Personoplysninger
Fra : Annette Skovbon

Dato : 02-10-02 17:37

Hejsa,
En dame melder sig ind i et ikke offentligt tilgængelige forum(Bliver
godkendt og bliver herefter medlem), opretter en
præsentation hvori der står navn, adresse, tlf.nr, beskrivelse af sig selv
(I denne forbindelse omkringe ens fugleinteresse) Indsætter ens eget
billede af ens fugl, bliver derefter eskluderet fra stedet og forlanger
ens oplysninger fjernet fra siden.
Indehaveren af siden nægter at fjerne ens personlige oplysninger.
Kan hun på nogen måde kræve disse oplysninger fjernet? I så fald efter
hvilken lov?

Håber på hjælp for 100. gang :) Tak!
Vh.Annette

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-10-02 17:48

In article <pan.2002.10.02.16.36.48.731690@yahoo.dk>, Annette Skovbon wrote:
> [...]
> Indehaveren af siden nægter at fjerne ens personlige oplysninger.
> Kan hun på nogen måde kræve disse oplysninger fjernet? I så fald efter

Hun har ophavsretten, og den kan hun som minimum anvende på
billedet. Ved fortsat brug kan hun forlange vederlag.

Hendes selvbiografi er også beskyttet, men det er de alm.
kendte oplysninger ikke (navn, adresse m.m. som kan findes i
en telefonbog).

Fra : maz

Dato : 02-10-02 17:56

*snip*
> Hendes selvbiografi er også beskyttet, men det er de alm.
> kendte oplysninger ikke (navn, adresse m.m. som kan findes i
> en telefonbog).

Spørgsmål: det kan da ikke passe - hvad nu hvis man har udeladt
adresse/tlf/navn fra telefonbogen i forvejen?
Så må man vel da kunne forlange sine oplysninger slettet..??
maz

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-10-02 23:46

In article <anf8fh$1o8i$1@news.cybercity.dk>, maz wrote:
> *snip*
>
> Spørgsmål: det kan da ikke passe - hvad nu hvis man har udeladt
> adresse/tlf/navn fra telefonbogen i forvejen?
> Så må man vel da kunne forlange sine oplysninger slettet..??

TDC's hemmeligholdelsespligt ophører på det tidspunkt
man publicerer adresse og telefonnr til en videre kreds,
og dermed selv er skyld i at et hemmeligt tlfnr. bliver
offentligt kendt.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-02 09:03

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev:

> TDC's hemmeligholdelsespligt ophører på det tidspunkt
> man publicerer adresse og telefonnr til en videre kreds,
> og dermed selv er skyld i at et hemmeligt tlfnr. bliver
> offentligt kendt.

TDC må ikke videregive et telefonnummer mv. heller ikke selvom man selv
har offentliggjort oplysningerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-02 17:05

In article <Xns929C6637D35B6.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

> TDC må ikke videregive et telefonnummer mv. heller ikke selvom man selv
> har offentliggjort oplysningerne.

Checkede lige reglerne, og det er korrekt. De har åbenbart
rettet dem siden sidst jeg læste dem, men jeg har heller ikke
længere noget kundeforhold til dem.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-10-02 08:18

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote in message

> Indehaveren af siden nægter at fjerne ens personlige oplysninger.
> Kan hun på nogen måde kræve disse oplysninger fjernet? I så fald efter
> hvilken lov?

Jeg vil næsten tro, at Persondataloven (tidl. Registerloven) skulle give
mulighed for at kræve oplysningerne fjernet.
I hvert fald giver den mulighed for at man kan kræve at behandling af
oplysninger skal ophøre, og det må næsten i denne situation også omfatte
fremvisning på hjemmesiden.
Men jeg er ikke sikker, for det er en rimelig (i mine øjne) kompleks lov.
Hvis ikke andre har et bud her i nyhedsgruppen, så prøv at spørge direkte
hos Datatilsynet (www.datatilsynet.dk).

/Per

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-10-02 08:26

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis ikke andre har et bud her i nyhedsgruppen, så prøv at spørge direkte
> hos Datatilsynet (www.datatilsynet.dk).

Det kan kun anbefales at starte hos Datatilsynet. Her i gruppen er der alt
for mange amatør-jurister, som alle har en eller anden mening om eller
fortolkning af reglerne.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-10-02 08:51

"Knud Thomsen" <091255@iname.com> wrote in message

> Det kan kun anbefales at starte hos Datatilsynet. Her i gruppen er der alt
> for mange amatør-jurister, som alle har en eller anden mening om eller
> fortolkning af reglerne.

Jeg er uenig, - svarene kan være af svingende kvalitet, men er oftest i den
gode ende.
Men det er jo en diskussionsgruppe, så der skal være plads til begge dele.

/Per

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-10-02 10:26

> [...]
> gode ende.
> Men det er jo en diskussionsgruppe, så der skal være plads til begge dele.

Det er muligt, men skal man have et entydigt svar på et relativt klart
spørgsmål, kan man ligeså godt gå til kilden først - uanset om svaret her er
rigtig eller forkert vil det i de allerfleste tilfælde være det som kommer
til at gælde - medmindre det har så stor betydning at man rejser en sag og
retten kommer frem til et andet resultat.

Venlig hilsen
Knud