The Matrix
Fra : Michael

Dato : 02-10-02 19:50

Hej med jer!

Husk at der kommer en af de fedeste film der er lavet her om 10min på TVDK1!
:)

The Matrix kører fra kl.21 :)

Yeah!

--
|---------------------------------------------------------------------|
There are three types of people in this world:

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 02-10-02 22:20

"Michael" <Michael_hopla@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej med jer!
>
> Husk at der kommer en af de fedeste film der er lavet her om 10min på
> [...]

Eftersom den er ude på DVD, ville det da være synd at se den i en skamferet
version (med pauser)

Fra : Christian

Dato : 02-10-02 22:46

Hvad er The Matrix ?

Chris

Fra : Peter Larsen

Dato : 02-10-02 23:22

"Christian" <bka@sool.2.dk> wrote in message
> Hvad er The Matrix ?
>
> Chris

Det kan jeg desværre ikke sige, du bliver sgu nød til selv at se det.

Fra : Kostas

Dato : 02-10-02 23:20

> Det kan jeg desværre ikke sige, du bliver sgu nød til selv at se det.

Det lød nu mest som en lille joke - you know - What is the Matrix???

mvh

Kostas

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-10-02 00:08

"Kostas" <email@@supertips.dk> skrev i en meddelelse

> Det lød nu mest som en lille joke - you know - What is the Matrix???

Jep. Det samme var svaret: "Unfortunately, no one can be told what the
Matrix is. You have to see it for yourself"

MVH
Jens

Fra : Kostas

Dato : 04-10-02 19:47

> Jep. Det samme var svaret: "Unfortunately, no one can be told what the
> Matrix is. You have to see it for yourself"
>
> MVH
> Jens

very clever my friend.

mvh

Kostas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-10-02 00:23

Christian escribió / skrev

> Hvad er The Matrix ?

Det er en ske

Fra : Stefan Holm

Dato : 03-10-02 06:55

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> writes:

> Det er en ske

Der er ingen ske.

--
"Am I still infinite?"

Fra : Per Kristensen

Dato : 03-10-02 07:49

> [...]
> There are three types of people in this world:
> Those who can count, and those who can't.

Har alle den ikke på DVD?

Fra : Brian Nilsson

Dato : 03-10-02 09:21

Per Kristensen skrev:

> Har alle den ikke på DVD?

Nej, jeg har min på VHS!

--
- mvh. Brian Nilsson - solarbln@yahoo.dk -
http://home.worldonline.dk/brianjon/ng/visitkort.htm

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 03-10-02 09:22

Brian Nilsson skrev:

> Nej, jeg har min på VHS!

Jeg har min på vhs, dvd og rippet som DivX.

--
Mvh. Peter
"No, that's wrong, Cartman. But don't worry, there are no stupid

Fra : Jacob Holm Jorgensen

Dato : 03-10-02 09:23

Brian Nilsson wrote:

> Nej, jeg har min på VHS!

Me too!

Mvh. Jacob.

Fra : Thomas

Dato : 03-10-02 12:26

"Jacob Holm Jorgensen" <jacob.hj@abk.auc.dk> wrote in message

> Me too!

Jeg har min som DivX og er glad for at jeg ikke har betalt for den gang
gøjemøj : )

En af historiens mest opreklamerede film. Tyndt plot, middelmådigt skuespil.
OK, gode effekter, flot fotografering. Men det var så det.

Thomas

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-10-02 13:01

"Thomas" <thomas.n@mail.dk> skrev i en meddelelse

> En af historiens mest opreklamerede film. Tyndt plot, middelmådigt
skuespil.
> OK, gode effekter, flot fotografering. Men det var så det.

Tyndt plot? Javist. Men det er stadigvæk langt bedre end genrestandarten.

Middelmådigt skuespil? Joda. Bestemt. Men nu er det altså "bare" en
actionfilm. Det ville være overkill at caste kompetente method actors, fordi
genren ikke rigtigt kræver store evner til at formidle subtekst igennem
mimik, tone osv. - tværtimod. Der er brug for klarhed, for genkendelighed og
fysisk handlekraft. Det synes jeg såmænd, at ensemblet klarer udmærket.

Gode effekter, flot fotografering, ja, her er vi da nogenlunde enige.

The Matrix er et stykke gedigent konstrueret håndværk, der pustede lidt
frisk luft i en stagnerende genre. Jeg vil helt sikkert placere den som en
af de bedste i sin kategori i 1990'ernes, amerikanske filmproduktion.

MVH
Jens

Fra : Thomas

Dato : 03-10-02 14:56

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> wrote in message

> "Thomas" <thomas.n@mail.dk> skrev i en meddelelse

> skuespil.
>
> Tyndt plot? Javist. Men det er stadigvæk langt bedre end genrestandarten.

Måske er jeg bare træt af genren "onde, onde maskiner tager magten fra
mennesket".

> Middelmådigt skuespil? Joda. Bestemt. Men nu er det altså "bare" en
> actionfilm.

Selv actionfilm kan vel gøre krav på anstændige skuespillerpræstationer?!
Men OK, Keanu Reeves spiller sådan set udmærket den nørdede type uden den
store dybde.

