Internet, hastigheder, TDC
Fra : Marcus Brofeldt

Dato : 01-10-02 18:35

Hej,

Jeg er den ulykkelige ejer af et TDC Netexpress ADSL abbonnement. Indtil
for nylig var jeg sådan set tilfreds med det (udover de sædvanlige fejl
hos TDC med hvor regninger skal sendes hen osv.) - men for nylig,
bemærkede jeg at min hastighed svandt dag for dag. Jeg har en
265kbit/128kbit linje, og lidt hovedregning fortæller mig, at jeg derfor skal kunne
downloade med 32Kbyte/s, og uploade med 16Kbyte/s... Da dette imidertid
ikke var tilfældet, og jeg havde testet det over flere dage med
Forbrugerstyrelsens TPtest, ringede jeg til support og fik en call-back
tid hos en tekniker.

Jeg ventede et par dage, og blev så ringet op af en frisk ung herre. Jeg
forklarede ham mit problem, og fik først at vide, at 256kbit jo ikke
svarer til 32Kbyte - men da jeg kunne forklare ham forskellen på bits og
bytes, tog han det i sig igen forholdsvis hurtigt. Nå - det er sådant set
ikke relevant, det relevante er, at jeg bliver bedt om at lave en
hastighedstest per ftp. på TDC's egen server. Jeg blev bedt om at hente en
fil på 1 Megabyte ned, og fortælle resultatet. Den ble vhentet ned med ca.
23Kbyte/s - hvilket iflg. den unge tekniker, var indenfor grænseværdierne
- så han kunne ikke hjælpe mig. Jeg spurgte ham høfligt, hvor disse
grænseværdier stod beskrevet - og hvad de præcis var. Svaret var, at de
stod beskrevet klart og tydeligt i kundevilkår - og at 23Kbyte (184Kbit) -
var vel indenfor grænsen.

Nu spørger jeg Jer - kan I finde et sted i disse kundevilkår, hvor disse
grænseværdier står beskrevet - som berettiger TDC i at snyde mig for
72Kbit? Jeg kan ikke finde dem!

(http://internet.opasia.dk/netexpress/kundevilkaar/)

På forhånd tak
--
MarcusBrofeldt
kamikaze@yifan.net

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-02 18:42

> Nu spørger jeg Jer - kan I finde et sted i disse kundevilkår, hvor disse
> grænseværdier står beskrevet - som berettiger TDC i at snyde mig for
> 72Kbit? Jeg kan ikke finde dem!

http://internet.opasia.dk/article.php?id=36788&dogtag=obb_om_netexpress
er værdierne

Fra : Marcus Brofeldt

Dato : 01-10-02 19:01

On Tue, 01 Oct 2002 19:41:49 +0200, wrote:

> http://internet.opasia.dk/article.php?id=36788&dogtag=obb_om_netexpress

Tak!

Dog ærgeligt, at det rent faktisk ER beskrevet på deres side. Men stadig,
når det ikke stod i kundevilkårene - må de så gøre det?

--
MarcusBrofeldt
kamikaze@yifan.net

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-02 19:15

Marcus Brofeldt skrev:

>Dog ærgeligt, at det rent faktisk ER beskrevet på deres side. Men stadig,
>når det ikke stod i kundevilkårene - må de så gøre det?

Der findes ikke en fastlagt omregning fra bit/s til byte/s. Man
kan derfor ikke kræve at 256 kbps svarer til en given
byte-hastighed. Men man bør vide at 32 kbps er en umulighed.

--
Bertel

Fra : Marcus Brofeldt

Dato : 01-10-02 19:22

On Tue, 01 Oct 2002 20:14:30 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:
> Der findes ikke en fastlagt omregning fra bit/s til byte/s. Man
> kan derfor ikke kræve at 256 kbps svarer til en given
> byte-hastighed. Men man bør vide at 32 kbps er en umulighed.

1 byte = 8 bits = 8 binære cifre...

--
MarcusBrofeldt
kamikaze@yifan.net

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-02 19:31

Marcus Brofeldt skrev:

>1 byte = 8 bits = 8 binære cifre...

Det siger du ikke?

