balancekost
Fra : Lene

Dato : 02-10-02 22:32

Hej

Er der nogen, der kender/spiser efter Karina Klug Andersens principper i
Balancekost-bøgerne, vil jeg gerne maile med jer .. :)

VH Lene

Fra : Padmé

Dato : 03-10-02 13:27

kan du ikke fortælle lidt mere om det...har aldrig hørt om det..? :)
Padmé

Fra : Lene

Dato : 04-10-02 14:07

Hej Padme

Kort fortalt (det bedste er selvfølgelig at læse bogen, lån f.x. på biblio)
spiser man efter en bestemt fordeling af Protein, Kulhydrat, Fedt, heroveni
kommer frugt og grøntsager.

Fordelingen er i pct. 30-40-30. Samt dobbelt op af grøntsager. Dette skulle
iflg. KK Andersen bringe kroppen i balance. Det siger sig selv (?), at
fedtet ikke stammer fra smør, fed ost, mælk etc. (læs bogen for nærmere info
om fedtstoffer).

Mine egne få erfaringer (da jeg er nystartet):
Min slik-, brød- og kagenarkomani har ikke plaget mig i dagene
Min ulidelige trang til at spise om aftenen - er væk !!!
Disse 2 ting er meget "store" for mig :)

Jeg kan selvfølgelig ikke yde bogen/bøgerne retfærdighed på så kort
beskrivelse - så det bedste er at læse bogen (der er megen forklaring om
p-k-f etc. indflydelse på kroppen)

MVH Lene

Fra : Love4u

Dato : 05-10-02 07:09

> Er der nogen, der kender/spiser efter Karina Klug Andersens principper i
> Balancekost-bøgerne, vil jeg gerne maile med jer .. :)
>
> VH Lene

Det er det princip, der også kaldes Zonekost, og det har også virket fint
for mig. Du har ret i at den ulidelige sukkertrang og aften-æde-flippet
forsvinder. MEN desværre er fedtfordelingen for høj til at jeg kunne komme
ned i vægt, så jeg bruger de erfaringer, der er nyttige for mig, men holder
fedtet på 20%, så holdet den vand.

Du kan læse mere om det på zonekost.dk og programmet FATLOW, som kan
downloades, er også udstyret med zone-procenter, så det er nemt at se
forholdet.

Held og lykke fra Ninett

Fra : Lene

Dato : 06-10-02 13:49

Jeg kender zonekost og ser IKKE de 2 principper som ens !!!!

Et af punkterne de adskiller sig på (ret væsentligt) er at
Balancekost-princippet faktisk ikke har begrænsning på portionsstørrelsen af
mad, samt frugt- og især grøntsags-indtagelsen er meget større på
Balancekosten!!!

i Zoneprincippet medregnes grøntsager-brød-korn under ét som kulhydrater - i
Balancekost spiser du det DOBBELTE af grøntsager i.f.t.
protein-kulhydrat-fedt. Det gør en stor forskel...

MVH Lene

Fra : Erna Andersen

Dato : 07-10-02 12:13

Det var rart at få lidt mere forklaring på begge kure.

Og jeg kan se at balancekurens principper vil passe mig fint, men
opskrifterne duer ikke til mig, for jeg og resten af familien vil gerne have
flere animalske produkter
Ifølge blodtypekosten SKAL jeg have dem i stor stil, og mand og barn vil
ikke undvære dem, selvom de måske ikke er decideret sunde for dem.

Nu har jeg i mange år spist fedtfattigt og haft gigt af det , så derfor vil
jeg ikke igen gå ned på den lave fedtprocent, som opskrifterne giver. Jeg
vil balancere på 29½ og derudover bevæge mig mere.

Jeg kan godt lide at spise efter årstiderne, og der har balancekosten meget
mere frugt end min gamle slankekur, som nok passer bedre om vinteren.

Men alt i alt synes jeg at Karina Klug skriver meget rigtigt om ernæring,
og vil gerne anbefale bogen til alle. - og opskrifterne til blodtype A
mennesker.

Mkh Erna