> [...]
og
> fysisk handlekraft. Det synes jeg såmænd, at ensemblet klarer udmærket.

Som sagt er genren måske bare ikke noget for mig.

> [...]
> frisk luft i en stagnerende genre. Jeg vil helt sikkert placere den som en
> af de bedste i sin kategori i 1990'ernes, amerikanske filmproduktion.

Et gedigent stykke håndværk, ja. Men et stort stykke kunst er den sågu ikke.
Det var det indtryk jeg havde fået at den ville være, inden jeg så den.
Derfor blev jeg utroligt skuffet.
Faktisk havde jeg ikke hørt én eneste negativ ytring om filmen før jeg så
den, tværtimod. Det kom meget bag på mig efter at have set den, for noget
mesterværk er den bestemt ikke. Jeg kedede mig bravt...

Mvh
Thomas

Fra : Coprophagia

Dato : 04-10-02 02:18

The Matrix fremstod for mig som en gang gabs-fremkaldende Hong-Kong
action rip-off, med en UTROLIG dårlig skuespiller i hovedrollen.
Manden kan OVERHOVEDET ikke spille, om så hans liv var på spil

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-10-02 23:57

Coprophagia escribió / skrev

> The Matrix fremstod for mig som en gang gabs-fremkaldende Hong-Kong
> action rip-off, med en UTROLIG d†rlig skuespiller i hovedrollen.
> Manden kan OVERHOVEDET ikke spille, om s† hans liv var p† spil

hold nu op!

Matrix er bevidst stiliseret o der er bevidst valgt skuespillere der kan
minde om en blanding af "Johhny bravo" og "Dragon Ball Z". Matrix
blander mesterligt elementer fra hong kong actionfilm, med
konventionelle computereffekter og gør det med en personlig stil som man
sjældent ser i amerikanske productioner, (det er vel mere typisk at se
den slags i moderne franske film som Vidocq, Pakten, De fortabte børns
by etc). Historien er En moderne genfortællening af selveste bibelen,
meget mere dybtegående historie finder du nok ikke. Der er
personudvikling, plot twists, noget af det bedst filmede og nyskabende
action set længe.
Hvad mere vil du ha'?

Fra : Thomas

Dato : 05-10-02 11:38

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> wrote in message
> hold nu op!

Hehe, meninger er jo delte, gudskelov.
Men jeg er åbenbart ikke den eneste, der ikke er næsegrus begejstret. Jeg
følte mig ellers lige et øjeblik helt Palle...

> Matrix blander mesterligt elementer fra hong kong actionfilm, med
> konventionelle computereffekter

Jeg bliver ikke imponeret af computereffekter, hvis manuskriptet er tyndt...

>Historien er En moderne genfortællening af selveste bibelen,
> meget mere dybtegående historie finder du nok ikke.

Nej, og derfor skulle "originalen" måske have været behandlet med lidt
større respekt.
Jeg synes at paralellerne er for tykke...

>Der er
> personudvikling,

Øhmmm... : )

> plot twists,

Men forudsigelige twists...

>noget af det bedst filmede og nyskabende
>action set længe.

Som sagt, flot filmet, men det kan ikke bære filmen.

> Hvad mere vil du ha'?

En god historie!

Mvh
Thomas

Fra : Rune183

Dato : 05-10-02 13:17

personligt synes jeg at historien er ret god og interessant, mest fordi jeg
er interesseret i filosofi og filmen er væltet ind i referencertil alt lige
fra Platon til Nietsche og Schoppenhauer etc.

Fra : thomas tomcat

Dato : 05-10-02 13:50

in article 3d9ed883$0$18154$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Rune183 at
aagaardskb@mail.dk wrote on 05/10/02 14:16:

> og Schoppenhauer etc.

Berømt for citatet "shop till U drop"?

Fra : Rune183

Dato : 05-10-02 13:56

Fra : Rune183

Dato : 05-10-02 13:21

Fedt, det staves selvfølgelig "Nietzsche"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-10-02 14:49

Thomas escribió / skrev

> Nej, og derfor skulle "originalen" måske have været behandlet med
> lidt større respekt.

Foklaring udbedes

> Øhmmm... : )

Tomas Andersons udvikling til Neo.

> Som sagt, flot filmet, men det kan ikke bære filmen.

Nej, det skal det da heller ikke. Det gode ved de Special effects der er
i Matrix er jo netop at de er fremmer historien. F.eks den så hårdt
diskuterede bullet-time effect, der efter Matrix bliver brugt i praktisk
tager enhver hollywood produktion, giver os mulighed for at se Neos måde
at opleve hans bevægelser hvor han prøver at undgå at blive pløkket ned
af ham agenten. Det er flot og på samme tid fremmer det historien.

> En god historie!