Ved forsendelsen overføres der meget andet end de rå data.

--
Bertel

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 01-10-02 19:45

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Det siger du ikke?
>
> Ved forsendelsen overføres der meget andet end de rå data.

For normal "surf" kan man fx læse:
http://www.protocols.com/pbook/tcpip.htm#TCP

\MK

Ps. Ja, ja, Bertel du behøver jo nok ikke...

Fra : Knud Thomsen

Dato : 01-10-02 19:38

"Marcus Brofeldt" <kamikaze@yifan.net> skrev i en meddelelse

> 1 byte = 8 bits = 8 binære cifre...
>
> --
> MarcusBrofeldt
> kamikaze@yifan.net'

Bare det var så enkelt - men der medgår altså også noget 'retur'
kommunikation, så forholdet 1 : 10 er vist en bedre tommelfingerregel.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Per Riber

Dato : 01-10-02 20:40

Hej Marcus,

Undskyld for, at jeg kom til at tilsende dig dette svar pr. email i
første omgang - det var en fejl fra min side...

Tue, 01 Oct 2002 20:21:58 +0200 skrev "Marcus Brofeldt"
<kamikaze@yifan.net>:

>1 byte = 8 bits = 8 binære cifre...

Der er noget overhead, så antallet af bits/byte bliver lidt højere.

Jeg har netop foretaget ftp-hastighedstesten på min ISDN-forbindelse
ved 64 kbit/s. Den giver en hastighed på 7,5 kb/s.

Umiddelbart skulle man mene, at du kan forvente en hastighed, som er
fire gange så høj, altså omkring 30 kb/s på en 256-kbit linie. Dette
lader ikke til at være tilfældet...

mvh Per

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 01-10-02 20:54

"Per Riber" <per@riber.as> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har netop foretaget ftp-hastighedstesten på min ISDN-forbindelse
> ved 64 kbit/s. Den giver en hastighed på 7,5 kb/s.

Den der tror jeg ikke på, men mindre du køre med kompression.

\MK

Fra : Per Riber

Dato : 01-10-02 21:06

Tue, 1 Oct 2002 21:54:10 +0200 skrev "Morten Klostergaard"
<Mortenklostergaard@mail.dk>:

>"Per Riber" <per@riber.as> wrote in message

>Den der tror jeg ikke på, men mindre du køre med kompression.

Selvfølgelig kører jeg med compression, men jeg formoder, at TDC's
testfil er indrettet sådan, at den ikke kan komprimeres yderligere. I
så fald er det jo ligegyldigt, om jeg kører med compression eller ej.

Filer, som virkelig kan komprimeres, modtages langt hurtigere - med op
til 60 kb/s.

Nå, er vi lettere off-topic, efterhånden?

mvh Per

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 01-10-02 21:11

> Selvfølgelig kører jeg med compression, men jeg formoder, at TDC's
> testfil er indrettet sådan, at den ikke kan komprimeres yderligere. I
> så fald er det jo ligegyldigt, om jeg kører med compression eller ej.

Hmmm, teoretisk set kan du ikke nå op på 7,5 hvis du køre FTP via TCP/IP på
en ISDN linie.

> Nå, er vi lettere off-topic, efterhånden?

Jepper, det er vist tid til at stoppe, igen...

\MK

Fra : Per Riber

Dato : 01-10-02 21:22

Tue, 1 Oct 2002 22:11:23 +0200 skrev "Morten Klostergaard"
<Mortenklostergaard@mail.dk>:

>Hmmm, teoretisk set kan du ikke nå op på 7,5 hvis du køre FTP via TCP/IP på
>en ISDN linie.

Okay, så må jeg have et problem. Hvor skal jeg klage?

Nej, seriøst: Fortæl ikke min PC om disse teorier

mvh Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-10-02 06:14

In article <vm0kpus7ti7ffjdhkvv97f51fts71eui72@4ax.com>, Per Riber wrote:

> Okay, så må jeg have et problem. Hvor skal jeg klage?
>
> Nej, seriøst: Fortæl ikke min PC om disse teorier

Klag til leverandøren af dit måle-software.
MS er kendt for at at regne overførselshastigheder ud på
komprimerede filer efter hvor stor den er når den er pakket ud.
Så har de højere hastigheder på skærmen end Netscape der er ærlige.

