Kastanjer
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-10-02 23:58

Ved I om der findes en måde hvorpå man kan præparere kastanjer - både
med og uden skal (eller hedder det skræl?) - så de kan holde sig unge og
spændstige i stuetemperatur fra nu og til nytår, dvs. uden at de visner eller
rådner?

De pynter i en skål i min vindueskarm, men glæden er jo så kort. Hurtigt bliver
det grønne brunt, det blanke mat og det glatte furet - som én selv.

--
Hilsen: Jørgen / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-10-02 05:49

"Jørgen Grandt" wrote:

> [...]
> spændstige i stuetemperatur fra nu og til nytår, dvs. uden at de visner eller

det lyder som at gå på vandet.
Kunne du ikke fryse en masse og tage et nyt hold ind hver dag

> De pynter i en skål i min vindueskarm, men glæden er jo så kort. Hurtigt bliver
> det grønne brunt, det blanke mat og det glatte furet - som én selv.

Sørgeligt snøft.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-10-02 07:14

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med og uden skal (eller hedder det skræl?) - så de kan holde sig unge og
> spændstige i stuetemperatur fra nu og til nytår, dvs. uden at de visner

Det er lidt en svær øvelse: enten tørrer de ind, eller også kommer der mug
på.
Jeg har forsøgt mig med at skylle med konserveringsmiddel eller rodalon og
så lægge dem i det køligste hjørne af carporten. Nogle gange virker det
andre gange ikke - og under alle omstændigheder har forlængelsen kun varet
kort.
Måske kunne man putte kastanjerne i et kartoffelnet og grave dem en halv
meter ned i jorden?
Eller lade dem tørre ind og derpå smøre dem med madolie?
Jeg har Ikke selv prøvet.

Hilsen Inger

Fra : PH

Dato : 03-10-02 07:30

Hvad med at fryse dem ned? Jeg ved ikke om det virker, men jeg ville da tro
det ville være den bedste løsning

PH

Fra : jone@post4.nospam.te~

Dato : 03-10-02 23:12

Hej

Hvad med en gang lak??

MVH Jon

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-10-02 08:48

<jone@post4.nospam.tele.dk> skrev:

> Hvad med en gang lak??

Det havde jeg selv tænkt på. Måske hårlak ligesom til lyngblomster.
Men min kloge kæreste siger at de jo blot vil rådne indefra og skrumpe.

Tak for svarene i øvrigt.