Hvad er der præcist galt med historien i Matrix? For mig at se var den
spændende, nyskabende, monumental nok til at skabe sit eget univers,
humoristisk og forførrende (hvem vil ikke gerne kunne lære at flyve en
helikopter ved at få uploadet data dirrekte til hjernen. Personligt vill
jeg have haft det en del nemmere til min sidste eksamen).
Kom ikke her og sig at da du så filmen første gang sad du og tænkte "årh
hvor lamt, det har vi da set 100 gange før"

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Thomas

Dato : 05-10-02 16:59

> Thomas escribió / skrev

> Foklaring udbedes

I fald, at Bibelen var inspiration, burde der efter min ydmyge mening have
været mere dybde i filmen. Og jeg har ærlig talt svært ved at se at den
skulle være en "genfortælling" af Bibelen.
Den har paraleller til "Bogen" (meget tykke endda), men en genfortælling?!?
Naah...

> Tomas Andersons udvikling til Neo.

Den transformation virker bare nærmest banal på mig. Igen: paralellerne til
Bibelen er for søgte - og utroværdige på samme tid.
Jeg mener: "nørden, der redder verden"...hvor banalt er det?!?

> Nej, det skal det da heller ikke.

Godt at vi er enige om det : )

> [...]
> at opleve hans bevægelser hvor han prøver at undgå at blive pløkket ned
> af ham agenten. Det er flot og på samme tid fremmer det historien.

Flot lavet, ja.
Fremmer en tynd historie..., nah.

> Hvad er der præcist galt med historien i Matrix?

Den er banal. Ikke at der er noget galt med banalitet, til tider i hvert
fald : )
Men en film, der er så udskreget som et mesterværk bør have mere i sig end
det.

> For mig at se var den
> spændende, nyskabende, monumental nok til at skabe sit eget univers,
> humoristisk

Humor fandt jeg godt nok ikke meget af i den film.

>og forførrende (hvem vil ikke gerne kunne lære at flyve en
> helikopter ved at få uploadet data dirrekte til hjernen. Personligt vill
> jeg have haft det en del nemmere til min sidste eksamen).

Måske ligger der det i det, at jeg ikke er fascineret for fem flade ører af
den slags : )
Især ikke i en film, der prøver at give sig ud for en filosofisk film. Eller
rettere, som folk kalder en filosofisk film.

> Kom ikke her og sig at da du så filmen første gang sad du og tænkte "årh
> hvor lamt, det har vi da set 100 gange før"

Nej, det sagde jeg ikke - at jeg havde set det 100 gange før.
Nyskabelse i sig selv er dog ligegyldig, hvis ikke det bringer kvalitet med
sig.
Jeg kedede mig bare...

Måske er det bare sådan, at man skal være sci-fi fan for at synes at Matrix
er den fedeste film længe.
Det er jeg ikke. Kan dog godt lide Sci-fi film, hvis de har andre kvaliteter
end at sovse rundt i fede effekter.

Mvh
Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-10-02 20:08

"Thomas" <thomas.n@mail.dk> writes:

> Måske er det bare sådan, at man skal være sci-fi fan for at synes at Matrix
> er den fedeste film længe.

Well, nyah.

De ideer som Matricen hiver frem var allerede gamle i 50'erne i
science fiction-kredse.

Det er bare første gang vi ser noget i en teknisk flot film, der
bevæger sig ud over "jeg har et rumskib og en laserpistol"-niveauet.
Så er det nemt at lade sig begejstre.

Jeg tror at nu, hvor effekter i super-klassen er blevet til at betale
for almindelige filmselskaber, så vil vi se mere og mere af den slags.

A.I er et godt bud på en meget flot science fiction-film med
dybde. Problemet er så, at publikum lige skal lære at læse den slags,
for vi er vant til at måtte vælge mellem dybde og flotte billeder.

Rent filosofisk har Matrix ikke ret meget at byde på. Diskussionen om
hvor vidt det overhovedet er en god ide at trække folk ud af kuvøserne
tages slet ikke. Det antages bare at en kummerlig tilværelse i en
objektiv virkelighed er bedre end en hæderlig tilværelse i en
simuleret virkelighed, som "kuveøsemenneskene" opfatter som
virkelig. Det er for letkøbt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-10-02 21:29

Peter B. Juul escribió / skrev

> [...]
> tilværelse i en simuleret virkelighed, som "kuveøsemenneskene"
> opfatter som virkelig. Det er for letkøbt.

Og så alligevel ikke. Cipher beslutter jo netop at den simulerede
virkelighed er bedre end den "ægte vare". Netop de spørgsmål du søger
bliver da stillet et hav a gange igennem filmen....

(fra imdb)
"If real is what you can feel, smell, taste and see, then 'real' is
simply electrical signals interpreted by your brain "

eller

"I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same
thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why
didn't I take the BLUE pill?"

eller

"Ignorance is bliss."

(fra hukommelsen):

cypher: "I disagree. I think the matrix can be more real than this
place. Here I pull a plug, there you have to watch Switch die"

Er det ikke så dybt som man kan tillade sig at gå i en sci-fi action
film?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-10-02 23:01

> [...]

> virkelighed er bedre end den "ægte vare". Netop de spørgsmål du søger
> bliver da stillet et hav a gange igennem filmen....

Ja, men det accepteres stiltiende, at Cipher er en værre en og at alle
ordentlige mennesker mener, at folk skal "befries" fra deres udmærkede
liv.

> Er det ikke så dybt som man kan tillade sig at gå i en sci-fi action
> film?

tjoeh. Men hvorfor skal det være en action-film?

