hæve rhododendron-bed
Fra : Aa. Worm

Dato : 24-02-01 12:49

Jeg overvejer at "hæve" mit rhododendron-bed. Nogle af planterne er ret
store, andre mindre.
Kan jeg bare lægge 10-20 cm spagnum under planterne, -og måske løfte de
mindste lidt op, eller er det nødvendigt at løfte alle planterne? De ældste,
som jeg har haft i ca 8 år, er efterhånden lidt bare forneden.
Så både af almindelig maglighed, og for at dække nogle af de bare grene,
ville det jo være nemmest at lægge spagnun på, uden at løfte planterne,

Venlig hilsen
Aase Worm

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-02-01 19:56

Aa. Worm wrote:

> [...]
> Så både af almindelig maglighed, og for at dække nogle af de bare grene,
> ville det jo være nemmest at lægge spagnun på, uden at løfte planterne,

Ved du hvilken sorter du har?

Hvorfor vil du hæve dit bed?

Hvormeget spagnum er der i bedet? og hvormeget er det faldet sammen?

Fra : N/A

Dato : 25-02-01 10:19

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-02-01 10:19

"Aa. Worm" wrote:

> "Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Den største er Cunninghams White, de andre kan jeg ikke huske navnene på
> (det siger jo ikke så meget, at den ene har gule blomster, den anden er har
> blå -lilla blomster, blomstrer ret sent, -og er vist meget almindelig)

'Cunninghams White' er ikke en surbundsplante, men skal have lidt læ og skygge.

Den med de blå -lilla blomster, blomstrer ret sent, -og er vist meget
almindelig, er
nok 'Catawbiense Grandiflora'

som heller ikke er en surbunds plante, og helst skal have noget sol. Den kan
ikke trives rigtigt samme sted som
'Cunninghams White'

Hvis den gule har stive tykke blade så skal den have sol, hvis bladene er bløde
som 'Cunninghams White' skal den have halv skygge. antaligt er den en surbunds
plante.

> For at få en "mini-bakke"

så er du nok nødtil at flytte planterne.

Træflis er billiger end spagnum.

Peter Ole Kvint

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-02-01 09:19

On Sat, 24 Feb 2001 12:48:54 +0100, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

> [...]
>mindste lidt op, eller er det nødvendigt at løfte alle planterne? De ældste,
>som jeg har haft i ca 8 år, er efterhånden lidt bare forneden.

Normalt skal man passe på med at fylde op omkring træer og buske, men
10-20 cm sker der ikke noget ved. De små skal nok løftes op, men
rhododendron er meget nemme at grave op, de har ingen store tykke
rødder.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk