Bestemmer folket ??
Fra : Morten Juel

Dato : 01-10-02 21:39

Hejsa Alle

Vi lever jo i et demokrati, men bestemmer folket ??
eks. i horsens var der 12000 mennesker ud for at demonstrere imod lukning af
et sygehus, kan de ikke bare alle underskrive en seddel, og så få vedtaget
at det ikke skulle lukke, kan mange mennesker sammen bestemme på den måde ?

jeg håber i forstår hvad jeg mener !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 01-10-02 21:49

Morten Juel skrev:

> Vi lever jo i et demokrati, men bestemmer folket ??

Folket bestemmer indirekte gennem at vælge nogle borgere til
repræsentative forsamlinger som folketing, amtsråd og
kommunalbestyrelser. Disse forsamlinger er udstyret med en bestemt
kompetence.

Systemet kaldes repræsentativt demokrati.

> kan de ikke bare alle underskrive en seddel, og så få vedtaget
> at det ikke skulle lukke, kan mange mennesker sammen bestemme på
> den måde ?

Nej. Om så mere end halvdelen af amtets borgere skrev under, var det
ikke på nogen måde juridisk bindende for amtsrådet.

Men det kan jo være at amtsrådet ville rette sig efter det hvis de ville
vælges næste gang.

TT

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-10-02 21:55

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men det kan jo være at amtsrådet ville rette sig efter det hvis de ville
> vælges næste gang.

Kan man overføre det samme princip til private virksomheder, såfremt disse
er truet af lukning..?

Her tænker jeg på den siddende bestyrelse.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 01-10-02 22:06

Bjørn Jørvad skrev:

> Kan man overføre det samme princip til private virksomheder,
> såfremt disse er truet af lukning..?

> Her tænker jeg på den siddende bestyrelse.

Ikke umiddelbart. Fx aktieselskabsloven:

| § 70. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes,
| når bestyrelsen eller revisor eller repræsentantskabet
| finder det hensigtsmæssigt. Ekstraordinær generalforsamling
| til behandling af et bestemt angivet emne skal indkaldes
| senest 2 uger efter, at det skriftligt er forlangt af
| aktionærer, der ejer en tiendedel af aktiekapitalen eller
| den mindre brøkdel, som vedtægterne måtte bestemme.

Hvis der er tilstrækkelig mange aktionærer, kan de fremtvinge en
ekstraordinær generalforsamling, og hvis de besidder tilstrækkelig mange
stemmer, kan de på generalforsamlingen verfe den siddende bestyrelse ud.

TT

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-10-02 22:13

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis der er tilstrækkelig mange aktionærer, kan de fremtvinge en
> ekstraordinær generalforsamling, og hvis de besidder tilstrækkelig mange
> stemmer, kan de på generalforsamlingen verfe den siddende bestyrelse ud.

Såfremt der ikke er driftsmidler (penge) nok, kan samme generalforsamling så
sikre den fortsatte drift (og naturligvis medarbejdernes job) uden at finde
midler (penge) andet steds fra til indskud i den lukningstruede
virksomhed..?

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 01-10-02 22:17

Bjørn Jørvad skrev:

> [...]
> medarbejdernes job) uden at finde midler (penge) andet steds
> fra til indskud i den lukningstruede virksomhed..?

Det er ikke godt at vide, og næppe primært et juridisk spørgsmål.

TT

Fra : Frans Jensen

Dato : 01-10-02 22:28

On Tue, 1 Oct 2002 22:39:13 +0200, "Morten Juel" <MP@stofanet.invalid>
wrote:

>Hejsa Alle
>
>Vi lever jo i et demokrati,

tjae gør vi?

> men bestemmer folket ??

nej, det gør kapitalen

> [...]
>at det ikke skulle lukke, kan mange mennesker sammen bestemme på den måde ?

ikke umiddelbart, amtsrådet har besluttende myndighed på det område,
men amtsråd kan jo udskiftes, så kan et nyt amtsråd jo hæve
skatteprocenten og åbne sygehuset igen

>jeg håber i forstår hvad jeg mener !

jep,
og de der 12000 demonstrerende mennesker er jo selvfølgelig klar til
at bakke deres demonstration(og krav) op med kontanter, så sygehuset
kan bevares

--
girls and sex
can't beat

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-10-02 23:45

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> jep,
> og de der 12000 demonstrerende mennesker er jo selvfølgelig klar til
> at bakke deres demonstration(og krav) op med kontanter, så sygehuset
> kan bevares

..... eller en klækkelig lønnedgang som det er set i det private erhvervsliv.

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-10-02 23:45

Fra : hansen#

Dato : 02-10-02 09:40

Frans Jensen wrote:

> tjae gør vi?

Jada, det gør vi da i aller højeste grad.
I dag betyder ordet demo krati (demonstrations krati)! Dvs det er en
udstillingsmodel opfundet for at 'narre fjenden'.

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-10-02 14:49

On Wed, 2 Oct 2002 10:40:20 +0200, "hansen#" <beka-hansen@bigfoot.com>
wrote:

>Jada, det gør vi da i aller højeste grad.

Nej. Vi lever i et Monarki.

Fly

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-10-02 16:57

> Nej. Vi lever i et Monarki.

De 2 ting behøver jo ikke udelukke hinanden. Sådan er det vist i bl.a.
Danmark, Norge og Sverige.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Andy

Dato : 02-10-02 15:55

> Vi lever jo i et demokrati, men bestemmer folket ??

Nej

> [...]
> at det ikke skulle lukke, kan mange mennesker sammen bestemme på den måde
?

Nej

> jeg håber i forstår hvad jeg mener !

Ja, men de 12000 lever ikke i et demokrati, og hurra for det.

Andy