Og hvis det er en action-film, hvorfor har folk så så Sørens travlt
med at udpege religiøse og filosofiske nuancer i den?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-10-02 10:33

Peter B. Juul skrev:

> tjoeh. Men hvorfor skal det være en action-film?
>
> Og hvis det er en action-film, hvorfor har folk så så Sørens travlt
> med at udpege religiøse og filosofiske nuancer i den?

Hvis man ikke længere behøver at vælge mellem dybde og flotte
billeder, hvorfor skulle man så behøve at vælge mellem nuancer og
action?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-02 13:04

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> Hvis man ikke længere behøver at vælge mellem dybde og flotte
> billeder, hvorfor skulle man så behøve at vælge mellem nuancer og
> action?

Fordi filmen kun er ca. to timer lang.
--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-10-02 10:53

Peter B. Juul escribió / skrev

> Ja, men det accepteres stiltiende, at Cipher er en værre en og at
> alle ordentlige mennesker mener, at folk skal "befries" fra deres
> udmærkede liv.

Øh, ja det er jo det filmen handler om. MEn spørgsmålet bliver da
stillet adskillige gange.

> tjoeh. Men hvorfor skal det være en action-film?

det _Skal_ det jo heller ikke, men det er nu en gang den slags film de
har valgt at lave.

> Og hvis det er en action-film, hvorfor har folk så så Sørens travlt
> med at udpege religiøse og filosofiske nuancer i den?

Det er jo netop det der er det gode ved den, at den indholder så mange
nuancer på trods af at det "bare" er en actionfilm. Det er en tendens
jeg også har lagt mærke enkelte Anime Film, som f.eks Ghost in the
Shell, hvor action blandes med overvejninger om eksistens af liv, sjæl
og så meget andet filosofisk.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-10-02 10:01

Peter B. Juul skrev:

> Rent filosofisk har Matrix ikke ret meget at byde på.

Prøv at læse Baudrillards "Simulacra and Simulation" (som faktisk
optræder i filmen) og filosoffen William Irwins "The Matrix and
Philosophy" og kom så tilbage og sig, at The Matrix ikke har noget at
byde på filosofisk.

--
Mvh. Peter
"Oh Lisa, you and your stories. Bart is a vampire. Beer kills brain

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-02 13:06

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> writes:

> [...]
> optræder i filmen) og filosoffen William Irwins "The Matrix and
> Philosophy" og kom så tilbage og sig, at The Matrix ikke har noget at

Nej, det gider jeg ikke. Kan du ikke i stedet give nogle hovedpointer
her?

--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-10-02 14:13

Peter B. Juul skrev:

> Nej, det gider jeg ikke. Kan du ikke i stedet give nogle hovedpointer
> her?

Nej, for jeg gad heller ikke læse dem ...

--
Mvh. Peter
"Man, you come right out of a comic book."

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-10-02 21:42

Thomas escribió / skrev

> I fald, at Bibelen var inspiration, burde der efter min ydmyge
> mening have v‘ret mere dybde i filmen. Og jeg har ‘rlig talt sv‘rt
> ved at se at den skulle v‘re en "genfort‘lling" af Bibelen.

Som jeg også skrev i svar til Peter Juuls post, så er det da ganske
tydeligt at store dele af Matrix er tyvstjålet fra det nye testamente.
Hvorfor skal en sci-fi film der er inspireret af en fantasy fortælling
være ydmyg?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-10-02 23:02

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> writes:

> Som jeg også skrev i svar til Peter Juuls post, så er det da ganske
> tydeligt at store dele af Matrix er tyvstjålet fra det nye testamente.

Du tog "genfortælling" tilbage, men egentlig vil jeg gerne bede dig
uddybe det her en gang til.

At der er nogle mennesketyper, der kan ses begge steder er vel ikke
nok.

Fra : Thomas

Dato : 05-10-02 23:11

> Thomas escribió / skrev

> Som jeg også skrev i svar til Peter Juuls post, så er det da ganske
> tydeligt at store dele af Matrix er tyvstjålet fra det nye testamente.

Jep, det er nærmest skåret ud i gasbeton.

> Hvorfor skal en sci-fi film der er inspireret af en fantasy fortælling
> være ydmyg?

Jeg skrev nu, at den skulle behandles med respekt, og det er jo ikke
nødvendigvis det samme.
Men mit bud er, at denne fantasy fortælling er den, som en stor del af
verden har som værdigrundlag ; )
Det adskiller den en kende fra de fleste andre, og derfor bør den behandles
med respekt.
Ikke at Matrix behandler Bibelen som en pixibog, men jeg forventer som sagt
bare mere af en film, hvor man vælger at lave analogier så tydelige til
Frelseren himself.

Men lad os da bare være enige om at vi er uenige : )

Mvh
Thomas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-02 16:01

"Thomas" <thomas.n@mail.dk> escribió

> Jeg skrev nu, at den skulle behandles med respekt, og det er jo
ikke
> nødvendigvis det samme.

Og hvor i Matrix er det så du ser mangel på respekt?

