Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket af disse objektiver ville I vælge
Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 01-10-02 21:21

I tidligere tråd blev jeg opfordret til at spørge om erfaringer her inden
køb af objektiver, så her kommer mit første spørgsmål til indkøb af brugt(e)
objektiver til mit gamle F 401 AF. Hvilket af disse ville i vælge til
naturoptagelser og dyr i naturen.
Nikkor AF 70-210 mm 1:4 eller (1000,- kr)
Sigma AF 70-300 mm 4/5,6-22D med makro for nikonhus (1000,- kr)eller
Sigma AF 70 -210 mm 4/5,6 med makro for nikonhus (900,- kr)

Hvilket ville I vælge og ville der være nogen fordel ved naturoptagelser på
stor afstand af dyr at købe både et af 70 - 210 mm og samtidig 70 - 300 mm?
Er priserne relevante tilbud, alle tre ser helt nye ud og jeg har dem på
hånden indtil fredag
Håber på jeres gode råd hurtigt

Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002

Fra : max

Dato : 01-10-02 22:46

> [...]
> Er priserne relevante tilbud, alle tre ser helt nye ud og jeg har dem på

Hey Bjarne..
Ved ikke om det er nogen hjælp, men i følgende
link ser det ud til at Sigma AF 70-300 mm 4/5,6
scorer lidt højere end de andre.. Gå ind på
products og kig.. mvh max
http://www.photodo.com/index.html

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 02-10-02 05:34

max wrote:

> [...]
> Ved ikke om det er nogen hjælp, men i følgende
> link ser det ud til at Sigma AF 70-300 mm 4/5,6
> scorer lidt højere end de andre.. Gå ind på

Vil jeg få nogen fordel ved både at købe dette og feks. Nikkor 70 -210 mm og
hvad mener du om prisen?

Fra : max

Dato : 02-10-02 07:39

> Vil jeg få nogen fordel ved både at købe dette og feks. Nikkor 70 -210 mm og
> hvad mener du om prisen?
>
> --
> Med venlig hilsen

Hey Bjarne,,
Jeg har svaret dig så godt jeg kan - Jeg er ikke så vild med
zoom objektiver.. Men det ser ud for mig som om du får mest
for pengene med Sigma, selvom det måske ikke er så sexet et
navn.. mvh max

Fra : Per F Andersen

Dato : 02-10-02 09:01

"[6800] B. Rosch"

> Vil jeg få nogen fordel ved både at købe dette [Sigma] og feks. Nikkor
70 -210 mm og
> hvad mener du om prisen?

De nævnte objektiver er stort set ens, og der er også makro på Sigma'en,
siger du, så hvad skulle du opnå ved at købe to?? . Overflødigt!

Fra : ab

Dato : 02-10-02 11:40

(Mere) Hej Bjarne

Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at købe / bruge et par objektiver med
fast brændvidde. Hermed får du et noget bedre resultat og en del mindre
lystab i objektivet.

Husk også at gode naturbilleder / dyrebilleder ikke tages på stor afstand,
men ved at man med stor tålmodighed sætter sig ind i dyrenes adfærd - og så
"skyder" dem med f.eks. et godt 180 mm objektiv.

For slet ikke at snakke om, at naturen, lange teleobjektiver og store
afstande slet ikke passer sammen - alene af den grund, at der meget sjældent
er et langt frit stykke i naturen, der giver plads for de lange objektiver.
En undtagelse er selvfølgelig fuglefotos, men så er det nok snarere noget
der hører ind under ornitologi.

ab

Fra : Per

Dato : 02-10-02 11:42

Hej Bjarne
Jeg har en Sigma 28-300mm til mit Nikonkamera, og den zoom er jeg meget
tifreds med. Det er mit indtryk, at Sigmas kvalitet generelt er meget høj.
Den højeste kvalitet ville man få med objektiver med faste brændvidder, men
det ville kræve flere objektiver og en større sum penge. Jeg ville vælge
Sigma 70-300, dels fordi den dækker et større område og dels fordi den har
makrofunktion. Jeg kan desuden se, at det er et "D"-objektiv, og det er
udmærket, hvis du senere skulle få et Nikon-hus, der understøtter denne
funktion. "D"-funktionen går groft sagt ud på, at kamera og objektiv kan
"snakke sammen" om afstanden til motivet osv.
Hilsen
Per

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 02-10-02 11:55

Jeg siger tak for svar og vil købe Sigma 70 - 300 da jeg tror det kan
opfylde mine ønsker.
Jeg er i øjeblikket specielt interesseret i de store kronhjorteflokke i
reservatet her i Vestjylland ved Oksbøl, men kan på grund af sikkerhed i
forbindelser med militæraktiviter og skydning ikke altid komme tæt på, men
må ofte være op til 1 km væk fra de store rudler.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-10-02 12:01

"[6800] B. Rosch" <roschNOSPAM@pc.dk> wrote in

> [...]
> i forbindelser med militæraktiviter og skydning ikke altid komme tæt
> på, men må ofte være op til 1 km væk fra de store rudler.

Du kan få en kronhjort på 1 km afstand til at fylde bare nogenlunde i rammen
med 300 mm! Kronhjorten ender med at blive en lille plet på billedet....

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-10-02 12:02

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

Der skulle selvfølgelig et "ikke" ind:

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 03-10-02 11:55

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message
> Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in
>
> Der skulle selvfølgelig et "ikke" ind:

Desuden tegner de fleste zoomobjektiver skidt på de længste brændvidder.
Specielt ved største blændeåbning.