Derudover kan modems/routere komprimere simple data on-the-fly.

Men dette er ikke jura. Derfor ny FUT

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-02 22:25

Morten Klostergaard skrev:

>Den der tror jeg ikke på

Det kan du nu roligt gøre. Det er den bedste hastighed der kan
opnås med ISDN på pakkede filer.

--
Bertel

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 01-10-02 21:23

On Tue, 01 Oct 2002 21:39:52 +0200, Per Riber <per@riber.as> wrote:

> [...]
>
>Umiddelbart skulle man mene, at du kan forvente en hastighed, som er
>fire gange så høj, altså omkring 30 kb/s på en 256-kbit linie. Dette

Du skal også huske på din ADSL ryger ud i noget ATM hvor du har en
cellestørrelse på 48 bytes. Dette tilføjer endnu mere overhead.
Dette overhead finder du ikke på din ISDN.

/Jesper

Fra : ADSL-testeren

Dato : 06-10-02 03:34

> 1 byte = 8 bits = 8 binære cifre...

korrekt, at 1 byte=8 bit, etc. Men 256Kbit betyder ikke at du i praksis
henter med 256Kbit. Der skal tages højde for overhead (header-informationer
omkring pakkestørrelse, afsender-IP samt port-oplysninger.) I princippet
betyder det at dine 32 KB bliver reduceret med ca. 10%. For selvom en alm.
download-fil fylder 100KB, så kommer du i praksis til at hente 110KB.
Og så kommer det osse an på harddisk-fragmentering, kobber-kvalitet og meget
andet.

23KB/sek er ikke meget, indrømmet. Du burde ligge på ca. 28KB/sek og ca
14KB/sek upload. Men det tager teleselskaberne jo osse tydeligt højde for.

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 06-10-02 12:19

"ADSL-testeren" <anonymous@gummitarzan.uk> wrote in message

> Og så kommer det osse an på harddisk-fragmentering, kobber-kvalitet og
meget
> andet.

Er du fuld?

\MK

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 01-10-02 19:53

In <pan.2002.10.01.17.35.04.251969@yifan.net> "Marcus Brofeldt" <kamikaze@yifan.net> writes:

> [...]

>ikke var tilfældet, og jeg havde testet det over flere dage med
>Forbrugerstyrelsens TPtest, ringede jeg til support og fik en call-back

256kbit linie er ikke lig 32kbyte download i sekundet. Du tager fejl.
Alle ip-pakker du modtager har f.x. et pakke-nummer og lign, saa du
skal traekkes fra.

/Martin

Fra : Marcus Brofeldt

Dato : 01-10-02 20:11

On Tue, 01 Oct 2002 18:52:47 +0000, Martin Moller Pedersen wrote:

> [...]
> i sekundet. Du tager fejl. Alle ip-pakker du modtager har f.x. et
> pakke-nummer og lign, saa du skal traekkes fra.

Godt så - nu har jeg så kigget den direkte modtagehastighed på routeren
i stedet for hvor meget af en fil der er modtaget, så jeg må gå ud fra,
min ftp-klient bruger ca. samme metode - eftersom resultatet er det samme.
Desuden har jeg hidtil altid modtaget med 32kByte/s / 256kBit/s.

--
MarcusBrofeldt
kamikaze@yifan.net

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 01-10-02 20:27

"Marcus Brofeldt" <kamikaze@yifan.net> wrote in message
> [...]
> min ftp-klient bruger ca. samme metode - eftersom resultatet er det samme.
> Desuden har jeg hidtil altid modtaget med 32kByte/s / 256kBit/s.

Læs: http://www.protocols.com/pbook/tcpip.htm#TCP

\MK

Fra : Gregers Petersen

Dato : 02-10-02 21:39

> Hej,
<SNIP>

Du skal huske at du også skal regne med ca 10-12% overhead,
du kan læse meget mere (på dansk) på:
http://www.makr.dk/go.php3?kbps

--
MvH