> Men lad os da bare være enige om at vi er uenige : )

jojo, det har vi da været enige om fra starten af

Fra : No Humor Man

Dato : 07-10-02 14:55

> [...]
> tydeligt at store dele af Matrix er tyvstjålet fra det nye testamente.
> Hvorfor skal en sci-fi film der er inspireret af en fantasy fortælling
Det vil alstå sige at alle de digte og eventyr der findes i verden er en
genfortælling af Bibelen? Mener du også at Tolkiens 'Ringenes Herre' er?
Det er for let!
Er Star Wars så også? Okay, med de nye film er den måske, men ikke de
gamle. Den var bare bygget over eventyr modellen. Det er der ikke noget
nyt i. Det er blevet gjort i alskens historier og film. Matrix er ikke
første gang hvor en lille ukendt, ender med at redde 'verden'!

Og med alle de historier der er i Bibelen er det jo svært ikke at komme til
at lave noget der minder om det på én eller anden måde, men det er ikke et
bevis på at det er tyvstjålet.

--
From Carsten
also known as the notorious 'No Humor Man' (With Humor) among friends.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-02 15:55

"No Humor Man" <no.humor.man@mail.tdcadsl.dk> escribió

> Det vil alstå sige at alle de digte og eventyr der findes i verden
er en
> genfortælling af Bibelen? Mener du også at Tolkiens 'Ringenes
Herre' er?

Øh, nej, hvornår har jeg påstået det?

> [...]
komme til
> at lave noget der minder om det på én eller anden måde, men det er

Genfortælling er ganske vidst overdrevet, men netop jesu død og
genopstandelse (Som Matrix jo bruger mange elementer, både
historiemæssigt og med dens persongalleri) må da siges at være lidt
mere end blot en af de mange historier der er i biblen.

Fra : No Humor Man

Dato : 07-10-02 21:05

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> "No Humor Man" <no.humor.man@mail.tdcadsl.dk> escribió
> Øh, nej, hvornår har jeg påstået det?
Det gjorde du ikke. Jeg spurgte dig om du mente at Ringenes Herre også var
en genfortælling af Bibelen? Den har nemlig mange af de samme elementer der
er i Bibelen.

> [...]
> historiemæssigt og med dens persongalleri) må da siges at være lidt
> mere end blot en af de mange historier der er i biblen.
Og dette kan findes i mange andre eventyr fortællinger. Uh, Matrix minder
om Ringenes Herre, ergo er den en rip-off. I begge er der en ubetydelig der
bliver frelser, der er en man troede var ven men som ender med at forråde
én, mm. Jeg har netop påvist at der er mange lighedspunkter mellem Matrix
og Ringenes Herre, men der er ingen der siger at de er 'det samme'. Matrix
er bygget op omkring eventyr modellen, det er ikke mere kompliceret end det.

--
From Carsten

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-10-02 22:47

"No Humor Man" <no.humor.man@mail.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> bliver frelser, der er en man troede var ven men som ender med at forråde

Well, _de_ to elementer er helt klart Matricens og Ringherrens fælles
ophavs skyld.

Selv om det faktisk er Gandalf, der er Jesusfiguren i Ringenes Herre,
mens Frodo nærmere repræsenterer det almindelige menneske, der lever
op til det, der er nødvendigt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg har læst avis hver dag i et år, 365 dage. Og jeg
The RockBear. ((^)) har læst den af pligt, jeg er jo nærmest lige så meget

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-10-02 20:53

"No Humor Man" <no.humor.man@mail.tdcadsl.dk> writes:

> Det vil alstå sige at alle de digte og eventyr der findes i verden er en
> genfortælling af Bibelen? Mener du også at Tolkiens 'Ringenes Herre' er?

Øh. Det var i hvert fald Tolkiens egen opfattelse, at han hentede
meget derfra. Men hvad ved sådan en gammel katolik om den slags, vel?

Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O

Fra : No Humor Man

Dato : 07-10-02 21:26

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> Øh. Det var i hvert fald Tolkiens egen opfattelse, at han hentede
> meget derfra. Men hvad ved sådan en gammel katolik om den slags, vel?
Jaeh, og nordisk mytologi... og eventyr... og mange andre steder fra... men
det betyder da stadig ikke at det er en genfortælling eller rip-off. Det er
det vi skal have afklaret: Hvor meget man skal have lånt andetstedsfra for
at med rette at kunne kalde det en genfortælling!!!

--
From Carsten

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-10-02 21:45

No Humor Man skrev:

> Det er det vi skal have afklaret: Hvor meget man skal
> have lånt andetstedsfra for at med rette at kunne kalde det en
> genfortælling!!!

Det er meget nemt at sætte tal på: 57,43 %.

--
Mvh. Peter
"I understand your concern ... Request denied."

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-02 21:48

Peter Bjerre Rosa escribió / skrev

> Det er meget nemt at sætte tal på: 57,43 %.

Fuck, så havde jeg ikke ret aligevel

--
Ahora puedes ganar un DVD portátil en www.intercambiodvd.com

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-10-02 22:45

> Jaeh, og nordisk mytologi... og eventyr...

Hmm.. Måske skulle du sætte dig mere ind i Tolkiens forfatterskab...

