Udlejning af ejerlejlighed.
Fra : SNiP

Dato : 02-10-02 09:47

Hej.

Jeg er sikker på at dette er et spørgsmål der dukker op igen og igen, men
jeg har efter at have siddet og gloet på Google groups i lang tid nu, stadig
ikke fået overbevist mig selv om at nu har jeg forstået det..

Så here goes.

Jeg har en ejerlejlighed. Den kunne jeg godt tænke mig at leje ud.

Nu er det jo så sådan at jeg har, et realkredit lån, det har man jo gerne,
ligeledes har jeg et boliglån i banken, det har man jo nogengange når man
ikke lige har 300.000 til udbetaling. Disse lån har jo naturligvis nogen
renter, dem har jeg skattefradrag af, Vil jeg fortsætte med at have disse
afdrag hvis jeg lejer boligen ud?

Hvorledes bliver jeg beskattet af den leje jeg opkræver af lejer?

Med andre ord, hvordan får jeg alt det her til at hænge sammen rent
økonomisk således at det ender op i at jeg ingen udgifter har i forbindelse
med det? Altså så indtægten fra udleje, efter skat er lig udgift til lån
efter fradrag.

Ligeledes, hvordan med ejendomsskat? Det er vel stadig mig der skal betale
det ikke sandt? Så det skal vel også regnes med.

Hvilke forpligtelser findes der i de forskellige love som jeg skal tage
hensyn til? Er det overhovedet muligt for mig at gøre det her? Eller er der
en masse regler der gør at jeg er nød til at leje den ud til en fastsat pris
baseret på dens størrelse og beliggenhed?

Jeg har begrebet den del med at jeg skal undersøge om ejerforeningen er med
på den og sådan.. Men resten her er en anelse uoverskueligt for mig..

Så venligst, hvis nogen har tiden til det.. HJÆLP! :)

P.S hvis og at nogen rent faktisk har trang til at svare på dette indlæg så
vil jeg meget gerne om vedkommende også vil cc'e min Email adresse da det
ikke er hele tiden at jeg kan komme i kontakt med news server..

Mvh
Jan Larsen

Fra : David T. Metz

Dato : 02-10-02 14:48

SNiP skriblede:
> [...]

> har jo naturligvis nogen renter, dem har jeg skattefradrag af, Vil
> jeg fortsætte med at have disse afdrag hvis jeg lejer boligen ud?

Ja, du betaler afdrag+renter=du får fradraget.

> Hvorledes bliver jeg beskattet af den leje jeg opkræver af lejer?

Det er lidt kompliceret. Du kan vælge mellem to muligheder: et bundfradrag
eller et fradrag af faktiske udgifter. Hvad der bedst kan betale sig må du
regne på. Der er en fin vejledning om reglerne her, hvor det også fremgår
at du kan få nedsat ejendomsværdiskatten:
http://www.ejdadm-ja.dk/lejeskat.htm

> [...]
> økonomisk således at det ender op i at jeg ingen udgifter har i
> forbindelse med det? Altså så indtægten fra udleje, efter skat er lig

Da det regnes som kapitalindkomst det overskud du beskattes af, må du
opstille et regnestykke for at regne ud hvad du skal opkræve, for at det
hviler i sig selv. Det kommer altså også an på din øvrige kapitalindkomst.
Du skal huske at tage hensyn til forventede udgifter til vedligeholdelse
o.lign. i din beregning.

> Ligeledes, hvordan med ejendomsskat? Det er vel stadig mig der skal
> betale det ikke sandt? Så det skal vel også regnes med.

Hvis du lejer hele lejligheden ud hele året skal du (så vidt jeg kan
gennemskue) ikke betale ejendomsværdiskat. Du skal stadig betale
ejendomsskat dog.

> [...]
> Eller er der en masse regler der gør at jeg er nød til at leje den ud
> til en fastsat pris baseret på dens størrelse og beliggenhed?

Der er vist nok nogle regler om maksimale huslejer i lejeloven som er
skønsmæssige. Andre må svare her. Der er også noget med en række
rettigheder og forpligtelser for parterne. Bl.a. bliver lejer vist
uopsigelig hvis det varer over to år? Derfor udfærdiger man som regel
fremlejkontrakter - og i den forbindelse kan du så kun opsige lejer hvis du
selv skal bruge lejligheden. Hmm - jeg håber andre kan svare korrekt på
denne del.

> Jeg har begrebet den del med at jeg skal undersøge om ejerforeningen
> er med på den og sådan.. Men resten her er en anelse uoverskueligt
> for mig..

Jeg har ikke hørt om eksempler på ejerforeningsvedtægter der skulle forbyde
det og tvivler på at det ville være lovligt, men jeg er ikke sikker. Du
behøver vist ikke spørge nogen, men læs vedtægterne.

