hvordan afgøres kvaliteten af en mp3-fil ?
Fra : MH

Dato : 02-10-02 09:28

Måske OT i denne gruppe, hvis det er tilfælde beklager jeg.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, om man via winamp kan afgøre
kvaliteten af den enkelte mp3-fil ? hvordan gørese det?hvad er det ypperste
? og hvad er ok?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

På forhånd tak

MVH
MH

Fra : Michael Petersen

Dato : 02-10-02 10:05

"MH" <mikaelh@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i

> [...]
>
> Men jeg kunne godt tænke mig at vide, om man via winamp kan afgøre
> kvaliteten af den enkelte mp3-fil ? hvordan gørese det?hvad er det ypperste

Det kommer an på hvilket encoder-engine der er brugt. Frauenhoffer er imho en
af de bedre. Desuden findes der flere andre (blade, LAME Xing etc.)
Derudover kommer det meget an på bitrate. Alt under 128 gider jeg slet ikke
bruge tid på. 256 er ganske udemærket men Mp3 kommer aldrig op på samme
niveau som originalen. (men hvem kan høre forskel på et par små
computerhøjtalere)

læs mere om Bitrate her
http://www.fliptech.net/bitrate.shtml

lidt om encoder engines
http://www.mp3-encoders.com/

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my harddrive?

Fra : Martin Orvad

Dato : 02-10-02 11:29

MH <mikaelh@REMOVETHISstofanet.dk> wrote:
> [...]
>
> Men jeg kunne godt tænke mig at vide, om man via winamp kan afgøre
> kvaliteten af den enkelte mp3-fil ? hvordan gørese det?hvad er det

Allerførst skal du bruge ørerne....

Alt det tekniske er ligegyldigt, hvis mp3-filen alligevel lyder dårligt,
hvilket sagtens kan forekomme.

En høj bitrate er vigtig, som Michael også nævner i sit svar til dig. Jo
højere tal jo bedre.

I Winamp kan du se bitraten, i det lille talfelt øverst oppe, hvor der står
kbps.

Mange mp3'er som downloades via fildelingssoftware, som for eksempel Kazaa,
har en bitrate på 128 kbps. Det er lig med en rimelig kvalitet.

Skal du bruge en kvalitet der nærmer sig CD, så er det som Michael også
skriver en langt højere bitrate du skal have fat i = 192 kbps eller 256
kbps. På de fleste almindelige/standard musikanlæg kan det være meget svært
at høre forskel på for eksempel 192 kbps og CD.

Jeg ripper som regel CD'er i 192 kbps, hvilket er fint til det musikanlæg
jeg bruger til min computer.

En anden faktor er selvfølgelig, at jo højere bitrate, desto mere fylder
mp3'en også på harddisken.

Håber det var forståeligt

Med venlig hilsen

Martin

Fra : Peter G

Dato : 02-10-02 14:11

> [...]

> Men jeg kunne godt tænke mig at vide, om man via winamp kan afgøre
> kvaliteten af den enkelte mp3-fil ? hvordan gørese det?hvad er det

Encspot (som er gratis i den gængse version) er din fætter

http://www.guerillasoft.com

(Pro-versionen er overflødig)

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Recommended Album Of The Moment: