email - bevisværdi
Fra : Ukendt

Dato : 01-10-02 17:19

Vil man i en retssag kunne fremlægge en udskrift af en email som
gyldigt bevismateriale ?

Måske et mere teknisk betonet spørgsmål: Er det muligt at forfalske en
email, således at en "modtager" i ond tro selv kreerer en email og
dermed hævder at denne er sendt fra "afsender" ?

Mogens

Fra : TGD

Dato : 01-10-02 17:26

<Mogens> skrev i en meddelelse news:3d99c9f8.123880811@dtext.news.tele.dk...
> Vil man i en retssag kunne fremlægge en udskrift af en email som
> gyldigt bevismateriale ?

Hvorfor skulle man ikke ku?

> Måske et mere teknisk betonet spørgsmål: Er det muligt at forfalske en
> email, således at en "modtager" i ond tro selv kreerer en email og
> dermed hævder at denne er sendt fra "afsender" ?

Ja det kan gøres, men det kan også opdages.

Fra : ADSL-testeren

Dato : 02-10-02 21:24

> Ja det kan gøres, men det kan også opdages.

Det er nemt at "forfalske" en email, blot man finder en et Open Relay, der
er villig til at sende emailen videre. Men IP´en på relay´et vil altid
sendes med, så hvis det ikke er den alm. ip der bliver sendt fra, er det
sandsynligvis en forfalskning.

Jeg skal ikke kunne udelukke, at det kan lade sig gøre at spoofe denne IP,
men på den anden side er det osse muligt at lave dokumentfalsk med
almindelige papirer, så det er svært / næsten umuligt at kende den fra den
ægte.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-02 17:42

(Mogens) skrev:

>Vil man i en retssag kunne fremlægge en udskrift af en email som
>gyldigt bevismateriale ?

Ja. "Bevis" betyder noget andet i (dansk) jura end det gør i
matematik. Alt hvad der kan belyse en sag, er beviser - også
f.eks. udsagn.

>Måske et mere teknisk betonet spørgsmål: Er det muligt at forfalske en
>email, således at en "modtager" i ond tro selv kreerer en email og
>dermed hævder at denne er sendt fra "afsender" ?

Ja, naturligvis. Det er også muligt at påstå at man har hørt
noget man ikke har hørt, at efterligne en underskrift, at
forfalske en fax, og at redigere et lyd- eller billedbånd og
meget mere. Det er alt sammen praktiske problemer som politi,
nævninge, domsmænd og dommere må tage hensyn til, men det ændrer
ikke ved at man kan fremlægge alt relevant materiale i en
retssag.

--
Bertel

Fra : Jan

Dato : 01-10-02 23:06

> [...]
> nævninge, domsmænd og dommere må tage hensyn til, men det ændrer
> ikke ved at man kan fremlægge alt relevant materiale i en

Rent teknisk er det ikke ret svært at beskytte sine emails, så man ikke kan
se hvor de kommer fra.

Der findes mange gode krypteringsprogrammer til det. Bl.a.

Så desværre ja, dit scenarie kan sagtens lade sig gøre. Sorry....

/Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-02 05:42

Jan skrev:

>Rent teknisk er det ikke ret svært at beskytte sine emails, så man ikke kan
>se hvor de kommer fra.

Det er ikke det der er problemet. Det drejer sig om at man kan
udfærdige en e-mail der ser ud som om den er sendt fra en eller
anden til en selv. Man kan også ændre teksten i en mail man
vitterligt har modtaget.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-10-02 13:58

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> [...]
> udfærdige en e-mail der ser ud som om den er sendt fra en eller
> anden til en selv. Man kan også ændre teksten i en mail man

Ja - men selv det er jo ikke noget særligt for emails. Man kan også
skrive et papirbrev som man påstår man har modtaget fra sin modpart.
I begge tilfælde vil resultatet være at modparten nægter at have
skrevet brevet, og den bevisvurdering som retten skal foretage, er
ganske den samme i begge tilfælde.

--
Henning Makholm "Det nytter ikke at flygte
der er henna overalt"

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-10-02 08:01

<Mogens> wrote in message news:3d99c9f8.123880811@dtext.news.tele.dk...

> Måske et mere teknisk betonet spørgsmål: Er det muligt at forfalske en
> email, således at en "modtager" i ond tro selv kreerer en email og
> dermed hævder at denne er sendt fra "afsender" ?

