"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:anfeub$c8d$1@tux.netsite.dk...
[klip]
Uddrag fra dommen:
"U.2002.1574S
Markedsføringslovens forbud mod mængdebegrænsning omfatter ikke
rabatdifferentiering.
Efter markedsføringslovens § 7, stk. 1 må en detailvirksomhed ikke
fastsætte loft for hvor stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af
en vare. Efter ordlyden af bestemmelsen og formålet med den fandtes den ikke
at omfatte en salgsform hvorefter en nedsat pris, 94,95 kr. pr. kasse øl,
kun fandt anvendelse ved køb af de første to kasser. Ved køb af mere end to
kasser øl var prisen 168 kr. pr. kasse. Der var ikke begrænsninger i det
antal gange en kunde kunne gøre brug af rabattilbuddet (Dissens).
Salgsformen var heller ikke i strid med god markedsføringsskik.
S.H.D. 8. april 2002 i sag N 4/01
(Jens Feilberg, Ninna Kiessling, Laura Larsen, Ole Marker, Allan Suhrke)
Forbrugerombudsmanden (fuldmægtig Katrine de Neergaard)
mod
Bilka Lavprisvarehus A/S (adv. Erling Borcher).
Sagen drejer sig om forståelsen af bestemmelsen i markedsføringslovens § 7,
stk. 1, der lyder således:
»En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort et antal
enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke nægtes
salg til bestemte aftagere.«
Forbrugerombudsmanden har nedlagt påstand om at det forbydes Bilka
Lavprisvarehus A/S ved detailsalg af varer der ikke er egentlige
udsalgsvarer, at fastsætte noget loft for hvor stort et antal enheder den
enkelte kunde må købe af en vare til en bestemt pris. Bilka har påstået
frifindelse."
......
"Rettens begrundelse og resultat
4 medlemmer af retten (Jens Feilberg, Laura Larsen, Ole Marker og Allan
Suhrke) finder at bestemmelsen i markedsføringslovens § 7, stk. 1, efter sin
ordlyd og efter sit begrænsede formål ikke kan antages at omfatte den af
Bilka anvendte markedsføring med prisnedsættelse alene på de første to
enheder af den pågældende vare. Efter bestemmelsens ordlyd og det i
bemærkningerne til forslaget tilkendegivne tilsigter bestemmelsen alene at
hindre at detailvirksomheder fastsætter en øvre grænse for det antal enheder
af en vare som en kunde, uanset hvilken, må købe. Der må i den forbindelse
lægges vægt på at begrænsningen i adgangen til erhvervelse af mere end to
kasser Tuborg Julebryg til 94,95 kr. pr. kasse alene gælder det pågældende
køb. Der er således intet til hinder for at kunden ved flere indkøb skaffer
sig et i princippet ubegrænset antal varer.
Der er i bestemmelsen eller bemærkningerne til den som anført af Bilka ikke
holdepunkter for at den skal fortolkes udvidende til at omfatte tilfælde som
det foreliggende.
Markedsføringen kan heller ikke forbydes efter bestemmelsen i
markedsføringslovens § 1. Begrænsningen i salget af de stærkt nedsatte varer
tjener til at gøre det muligt at anvende dem som slagvarer, og denne
anvendelse er almindeligt accepteret og ikke i strid med god
markedsføringsskik. Anvendelse af slagvarer kan ikke anses for at være i
strid med forbrugernes interesser på en måde der er i strid med
markedsføringslovens § 1. Den af Bilka anvendte markedsføring må anses at
være i overensstemmelse med gennemsnitlige forbrugerinteresser for så vidt
som den på en gennemskuelig måde fremmer salg af varer med store rabatter
samt andre særlig billige varer såsom parallelimporterede varer.
Ninna Kiessling finder at den af Bilka anvendte markedsføring med
begrænsning af antallet af varer som den enkelte kunde må købe til en
bestemt pris, må være omfattet af forbuddet mod mængdebegrænsning.
Ved »samme vare« må forstås »samme vare til samme pris«, ellers bliver
bestemmelsen i markedsføringslovens § 7, stk. 1, i det væsentlige uden
indhold. I hvert fald må den af Bilka anvendte markedsføring ganske
sidestilles med en mængdebegrænsning. Resultatet af Bilkas markedsføring må
antages at blive at den enkelte kunde i realiteten begrænser sit køb til to
kasser, således at markedsføringen i praksis virker som en direkte
mængdebegrænsning i strid med bestemmelsen i markedsføringslovens § 7, stk.
1, og denne bestemmelses formål."
/Peter
--
http://www.grauslund.com