Er min generator i stykker?
Fra : Kåre Nejmann

Dato : 02-10-02 20:06

Jeg har lidt problemer med SuperTenere'en for tiden, den vil nemlig
ikke starte selv.

I dag fandt jeg voltmeteret frem og lavede lidt eksperimenter.
Batterispændingen lå på 12V. Starteren kunne dreje motoren et par
omgange, derefter klikkede den bare.

Heldigvis er det ikke så svært at løbe cyklen i gang - og så starter
den som regel i første forsøg.

Spændingen over batteriet målte jeg så til:

13,9V i tomgang uden lys
12,4V i tomgang med lys
13,2V ved 3000 rpm. uden lys
12,5V ved 3000 rpm. med lys

I en 'Reparatur anleitung' på biblioteket har jeg læst, at spændingen
burde ligge mellem 13,5V om 15,3V - godt nok med et 'friskt' batteri
(mindst 12,8V) - men det passer jo langt fra med det, jeg har målt.

Det undrer mig også lidt, at spændingen er størst, i tomgang. Så kører
generatoren jo hurtigere rundt, men der skal selvfølgelig også laves
flere gnister?

Nu er spørgsmålet så, hvad der er galt?
Hvordan finder jeg ud af, om det er generator, ledning/stik, regulator
eller batteri, der fejler noget?

--
Venlig hilsen
Kåre Nejmann - Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-02 20:39

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lidt problemer med SuperTenere'en for tiden, den vil nemlig
> ikke starte selv.

Hej Kåre

Min brors Super Ténéré kører på det tredje (mindst!!!)laderelæ. Prøv at send
ham en mail på kristian@stange.dk

Knud Stange

Fra : Frank holm

Dato : 02-10-02 21:11

Hej kåre.
det er sindsygt vigtigt at dit batteri er i `topform` når du måler. da en
generator IKKE arbejder 100% når ikke den får den fødestrøm den ku tænke sig
( tro mig jeg har mere en en gang endt med at pille en generator af igen og
skiftet batteriet istedet ) og det at den dog regulerer tyder på lidt på at
den ikk er rigtigt i stykker.
--

Med Venlig Hilsen.
Frank Holm. Kava GPX750 - honda cb 350 & 450 twin

Kåre Nejmann <post@kan.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:d4fmpuka7ojdhejrnc37gguth8mq13smaj@4ax.com...

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-10-02 22:45

On Wed, 02 Oct 2002 21:05:43 +0200, Kåre Nejmann <post@kan.dk> wrote:

Hej Kåre.

>13,9V i tomgang uden lys
>12,4V i tomgang med lys
>13,2V ved 3000 rpm. uden lys
>12,5V ved 3000 rpm. med lys

Med de målinger der foreligger lader cyklen ikke tilstrækkeligt.
Jeg hæfter mig specielt ved at den kan holde sig selv i gang med lys
når den først er startet.
Det tyder på at den trods alt producerer nogen energi
Jeg ved ikke hvilken type generator en Super Tenere er udstyret med,
så jeg skyder lidt i blinde.
Hvis det er den type med beviklet rotor, og altså med kul, kan det
være kullene der er slidt ned - Det vil netop give et symtom som det
du beskriver.
Hvis det er en type hvor spændingscensorledningen sidder ude i
ledningsnettet kan det være irrede stikforbindelser, men det giver i
regelen for høj spænding
Dårlige forbindelser til akkuen kan også volde problemer.
Check dem alle, specielt stelkablet.
Akkuen kan selvfølgelig være død, men selv om den er det skal
generatoren kunne tvinge spændingen op på en ca. 14,2 - 14,7 volt
Så er der endelig regulatoren - det er set mange gange før.
God jagt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 03-10-02 08:15

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote:

>Jeg ved ikke hvilken type generator en Super Tenere er udstyret med,
>så jeg skyder lidt i blinde.
Jeg ved ikke hvad den hedder, men i min nye Haynes kan jeg se, at det
er med 'stator coil' - altså spolen står stille mens rotoren med
magneterne roterer omkring den.

>Hvis det er en type hvor spændingscensorledningen sidder ude i
>ledningsnettet
Sådan én kan jeg ikke se på ledningsdiagrammet.

>Dårlige forbindelser til akkuen kan også volde problemer.
>Check dem alle, specielt stelkablet.
Det kommer på toppen af min huskeseddel.

>Så er der endelig regulatoren - det er set mange gange før.
Den er under stærk mistanke lige nu.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Esben Laursen

Dato : 02-10-02 22:32

[snip]

> Nu er spørgsmålet så, hvad der er galt?
> Hvordan finder jeg ud af, om det er generator, ledning/stik, regulator
> eller batteri, der fejler noget?

For mig lyder det som om at generatoren lader helt vildt på batteriet og
derved falder spændingen over generatoren, og når du så tænder lyset bruger
du jo endnu mere strøm og derved vil spændingen falde yderligt. Jeg ville
enten lade batteriet op med en 220v lader eller køre en lang tur for at se
om spændingen ikke stiger når der kommer mere strøm på.
Det kan jo også være at batteriet er halvt faldet sammen og derved belaster
mere end den må, men så vil du aldrig opnå nogen nævneværdig strøm
(amp/timer) og derfor hurtigt dræner den igen.

Jeg havde engang problemet i en Nissan Cabstar hvor batteriet var så dårligt
at jeg ikke engang kunne tænde lyset og høre radio imens, til sidst faldt
batteriet helt sammen og bilen stoppede, helt død. Sår var der ikke andet
for end at koble batteriet fra og køre med et andet på ladet med nogle
startkabler til + & -. Jøsses det så ud og folk kikkede =)

Esben

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 03-10-02 07:41

"Esben Laursen" <spam@hyber.dk.remove> wrote:

>Det kan jo også være at batteriet er halvt faldet sammen og derved belaster
>mere end den må, men så vil du aldrig opnå nogen nævneværdig strøm
>(amp/timer) og derfor hurtigt dræner den igen.

Batteriet burde det ikke være. Det er 2-3 måneder gammelt og af
ordentlig kvalitet (Varta).

--
Kåre