Findes ordet "Kappeloebs-teknologi"?
Fra : Alex Holst

Dato : 02-10-02 00:30

Findes ordet kappeloebs-teknologi (eller noget tilsvarende)?

Jeg taenker paa hele den (latterlige men markedsdominerende) ide med at
der er et konstant kaploeb f.ek.s mellem virusudviklere og anti-virus
firmaer, software producenter og saarbarhedsscannere, etc.

Jeg vil skrive et afsnit til OSS'en som forklarer hvorfor man boer holde
sig fra denne slags teknologi i saa vidt muligt omfang, og hvordan man,
hvis man har nok paa spil, kan laegge strategier for at undgaa at ende i
kaploebet mellem exploit udviklere og sin OS producent, etc.

Jeg ved bare ikke hvad afsnittet skal hedde eller om mit opfundne ord
findes. Paa engelsk har man jo "arms race" som kan bruges paa mange
omraader. Jeg fristes lidt til at kalde det "rat race" men det er nok
bare min personlighed der skinner igennem. Det kan vi jo ikke have.

Hjaelp?

PS: Vi boer nok futte traaden til dk.kultur.sprog paa et tidspunkt?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-02 00:50

Alex Holst wrote:

> Findes ordet kappeloebs-teknologi (eller noget tilsvarende)?

Det bliver bedre, hvis du bytter rundt på rækkefølgen: teknologi-kapløb.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-10-02 04:02

Alex Holst wrote:

> [...]
> hvordan man, hvis man har nok paa spil, kan laegge strategier for
> at undgaa at ende i kaploebet mellem exploit udviklere og sin OS

Det findes ikke som sådan (svjv), men der er jo ikke noget i vejen for
at opfinde sit eget, hvis det er sigende nok. Men nu hedder det jo
kapløb og man deler vist ikke den slags ord på dansk, så det må blive
"Kapløbsteknologi". Det er slet ikke noget dårligt ord efter min
mening.

Måske en af de faste skribenter der både læser d.e.sikkerhed og
d.k.sprog kan komme med en kommentar? (Jeg kan komme i tanke om mindst
en der passer på den skrivelse.)

--
Niels Callesøe - nørd light

Nu med mere bitter disclaimer.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 02-10-02 07:17

Alex Holst skrev:

> Paa engelsk har man jo "arms race"

Hvad med at bruge teknologisk våbenkapløb?

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-02 15:52

Den Wed, 2 Oct 2002 08:16:39 +0200 skrev Peder Vendelbo Mikkelsen:

>Hvad med at bruge teknologisk våbenkapløb?

Det forslag kan jeg tilslutte mig.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : FreeMan

Dato : 02-10-02 17:24

Oprustning
Oprustningskapløb

"Mutually assured destruction" (hov - det var vist så til gengæld min
personlighed der skinnede igennem).

/FreeMan

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-10-02 21:26

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote:

>Hvad med at bruge teknologisk våbenkapløb?

Der er jo egentlig en pointe i at bytte ordene rundt, som Alex
gjorde, selv om jeg har paa fornemmelsen, at det ikke var
tiltaenkt:

Kaploebsteknologi maa vaere en teknologiform, som er moentet paa
(lyder paenere end "snylter paa") teknologiske kaploeb.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Alex Holst

Dato : 03-10-02 21:47

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Der er jo egentlig en pointe i at bytte ordene rundt, som Alex
> gjorde, selv om jeg har paa fornemmelsen, at det ikke var
> tiltaenkt:

Hmpf!

> Kaploebsteknologi maa vaere en teknologiform, som er moentet paa
> (lyder paenere end "snylter paa") teknologiske kaploeb.

Nemlig. Jeg tror jeg benytter det, uden bindestreg. Tak for jeres input.