David

PS Jeg mailer ikke, da det er uhensigtsmæssigt hvis nogen retter fejl i mit
indlæg uden at maile til dig.

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-10-02 16:20

Scripsit "David T. Metz" <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk>
> SNiP skriblede:

> Jeg har ikke hørt om eksempler på ejerforeningsvedtægter der skulle forbyde
> det

I min ejerforening kræver udlejning godkendelse fra bestyrelsen.

> og tvivler på at det ville være lovligt,

Det er ganske lovligt, idet der slet ikke er nogen relevante
lovbestemmelser. Det er blot en aftale mellem ejerne (vi lover
hinanden ikke at leje ud uden at spørge foreningen, samt at kræve det
samme af dem vi sælger til) som er tinglyst som del af ejerforeningens
vedtægter.

--
Henning Makholm "You are in a little twisting
maze of passages, all different"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-10-02 14:57

In article <anecml$330$1@sunsite.dk>, SNiP wrote:
> [...]
> renter, dem har jeg skattefradrag af, Vil jeg fortsætte med at have disse

Ja.

> Hvorledes bliver jeg beskattet af den leje jeg opkræver af lejer?

Kapitalindkomst.

> [...]
> med det? Altså så indtægten fra udleje, efter skat er lig udgift til lån

Du regner lidt.

> Ligeledes, hvordan med ejendomsskat? Det er vel stadig mig der skal betale
> det ikke sandt? Så det skal vel også regnes med.

Ja. Men ingen lejeværdi af egen bolig.

> [...]
> en masse regler der gør at jeg er nød til at leje den ud til en fastsat pris
> baseret på dens størrelse og beliggenhed?

Der er aftalefrihed, så ved enkeltstående lejemål som her, så
kan i seæv aftale lejen så længe den ikke er for lav. Det er
justeringer du vil have problemer med at lave.

Og det er næsten umuligt at smide lejer ud.

> [...]
> vil jeg meget gerne om vedkommende også vil cc'e min Email adresse da det
> ikke er hele tiden at jeg kan komme i kontakt med news server..

Burg sunsite.auc.dk til at læse danske grupper.

Fra : Nielsen

Dato : 02-10-02 21:22

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Der er aftalefrihed, så ved enkeltstående lejemål som her, så
> kan i seæv aftale lejen så længe den ikke er for lav. Det er
> justeringer du vil have problemer med at lave.

Du må ikke tage mere end det lejedes værdi i husleje jf. lejelovens §§ 47-49 og
boligreguleringslovens § 29 c, såfremt du bor i en såkaldt reguleret kommune.

> Og det er næsten umuligt at smide lejer ud.

Korrekt. I princippet er lejemålet uopsigeligt fra udlejers side, men lejemålet
kan dog gøres tidsbegrænset jf. lejelovens § 80.

mvh. Kim

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-10-02 23:49

In article <3D9B5564.2A6F4D39@stofanet.dk>, Nielsen wrote:

> Du må ikke tage mere end det lejedes værdi i husleje jf. lejelovens §§ 47-49 og
> boligreguleringslovens § 29 c, såfremt du bor i en såkaldt reguleret kommune.

Værdien er vel markedsprisen ? Og da jeg købte lejlighed i
Århus var lejeprisen ca. 20% højere end netto-huslejen.

Så hvis man betaler 3500 efter skat til lån/renter, så kunne man
på dette tidspunkt uden videre udleje for ca. 4500 kr/md.

> Korrekt. I princippet er lejemålet uopsigeligt fra udlejers side, men lejemålet
> kan dog gøres tidsbegrænset jf. lejelovens § 80.

Enig, men hvis man forlænger, så står man med en andet problem.

Fra : Nielsen

Dato : 03-10-02 10:03

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
>
> Så hvis man betaler 3500 efter skat til lån/renter, så kunne man
> på dette tidspunkt uden videre udleje for ca. 4500 kr/md.

Hvis man bor i en reguleret kommune, må man ikke forlange væsentligt mere (dvs. 10-15
%) end, hvad et tilsvarende lejemål koster, hvor lejen er omkostningsbestemt jf.
boligreguleringslovens § 29 c.

Iøvrigt er det lejedes værdi-begrebet i lejeloven ikke det samme som markedslejen. I
hvert fald ikke i teorien, men i praksis har du nok ret.

mvh. Kim

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 02-10-02 17:35

For så vidt angår det skattemæssige kan du bruge lidt tid her
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=86007&ov_id=200122&search=udlejn
ing¤lejlighed og så ellers spørge hvis du har spørgsmål

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end