Fra : No Humor Man

Dato : 07-10-02 23:30

> Hmm.. Måske skulle du sætte dig mere ind i Tolkiens forfatterskab...
Det jeg har læst mig til indtil videre er at han var fascineret i sprog,
især Finsk, og Nordisk Mytologi. Han har selvfølgelig også været inspireret
af Bibelen, men hans værker minder da mere om norkisk mytologi end om
bibelen, imho.
Men du kender måske til bøger, eller steder online, hvor det bliver
forklaret bedre og hvor det ikke bare er en forfatter der 'tror' han ved
noget?

--
From Carsten

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-10-02 20:42

> [...]
> fald : )
> Men en film, der er så udskreget som et mesterværk bør have mere i sig end

Hvorfor? Casablanca er da frygteligt banal. Gone with the Wind ligeså.

MVH
Jens

Fra : Thomas

Dato : 07-10-02 12:49

> "Thomas" <thomas.n@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor? Casablanca er da frygteligt banal. Gone with the Wind ligeså.

Jamen jeg siger jo også, at der ikke er noget galt i banalitet som sådan.
Livet kan jo nu engang være temmelig banalt.

Der er den forskel at The Matrix bliver kørt op til en filosofisk, nærmest
religiøs film. Det er her jeg synes, at den mangler dybde. Uanset at den
stritter med alle mulige henvisninger til Bibelen og store filosoffer.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Kvindal

Dato : 07-10-02 13:54

Thomas wrote:

> [...]
> nærmest religiøs film. Det er her jeg synes, at den mangler dybde.
> Uanset at den stritter med alle mulige henvisninger til Bibelen og

Så vil jeg mene, at du - ligesom en del andre - kommer til at hoppe i den
anden grøft i jeres kritik af the Matrix. Nogle gør det fordi de har
skruet forventningene for højt op før første gang de ser den. Andre gør
det fordi de bliver irriterede over, at der går nitten overstadigt
ellevilde anmeldelser af the Matrix på én afbalanceret. En god kilde til
denne påstand er IMDb's user comments, som jeg også kan irriteres over.

Fælles for de som reagerer modsat er, at de så ser sig nødsaget til at
kalde filmen "banal", at den mangler "dybde", betvivle de "filosofiske
nuancer" i den og kalde dens sci-fi-idéer "gamle" - alle citater hentet
blot fra denne tråd til eksempler.

Og dét vil jeg som nævnt mene er en overreaktion imod filmen. De
filosofiske elementer i den er absolut over gennemsnittet for sci-fi-film,
og at den som den eneste film hidtil har formået at inddrage "bullet
time"-effekten på en relevant måde. At andre film har kopieret stilen
*uden* at kunne anvende effekten konstruktivt, siger en del om dét niveau
i genren, som Matrix IMO hæver sig over. Bemærk: "hæver sig over" - ikke
"sætter nye standarder indenfor"!

Jens Thomsens indlæg i tråden
rummer til gengæld hvad jeg vil betegne som afbalanceret vurdering af
filmen. Jeg noterer mig også at han må forsvare sig mod kritikpunktet
"tyndt plot", samtidig med at andre andetsteds i tråden (som jeg læser
det) yderligere udfordrer de moralske overvejelser i kuvøserne mv. Dét er
virkelig spredehagls-kritik!

--
Mvh.
Martin Kvindal

Fra : Thomas

Dato : 07-10-02 15:14

"Martin Kvindal" <mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote in message
> Så vil jeg mene, at du - ligesom en del andre - kommer til at hoppe i den
> anden grøft i jeres kritik af the Matrix. Nogle gør det fordi de har
> skruet forventningene for højt op før første gang de ser den.

Jeg kan sagtens følge dig der.
Jeg smutter nok lidt over i den anden grøft, og det gør jeg fordi at jeg
havde meget store forventninger til filmen fordi jeg ikke havde hørt ét
eneste negativt piv om den film. Det er usædvanligt! Tværtimod hørte jeg
venner og bekendte sige at nu havde de set den 5 gange og den var stadig
lige god osv.
Hvilket da i øvrigt lige bringer en anden pointe op: de fleste af mine
bedste filmoplevelser har været film, som jeg ikke har hørt så meget om på
forhånd, hvor jeg ikke har nået at opbygge store forventninger. Jeg kan godt
lide at blive overrasket : )

> [...]
> En god kilde til
> denne påstand er IMDb's user comments, som jeg også kan irriteres over.

Lige præcis. Hvis jeg ikke allerede var overbevist om jeg skulle se filmen,
så blev jeg det efter at have browset igennem imdb.coms "anmeldelser".

> Fælles for de som reagerer modsat er, at de så ser sig nødsaget til at
> kalde filmen "banal", at den mangler "dybde",

"nødsaget" er måske så meget sagt. Det var bare den første frase, der faldt
mig ind, når jeg skal beskrive plottet.

> betvivle de "filosofiske
> nuancer" i den og kalde dens sci-fi-idéer "gamle" - alle citater hentet
> blot fra denne tråd til eksempler.

