Hyldebær drik
Fra : Stine

Dato : 02-10-02 21:22

Min farmor plejede at lave en drik af hyld (bær) som hun plejede at
gi' os børn når vi var forkølet. Er der nogen der har en ide om
hvordan denne drik er lavet? -det var ikke saft for jeg er ret sikker
på at der var alkohol i.

med venlig hilsen,
Stine

Fra : Marianne

Dato : 06-10-02 13:56

> [...]
> gi' os børn når vi var forkølet. Er der nogen der har en ide om
> hvordan denne drik er lavet? -det var ikke saft for jeg er ret sikker

Hvis det er ligesom den saft, min mormor gav mig, så er det alm.
hyldebærsaft tilsat et skvæt solbærrom!

Marianne

Fra : Torben Christensen

Dato : 06-10-02 17:55

Hej Stine
Pluk nogle klaser hyldebær, kog dem i lidt vand, og når det koger, så skru
ned og lad dem koge videre i 20 minutter ved svag varme. Si det gennem en
fin si eller et klæde. Hvis det skal gemmes, kan det hældes på ½-liters
sodavandsplastflasker (4/5 fuld) og fryses ned.
Når det skal drikkes, koges det op og smages til med sukker. Efter opkog
hældes det i et krus, og så tilsætter man et lille snapsglas rom, solbærrom,
cognac eller hvad som helst, man kan lide af sprut. Man får varmen og en
lille rus, og det er sikkert meget sundt.
God fornøjelse.
Torben

Fra : Ole

Dato : 30-10-02 16:01

Kik her:
www.dsgnet.dk?doc=http://www.dsgnet.dk/sites/jackopskrifter/juletoddy.asp
DSGnet er et elektronisk opslagsværk, med svar på mere end 700 spørgsmål om
sundhed og sygdom, medicin og lægeurter. Med Venlig Hilsen. Ole