Madæbler i massevis.
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 01-10-02 21:41

Min bror har tilbudt mig, at jeg må ribbe to af hans madæbletræer,
hvis jeg har lyst. Sorten på disse kendes ikke, vil jeg lige skynde
mig at sige. Men der er rigtig mange æbler på!

Så nu ønsker jeg mig 117 finurlige måder at konservere og/eller
tilberede dem på.

_Skal_ æbler koges, før de fryses?

Er madæbler anvendelige til frugtsirup?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-10-02 22:44

[Dorte R.M. Hansen | Tue, 01 Oct 2002 22:40:35 +0200]

>Så nu ønsker jeg mig 117 finurlige måder at konservere og/eller
>tilberede dem på.

Udover at koge en god portion grød, så der altid er til hjemmelavet
æblegrød med fløde, eller gammeldags æblekage, er de også finde at
henkoge som halve.

>_Skal_ æbler koges, før de fryses?
Nej.

>Er madæbler anvendelige til frugtsirup?
Ja.

Nemme spørgsmål :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : netper

Dato : 01-10-02 23:07

"Dorte R.M. Hansen" skrev d. 01-10-02 21:41 dette indlæg :
> [...]
> mig at sige. Men der er rigtig mange æbler på!
>
> Så nu ønsker jeg mig 117 finurlige måder at konservere og/eller

Frysning
Æblesnitter kan koges og fryses i sukkerlage ligesom man efterhånden som
æblerne skrælles, kan skære dem i både og komme dem rå i fryseposer,
måske med et par spsk sukker. Så er de fine lyse, og optøede og kogte
herlige til grød eller kompot.

Æblesaft
(2-2½ dl)

2-3 æbler (3-400 g)
saft af ½ citron
kanel

Skær æblerne i mindre stykker, pres dem og citronen. Smag til med kanel.

Æblesirup
300 g friske blåbær eller solbær (her burde man kunne skifte blåbærene
ud med æbler)
180 g sukker
Revet skal og saft af en citron
Revet skal og saft af en appelsin
1 spsk maizena

Bland 2,5 dl Vand, blåbær/solbær, sukker, (brug mere sukker hvis
solbærrene bruges) citron- og appelsin saft og revet skal i en
kasserolle.
Bring det i kog, sku ned for varmen og lad det småkoge 1 minut.
Fjern for varmen og rør maizenamel i.
Sæt kasserollen tilbage på varmen og småkog siruppen indtil den er tyk
og klar (ca. 1 minut.)

Se flere opskrifter med æbler på min hjemmeside

Alletiders Kogebog
http://www.dk-kogebogen.dk

Mvh
Per