Skaf af overskud i personlig virksomhed.
Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-10-02 18:37

Hej Alle!

Jeg har i en årække haft et lille enkeltmandsfirma ved siden af mit arbejde.

Jeg udfører arbejde, og fakturerer kunderne på timebasis, regnskabet laver
jeg i exel og det kører fint med moms og skat, jeg har dog et lille
spørgsmål i forbindelse med at jeg er blevet gift.

Jeg betaler topskat i forbindelse med mit arbejde, hvis jeg hurtigt vil
regne ud hvor mange penge af min overskud efter udgifter og moms, altså mit
dækningsbidrag, jeg skal lægge tilside til betaling af skat, kan jeg så
anvende en ca. procentsats ?

Min kone betaler ikke topskat, kan jeg udnytte hendes ikke brugte loft, til
min topskat, til min virksomheds overskud, A og B indkomst heder det vist.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : JørgenE

Dato : 02-10-02 22:27

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mit
> dækningsbidrag, jeg skal lægge tilside til betaling af skat, kan jeg så

med 58% går passer det i de fleste kommuner.

> Min kone betaler ikke topskat, kan jeg udnytte hendes ikke brugte loft,
til
> min topskat, til min virksomheds overskud, A og B indkomst heder det vist.

Nej, det kan du kun, hvis hun er medarbejdende ægtefælle eller har en
lønaftale med dit firma, og det stiller krav om at hun rent faktisk bruger
en god del af sin tid på din virksomhed, så gør hun ikke det så kan du ikke
bruge hendes uudnyttet skatteloft.

Da jeg ikke fornemmer det er voldsomme indtægter fra virksomheden vil jeg
ikke anbefale et anpartsselskab. Det kan nemlig løse nogle af problemerne,
for her kan hun få løn efter de timer hun bruger selvom det ikke er voldsomt
mange. Men udgiften til revisor og kravene til regnskabet vil ikke opveje
skattebesparelsen.

Mvh. JørgenE

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-10-02 23:27

"JørgenE" <elsted@image.dk> wrote:

> med 58% går passer det i de fleste kommuner.

Tak, dog matcher det ikke lige med det andet tal jeg fik i et andet svar.

> [...]
> lønaftale med dit firma, og det stiller krav om at hun rent faktisk bruger
> en god del af sin tid på din virksomhed, så gør hun ikke det så kan du

Kan man heller ikke fordele A indkomsten skattemæsigt ?

> [...]
voldsomt
> mange. Men udgiften til revisor og kravene til regnskabet vil ikke opveje

Du fornemmer ganske godt, det er peanuts der kommer ind i firmaet, under
100.000 om året, der er dog ikke nogen udgifter af betydning.

Jeg lægger vel omkring 200-250 timers arbejde, så derfor ville der være
totalt overkill at putter en masse timer i at oprette og drive et selskab.

Fra : JørgenE

Dato : 05-10-02 00:10

> Tak, dog matcher det ikke lige med det andet tal jeg fik i et andet svar.

Vi har et skatteloft på på 59% + evt. kirkeskat - så bliver skatteprocenten
højere sænkes statsskatten så 59% ikke overskrides, så jeg ved ikke hvor de
højere procenter kommer fra - det må være fra "gamle dage".
Så regn nu alligevel med mine 58%, hvis ikke du bor i de dyreste kommuner,
ellers regn med 59 + 1 til kirke, hvis det skal være absolut maksimum, men
det er vel ret uvæsentligt med 1-2% på indkomsten fra firmaet.

> Kan man heller ikke fordele A indkomsten skattemæsigt ?

Tænker du på ved en lønaftale med din ægtefælle? Hvis det er det, så kan hun
få for de timer hun arbejder i firmaet. (Husk skattevæsenet læser også NG).

> Jeg lægger vel omkring 200-250 timers arbejde, så derfor ville der være
> totalt overkill at putter en masse timer i at oprette og drive et selskab.

Helt enig - det vil kun være til glæde for din revisor, som jeg også
antydede.

Med venlig hilsen JørgenE

Fra : JørgenE

Dato : 05-10-02 00:18

Ups, jeg tænkte ikke på am-bidraget på 9% - derfor har vi forskellen på
skatteprocenten. Men i skatteterminologi er Am-bidraget ikke en skat men et
arbejdsmarkedsbidrag, men klart får du den udgift også - beklager.

Mvh. JørgenE

Fra : A104@OFIR.DK

Dato : 03-10-02 20:37

Du skal regne med ca 67 % så er du dækket med AM mv. Du kan ikke
udnytte at din kone ikke betaler topskat, men var det ikke en ide at
lade hende drive virksomheden. Evt lad hende være medhjælpende
ægtefælle. Det kan dog give problemer hvis det kun er dine timer der
sælges.

Med venlig hilsen

Carsten Kroghsbo

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-10-02 21:16

A104@OFIR.DK wrote:

> [...]
> lade hende drive virksomheden. Evt lad hende være medhjælpende
> ægtefælle. Det kan dog give problemer hvis det kun er dine timer der

Beklager, men noget ukonkret, dels er der objektive krav til fysisk
indsats, dels er der evt. dagpenge ved sygdom, eller ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-10-02 23:34

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

> Beklager, men noget ukonkret, dels er der objektive krav til fysisk
> indsats, dels er der evt. dagpenge ved sygdom, eller ?

Og så lige det lille faktum at min kone intet har med arbejdet at gøre.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-10-02 23:33

<A104@OFIR.DK> wrote:

> [...]
> lade hende drive virksomheden. Evt lad hende være medhjælpende
> ægtefælle. Det kan dog give problemer hvis det kun er dine timer der

Da jeg ikke gider arbejde gratis for venner og deres bekendte har jeg
indført betaling for mit arbejde, langt de fleste får en regning og betaler
med penge.

Det giver ingen mening at blande min kone ind i sagen, hverken på den ene
eller anden måde...