Det vil kunne lade sig gøre så det virker overfor en hurtig (lettere
overfladisk) kontrol.
Men det vil kun vanskeligt kunne lade sig gøre, så det rent faktisk ikke vil
kunne blive opdaget.

/Per

Fra : BB

Dato : 02-10-02 13:11

----Klip---
> [...]
> overfladisk) kontrol.
> Men det vil kun vanskeligt kunne lade sig gøre, så det rent faktisk ikke

Hmm.
Der hvor jeg arbejder, køre vi med NT4.0 og office 97 pro.
I Outlook 97 er det muligt at rette tekst og emne. Det er som at skrive i
notepad! Til sidst gemmer man bare og vupti....

Om man kan se det ud af e-mailen (manipolering) tvivler jeg på.

VH
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-10-02 13:39

"BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> wrote in message
> [...]
> notepad! Til sidst gemmer man bare og vupti....
>
> Om man kan se det ud af e-mailen (manipolering) tvivler jeg på.

Jepper.
Det vil klare det hurtige check, men en mere effektiv undersøgelse, vil
omfatte mailens vej fra den ene til den anden (mailserver log-filer mv.), og

er det, det bliver svært.

/Per

Fra : Knud Thomsen

Dato : 02-10-02 14:03

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse
> Det vil klare det hurtige check, men en mere effektiv undersøgelse, vil
> omfatte mailens vej fra den ene til den anden (mailserver log-filer mv.),
> [...]

Ja men en sådan undersøgelse vil nok kun blive gennemført i meget
betydningsfulde sager, da undersøgelsen er noget ressourcekrævende.

Og i sådanne sager er det vist tvivlsomt om man har baseret dokumentationen
udelukkende på emails.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-10-02 19:53

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote:

>Det vil klare det hurtige check, men en mere effektiv undersøgelse, vil
>omfatte mailens vej fra den ene til den anden (mailserver log-filer mv.), og
>så er det, det bliver svært.

Egentlig ikke. I mange mailserveres logfiler er eneste
information om broedteksten faktisk en optaelling af antal tegn.
Saa en aendring til en ny tekst med samme antal tegn vil heller
ikke kunne opdages ved gennemlaesning af en saadan log.

Man vil muligvis kunne finde beviser paa manipulation ved at
undersoege den maskine, hvor mailen er blevet manipuleret, men
hvad ved jeg om diverse obskure softwarefirmaers lukkede
filformater.

Men spoergsmaalet er, om man nogensinde vil moede problematikken
ude i det virkelige liv. Forfalsker man en email for at bruge den
som bevis i retten, vil modparten jo hive sin kopi frem og sige
"Det var da sjovt, for den mail, jeg sendte/modtog, saa saadan
her ud". Dermed har begge parter fremlagt et bevis, og saa er det
op til dommeren, hvilken vaegt, han vil tillaegge hvert af de to
beviser, evt. hjulpet af yderligere undersoegelser.

Noejagtig samme forloeb ville vaere muligt ved fax-korrespondance
(som lige saa let kan forfalskes, evt. med lidt hjaelp fra et
intelligent omstillingsanlaeg), og har nogen her nogensinde hoert
om en retssag, hvor parterne fremlagde to versioner af samme fax?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-02 20:39

On Wed, 2 Oct 2002 14:39:22 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

> [...]
>omfatte mailens vej fra den ene til den anden (mailserver log-filer mv.), og

Og det var selvfølgelig noget i den stil jeg tænkte på, for selve
teksten i mailen kan jo uden problemer redigeres og forfalskes. I
hvert fald i Outlook er der under indstillinger mulighed for at se
Internetbrevhovede, som viser vejen gennem servere. Men er det i
praksis overhovedet muligt at gennemføre en rekonstruktion af dette,
og er det sandsynligt at den originale mail er logget ?
Mogens

Fra : TS

Dato : 02-10-02 20:01

> Måske et mere teknisk betonet spørgsmål: Er det muligt at forfalske en
> email, således at en "modtager" i ond tro selv kreerer en email og
> dermed hævder at denne er sendt fra "afsender" ?

ja

meget megt let som udsrkift
men kan også gøres fuldstænding med at rode lidt med headers mv.
(mener der er en virus der hedder klez der gør det)

Thomas