Regnefejl
Fra : jan

Dato : 01-10-02 22:28

java laver en regnefejl, kan nogen forklare mig hvad der går galt:
har følgende kode:
public class Test6
{
public static void main(String args[])
{
int i=5; int j=8; double x=12.6; double y=3.2; int k; double z;
k=i+j;
System.out.println(k);
k=i+(int)x;
System.out.println(k);
k=i*(int)x;
System.out.println(k);
k=j/i;
System.out.println(k);
k=j%i;
System.out.println(k);
k=j/(int)x;
System.out.println(k);
z=i+j;
System.out.println(z);
z=i+x;
System.out.println(z);
z=i*x;
System.out.println(z);
z=j/i;
System.out.println(z);
z=j%i;
System.out.println(z);
z=j/x;
System.out.println(z);z=x/y;System.out.println(z);
z=(double) 2.0/3.0;
System.out.println(z);
}
}

det giver en regnefejl i den med

ÏÏ«Ï ----jGRASP exec: java Test6
ÏϧÏ
ÏϧÏ13
ÏϧÏ17
ÏϧÏ60
ÏϧÏ1
ÏϧÏ3
ÏϧÏ0
ÏϧÏ13.0
ÏϧÏ17.6
ÏϧÏ63.0
ÏϧÏ1.0
ÏϧÏ3.0
ÏϧÏ0.6349206349206349
ÏϧÏ3.9374999999999996 XXXX det skal give 3,9375
ÏϧÏ0.6666666666666666
ÏϧÏ
ÏÏ©Ï ----jGRASP: operation complete.
¼¼ÏÏ

xxxx i det følgende:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-02 22:39

jan skrev:

>ÏϧÏ3.9374999999999996 XXXX det skal give 3,9375

Det gør det sådan set også. Men pc'er regner i visse tilfælde
internt med decimaltal på binærform. Det giver små fejl. Dem skal
man tage højde for.

--
Bertel

Fra : jan

Dato : 01-10-02 22:44

mange tak

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-10-02 06:55

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Det gør det sådan set også. Men pc'er regner i visse tilfælde
> internt med decimaltal på binærform. Det giver små fejl. Dem skal
> man tage højde for.

Datamater regner sædvanligvis med binære representationer af tal, og
den sete fejl er typisk for omregninger imellem disse. Det er
sædvanligvis betydeligt langsommere at regne med decimal
representationer, da dette sjældent understøttes af processoren.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-02 13:54

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

>Datamater regner sædvanligvis med binære representationer af tal, og
>den sete fejl er typisk for omregninger imellem disse.

Ja, når nogle af dem er decimaltal hvilket mig bekendt (også) er
et navn for flydende komma-tal (Hvad vil du kalde dem?). Hvis der
derimod regnes binært med heltal, kommer fejlen ikke.

--
Bertel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-10-02 15:31

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Ja, når nogle af dem er decimaltal hvilket mig bekendt (også) er
> et navn for flydende komma-tal (Hvad vil du kalde dem?). Hvis der

Dvs du bruger betegnelsen "decimaltal" for "floating point" i den
saedvanlige forstand? Jeg troede du mente BCD-kodede tal. Fejl tog
jeg aabenbart. Jeg bruger selv decimaltal for sagen, i mangel paa
bedre.

> derimod regnes binært med heltal, kommer fejlen ikke.

Hvis der blev regnet binaert med heltal det aktuelle tilfaelde, ville
resultatet ellers vaere blevet 4.

Var det det du mente?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-02 16:42

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

>Dvs du bruger betegnelsen "decimaltal" for "floating point" i den
>saedvanlige forstand?

Ja, jeg har aldrig kaldt det andet end decimaltal eller
decimalbrøker i matematik.

>Jeg troede du mente BCD-kodede tal.

Ja, det kunne jeg regne ud.

>Hvis der blev regnet binaert med heltal det aktuelle tilfaelde, ville
>resultatet ellers vaere blevet 4.
>Var det det du mente?

Ja.

--
Bertel

Fra : Frank Hahn

Dato : 01-10-02 22:46

"jan" <jan1963@e-mail.dk> wrote in message news:and416$bfr$1@sunsite.dk...
> java laver en regnefejl, kan nogen forklare mig hvad der går galt:
> har følgende kode:

<snip>
> int i=5; int j=8; double x=12.6; double y=3.2; int k; double z;
<snip>
> z=x/y;System.out.println(z);
<snip>
> 3.9374999999999996 XXXX det skal give 3,9375

Jeg fik præcist samme resultat.
MEN for lige at gøre det VIRKELIGT underligt,
så prøvede jeg lige med float (lavere præcision end double)
og fik underligt nok det korrekte resultat....

float x = 12.6f; float y = 3.2f; float z = x/y;

Jeg er nu glad for at jeg kun benytter int og long til dagligt..

/Frank

Fra : Michael Banzon

Dato : 02-10-02 20:27

> Jeg er nu glad for at jeg kun benytter int og long til dagligt..

Yiah! Komma-tal er et dirty hack!! Det er en M$-ting! Noget man skal
holde sig laaaaaaaaaaaaaaaangt væk fra!!!

/ Michael