Jeg har nu ikke forholdt mig til sci-fi-ideerne, da jeg absolut ikke er
nogen haj udi sci-fi-verdenen. Jeg går i det hele taget ikke rigtig op i
"genrer", men mere om en film er en god oplevelse, uanset hvilken genre den
tilhører. Bryder mig slet ikke om at dele film (eller andet for den sags
skyld) op i forskellige genrer.

> [...]
> filosofiske elementer i den er absolut over gennemsnittet for sci-fi-film,
> og at den som den eneste film hidtil har formået at inddrage "bullet

Det forholder jeg mig slet ikke til. Men effekten er da elegant. Men
hvorvidt andre har brugt den bedre eller ringere har jeg ingen mening om.

> Jens Thomsens indlæg i tråden
> rummer til gengæld hvad jeg vil betegne som afbalanceret vurdering af
> filmen.

Jo, men hvad der er afbalanceret, afhænger jo af hvordan man prioriterer.
Jeg decifrerer ikke Matrix i småbidder, men giver udtryk for min mening om
filmen som helhed, og der passer betegnelsen "kedsommelig" nok bedst : )

Mvh
Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-10-02 20:52

"Martin Kvindal" <mitfornavn@mitefternavn.dk> writes:

> [...]
> kalde filmen "banal", at den mangler "dybde", betvivle de "filosofiske
> nuancer" i den og kalde dens sci-fi-idéer "gamle" - alle citater hentet

Nu blander du folk, vil jeg gerne påpege.

Jeg synes, at Matrix er en vanvittigt flot og underholdende film. Jeg
så den to gange i biffen og det var vist den første DVD jeg købte.

Men det er så også hvad den er.

Jeg kaldte sci-fi-elementerne gamle og gjorde det klart, at jeg hermed
henviste til litteraturen, hvor ideer som dem, der beskrives i Matrix
vitterligt _er_ gamle. De er ikke dårlige, men det er ikke fænomenal
nytænkning indenfor genren (om end det er den første store flotte
tjubang-sci-fi-film med disse elementer).

Og jeg betvivlede de filosofiske nuancer. Jeg har med nød og næppe
kæmpet mig igennem første år af filosofistudiet på Københavns
Universitet og det var meget begrænset hvad jeg lærte, men jeg lærte
da i hvert fald nok til at kunne se, at Matrix er alt for mangelfuld i
sin fremstilling af ting til på nogen rimelig måde at kunne roses for
sine filosofiske nuancer (og indtil nogen viser mig noget andet ved
faktisk at _læse_ de der Matrix-filosofi-ting og referere, står jeg
ved den opfattelse.)

Gør det Matrix til en dårlig eller bare middelmådig film? Nej, den er
en fremragende og flot science-fiction-action-film. Men der er altså
ingen grund til at overdrive dens "evner".

Jeg må minde dig om, at min kritik ikke er grebet ud af den blå luft,
men netop er et svar på påstandene om, at Matrix skulle have så meget
mere at byde på end en god gedigen gang hygge.

> Og dét vil jeg som nævnt mene er en overreaktion imod filmen. De
> filosofiske elementer i den er absolut over gennemsnittet for sci-fi-film,

Hvilket kun viser, at Hollywood er tøsebange for at lave sci-fi, der
kræver lidt tankevirksomhed. (Det er vist ved at rette sig, ser det ud
til. Heldigvis.)

Der er i øvrigt masser af sci-fi, der ligger langt over Matrix'
filosofiske plan. Det er bare ikke sommer-blockbusters, så vi hører
ikke så meget om det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Martin Kvindal

Dato : 07-10-02 21:35

Peter B. Juul wrote:

> Nu blander du folk, vil jeg gerne påpege.

Forstået.

[snip]

> [...]
> nytænkning indenfor genren (om end det er den første store flotte
> tjubang-sci-fi-film med disse elementer).

Enig

> [...]
> sine filosofiske nuancer (og indtil nogen viser mig noget andet ved
> faktisk at _læse_ de der Matrix-filosofi-ting og referere, står jeg

Hæ ... god forhandlingsposition!

[snip]

> Hvilket kun viser, at Hollywood er tøsebange for at lave sci-fi, der
> kræver lidt tankevirksomhed. (Det er vist ved at rette sig, ser det ud
> til. Heldigvis.)

Og dérfor min kommentar om, at Matricen er over gennemsnittet.

> Der er i øvrigt masser af sci-fi, der ligger langt over Matrix'
> filosofiske plan. Det er bare ikke sommer-blockbusters, så vi hører
> ikke så meget om det.

Fuldstændig enig.

--
Mvh.
Martin Kvindal

Fra : -V-

Dato : 07-10-02 21:46

> Der er i øvrigt masser af sci-fi, der ligger langt over Matrix'
> filosofiske plan. Det er bare ikke sommer-blockbusters, så vi hører
> ikke så meget om det.

Sig frem, sig frem.
Hvad kan du anbefale?

-V-

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-10-02 21:53

Martin Kvindal skrev:

> [...]
> Andre gør det fordi de bliver irriterede over, at der går nitten
> overstadigt ellevilde anmeldelser af the Matrix på én afbalanceret.

Sådan har jeg i al fald tit oplevet det selv. Min negative opfattelse af
Ringenes Herre var kraftigt påvirket af de jubeltosser, der rendte rundt
omkring mig med Bilbo-farvede bedetæpper. Det hjalp i øvrigt ikke, at
min biografmakker stormorede sig på filmens bekostning over klichéerne.

