Jeg har et problem, når jeg bager brød. For at gøre en lang historie kort,
så har jeg købt durummel og en brødblanding fra Amo (Ciabatta). Min tanke
var, at jeg synes godt om ciabatta brødene fra brødblandingen, men at det
måtte kunne gøres billigere ved selv at blande i rette forhold.

Jeg har nu prøvet næsten alle (synes jeg ihvert fald selv) forhold mellem
alm. hvedemel og durummel, men smagen bliver bare ikke som ønsket. Den
mangler simpelthen smag. Jeg har prøvet med mere salt i, men det synes jeg
heller ikke hjalp.

Hvad gør jeg (forkert)? Håber en eller anden sidder med en løsning

Hilsner
Katrine

Fra : Hanne Jensen

Dato : 03-10-02 11:49

snip > Hvad gør jeg (forkert)? Håber en eller anden sidder med en løsning

Jeg mener at Ciabattabrød skal langtidshæves så brødsmagen rigtigt kommer
frem.
Hilsen Hannepige

Fra : Nette

Dato : 03-10-02 21:20

"Katrine" wrote
> [...]
> heller ikke hjalp.
>
> Hvad gør jeg (forkert)? Håber en eller anden sidder med en løsning

Har du prøvet med en surdej, der har stået mindst et døgn på køl?
Med kærnemælk?

Nu er det sådan, at der ofte er smagsstoffer tilsat den slags blandinger, så
det vil aldrig blive helt der samme. Til gengæld kan du prale af sundt,
RIGTIGT brød

Nette

Fra : Katrine

Dato : 05-10-02 07:58

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> Har du prøvet med en surdej, der har stået mindst et døgn på køl?
> Med kærnemælk?

Nej, jeg er ikke typen, der er blevet opfostret med hjemmebagt brød (hverken
lyst eller grov), så hvis du kunne komme med en opskrift på surdej ville jeg
være for evigt taknemmelig. Der må gerne være fx. honning i (De
ciabatta-brød man kan købe færdigt fra Sjulstad dufter så dejligt af
honning, når man varmer dem, umm) :)

> Nu er det sådan, at der ofte er smagsstoffer tilsat den slags blandinger,

> det vil aldrig blive helt der samme. Til gengæld kan du prale af sundt,
> RIGTIGT brød

Det avr jo også den ene halvdel af mit motiv for at bage selv. Den anden er,
at der bare ikke er noget bedre end lyst brød lige ud fra ovnen med en smule
kærgården på UHM! Og så har jeg fødevareallergi, så det kan være svært at
købe melblandinger eller færdigt brød uden det, jeg er allergisk overfor.
Det kan jeg kontrollere på denne måde.

> Nette

Hilsner
Katrine

Fra : Nette

Dato : 06-10-02 00:56

"Katrine" wrote
> [...]
> være for evigt taknemmelig. Der må gerne være fx. honning i (De
> ciabatta-brød man kan købe færdigt fra Sjulstad dufter så dejligt af

Hej Katrine.

Det er ganske nemt. Næste gang du bager, så gemmer du bare en lille klat i
en tætlukket plastikboks i køleskabet og næste gang igen, så tilsætter du
den dejen. Sådan kan du blive ved og ved og altid have en surdej, eller som
også kalder en fordej, klar.
Klatten kan holde en uges tid, det kan den ihvertfald her, og når du efter
en uge snupper den, vil du hurtigt finde ud af, hvorfor den kaldes en
surdej-. Den stinker ækelt, men det giver en dejlig smag.

Erstat noget af sukkeret med honning i selve dejen, og eventuelt kærnemælk
med mælk/vand eller hvad du nu plejer at bruge af vædske.

Du kan også piske lidt honning med vand og pensle bollerne med, inden du
drysser durummel ovenpå.

Pøj pøj med det

Nette

Fra : Kristian

Dato : 08-10-02 14:58

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> wrote in

> [...]
> men det synes jeg heller ikke hjalp.
>
> Hvad gør jeg (forkert)? Håber en eller anden sidder med en løsning

Her kan du finde opskrifter på diverse Italienske brød:

http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/cat305.html

Ciabatta V er med durummel+hvedemel.
Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet opskrifterne, men der er da
mulighed for at lure nogle tricks ;)

\Kristian