> En god kilde til denne påstand er IMDb's user comments, som jeg også
> kan irriteres over.

De kan virkelig være frustrerende at læse. Det er især de negative
indlæg, der er komplet blottet for balance.

> [...]
> en del om dét niveau i genren, som Matrix IMO hæver sig over. Bemærk:
> "hæver sig over" - ikke "sætter nye standarder indenfor"!

Helt enig - og fremragende indlæg i øvrigt!

--
Mvh. Peter
"Jeg blev lovet en komplet Mandril-kurv! Nu kan jeg se, at der mangler

Fra : Jens Thomsen

Dato : 07-10-02 17:09

> [...]
> religiøs film. Det er her jeg synes, at den mangler dybde. Uanset at den
> stritter med alle mulige henvisninger til Bibelen og store filosoffer.

De intertekstuelle referencer og populærfilosofien befinder sig altsammen på
et umiddelbart tilgængeligt plan, så det er sådan set meget forståeligt. Men
The Matrix forsøger heller ikke at være 2001: A Space Odyssey. Det er en
"gemen" genrefilm og bør som udgangspunkt bedømmes som sådan.

MVH
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-10-02 16:32

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> writes:

> by etc). Historien er En moderne genfortællening af selveste
> bibelen,

Ha hva?

_Det_ var da vist lidt af en tilsnigelse, det der.

Kunne du sådan i hovedtræk forklare hvordan du kommer frem til det?

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-10-02 18:19

Peter B. Juul escribió / skrev

> _Det_ var da vist lidt af en tilsnigelse, det der.

Ja ok, det var da en stærk overdrivelse, jeg lader mig blot provokere
for meget af "matrix-er-noget-lort-posts" , Matrix er til dels en
genfortælling af jesu genopstandelsen, hvor der kan drage tydelige
paraleller imellem filmens hovedpersoner og de vigtigste personer i
bibelen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-10-02 20:02

> [...]

> genfortælling af jesu genopstandelsen, hvor der kan drage tydelige
> paraleller imellem filmens hovedpersoner og de vigtigste personer i

Det er korrekt (Jeg kender en præst, der har holdt et par udmærkede
prædikener, hvor han illustrerer pointer i lignelsen om sædemanden ved
hjælp af klip fra Matricen).

Men der er en essentiel forskel på hovedhistorien: I Evangelierne (de
fire første bøger i Ny Testamente) er det Gud, der bliver menneske. I
Matricen er historien lige omvendt...
--
Peter B. Juul, o.-.o "At least he's out of your nose."
The RockBear. ((^)) "HAIR!"

Fra : No Humor Man

Dato : 07-10-02 15:02

> [...]
> genfortælling af jesu genopstandelsen, hvor der kan drage tydelige
> paraleller imellem filmens hovedpersoner og de vigtigste personer i
Han bliver vækket til live med et kys. Hmm... hvad minder det om? Snehvide
og de Syv Små dværge (Disney-versionen). Det skriger simpelthen bare
EVENTYR!!!

--
From Carsten

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 06-10-02 16:06

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> _Det_ var da vist lidt af en tilsnigelse, det der.
>
> Kunne du sådan i hovedtræk forklare hvordan du kommer frem til det?

Her ville det nok være et godt sted at linke til the Matrix FAQ:
http://comp.uark.edu/~vchaudh/matrix.html

enjoy!

anr

"I didn't get drunk, I just went to a strange fantasy world."
-Homer Simpson

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-10-02 16:39

Andreas N Rasmussen escribió / skrev

> Her ville det nok v‘re et godt sted at linke til the Matrix FAQ:
> http://comp.uark.edu/~vchaudh/matrix.html

Mange sjove detaljer, som f.eks:

<quote>
Ronald Reagan: Cypher is called "Mr. Reagan" by Smith. Cypher says "I
don't wanna remember nothing." Ronald Reagan notoriously said "I don't
remember" during the Iran-Contra scandal (covert operations.) Cypher
says, "I wanna be rich, you know, someone important. Like an actor."
Ronald Reagan was an actor before he was President.
</quote>

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-10-02 20:12

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse

> [...]
> says, "I wanna be rich, you know, someone important. Like an actor."
> Ronald Reagan was an actor before he was President.

Den er rimeligt åbenlys. Jeg opfattede dog mere Cyphers ønske om intet at
huske som en lille kommentar til ekspræsidentens sygdom.

MVH
Jens

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-10-02 15:32

On 3 Oct 2002 18:18:06 -0700, johankamp@ofir.dk (Coprophagia) wrote:

>Manden kan OVERHOVEDET ikke spille, om så hans liv var på spil

Det gode argument! Omtrent på højde med kritik af bands i stil med "En
af mine kammerater læser på musikkonservatoriet, og han siger, at de
ikke kan finde ud af at spille/synge".

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-10-02 15:10

> Nej, jeg har min på VHS!

Det var den første film jeg købte på DVD. Derefter købte jeg hele Bond
serien, også på DVD, SOM HOLDER 100%