Gode råd til IMAP server mv.
Fra : Franz Berliner

Dato : 01-10-02 15:07

Jeg har tænkt mig at sætte en lille server op til mine personlige
mailkonti + lidt familie + ftp mv.

Altså en lille personlig server jeg kan logge ind på hvor som helst fra.

Til rådighed har jeg lige nu en gammel Powermac 8500 og en 155mbit
optisk linie.

Nu skal jeg så finde ud af hvad der skal på den. Nøgleordene er at:

- Jeg vil bruge IMAP mail, så jeg har alt min mail samlet et sted.
- Den skal kunne hente mail fra forskellige POP accounts ude i byen (da
jeg ikke kan flytte alt)
- Der må gerne være mulighed for at kunne bruge webmail
- jeg skal have ftp adgang
- der skal være nem administration af konti og brugere (gider ikke noget
tekstfil eller kommandolinie halløj)
- og så skal det selvfølgelig være billigt (helst gratis

Hvis det skulle være rigtig smart kunne det være dejligt at kunne have
adgang til mine kontaktpersoner på serveren via Address book så jeg også
kan sync'e med min telefon lokalt. (hedder det LDAP?)

Jeg har tænkt på Appleshare IP v. 6 (med tankerne på 8500'eren)
Har også kigget på Stalker Communigate til classic, men det er lidt mere
rodet end appleshare IP.
Kender også til Firstclass, som selvfølgelig også kunne være en
mulighed.

Eller skal jeg bare tage mig samme, få en hurtigere maskine og bruge OS
X server?

Kan alle tingene til X Server iøvrigt findes rundt omkring, således at
jeg kan nøjes med en OS X klient version og udvide med de nødvendige
ting?

Er der nogle helt andre løsninger jeg burde overveje?

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-10-02 19:01

On Tue. d. 01 Oct. 2002 kl. 14:06 GMT, Franz wrote:

> Kan alle tingene til X Server iøvrigt findes rundt omkring, således at
> jeg kan nøjes med en OS X klient version og udvide med de nødvendige
> ting?

Stort set jo (gælder selvfølgeliglig ikke netboot, macintosh manager
og webojects og andre proporitære apple teknologier). Du slipper dog
ikke for komandolinie og redigering af textfiler (webmin kan dog
eliminere det værste)

> Er der nogle helt andre løsninger jeg burde overveje?

Linux på 8500'eren

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Franz Berliner

Dato : 03-10-02 12:08

> [...]
> og webojects og andre proporitære apple teknologier). Du slipper dog
> ikke for komandolinie og redigering af textfiler (webmin kan dog

4D mail og en OS X klient ligner en ret stærk kombination

> Linux på 8500'eren

Men så skal jeg læse et par tusinder sider dokumentation eller være
afhængig af en af driftsfolkene/programmørerne hver gang jeg skal ændre
et eller andet - har ikke tid til det første og vil helst undgå det
sidste

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-10-02 19:37

In article <1fjdt1u.1ph3cqs7o3lloN%stuff@kampp.dk>,
stuff@kampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> - Jeg vil bruge IMAP mail, så jeg har alt min mail samlet et sted.
> - Den skal kunne hente mail fra forskellige POP accounts ude i byen (da
> jeg ikke kan flytte alt)

Kan du ikke sætte videresending på kontoerne?

> [...]
> kan sync'e med min telefon lokalt. (hedder det LDAP?)
>
> Jeg har tænkt på Appleshare IP v. 6 (med tankerne på 8500'eren)

Medmindre din 8500 har fået monteret et G3-kort er det en dårlig ide med
den version.

> Har også kigget på Stalker Communigate til classic, men det er lidt mere
> rodet end appleshare IP.

EIMS kan man sætte op og vedligeholde med den arm på ryggen og en
mursten hængt op i kug**ne. SIMS er gratis og du kan svjh få webmail til
den (og netværks-faxservice).

Der er da forresten ikke nogen af de muligheder du har nævnt der er
gratis i den lovlige forstand.

Fra : Franz Berliner

Dato : 03-10-02 12:08

> Kan du ikke sætte videresending på kontoerne?

jo - det var da en udemærket ide

> EIMS kan man sætte op og vedligeholde med den arm på ryggen og en
> mursten hængt op i kug**ne. SIMS er gratis og du kan svjh få webmail til
> den (og netværks-faxservice).

Er ved at kigge lidt på EIMS - det ser fint ud.

Har også kigget lidt på 4D mail i nyeste version (godtnok til OS X) som
også ser supersimpel ud, og så findes den i en lidt billiger version end
EIMS, hvis jeg ikke behøver så mange brugere.

Hvad med den gamle Webstar 4.5 suite - vil den være ok på 8500'eren med
et begrænset antal brugere (kan se at de anbefaler G3 til mail delen)?

Tror lige jeg henter demoen og ser hvordan det kører.

> Der er da forresten ikke nogen af de muligheder du har nævnt der er
> gratis i den lovlige forstand.

Jo billigere jo bedre, men brugervenlighed skal være i top. Hvis jeg
bliver nødt til at betale lidt for at få noget der er nemt og effektivt
gør det ikke så meget.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-10-02 20:21

In article <1fjh9bu.1gug7h81v3jq98N%stuff@kampp.dk>,
stuff@kampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> Er ved at kigge lidt på EIMS - det ser fint ud.

Det er fremragende, og så behøver det meget lidt CPU til selv ret
voldsom trafik.

> [...]
>
> Hvad med den gamle Webstar 4.5 suite - vil den være ok på 8500'eren med
> et begrænset antal brugere (kan se at de anbefaler G3 til mail delen)?

Maildelen af Webstar skodder helt vildt.

> Jo billigere jo bedre, men brugervenlighed skal være i top. Hvis jeg
> bliver nødt til at betale lidt for at få noget der er nemt og effektivt
> gør det ikke så meget.

Hvis du ikke vil ud i noget OS X, så kender jeg ikke noget bedre og mere
brugervenligt end EIMS.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 03-10-02 22:51

> Maildelen af Webstar skodder helt vildt.

Kan du uddybe det lidt. Jeg hentede demoen og havde et par accounts med
IMAP og webmail oppe at køre på en halv time. Synes det virkede ret
simpelt og gennemtænkt. Men 5 testmails og login fra en enkelt klient er
nok ikke ikke det bedste testsetup man kan forestille sig

> Hvis du ikke vil ud i noget OS X, så kender jeg ikke noget bedre og mere
> brugervenligt end EIMS.

Fik brugt tiden på Webstar idag, men prøver EIMS næste gang der er et
hul..

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-10-02 23:10

In article <1fji4d8.ejnokajsa7ogN%stuff@kampp.dk>,
stuff@kampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> Kan du uddybe det lidt.

Den har det med at dø af moderat trafik eller efter et par dage. Det er
altså ikke en server (altså maildelen) man kan lade være uovervåget for
længe.

> [...]
> simpelt og gennemtænkt. Men 5 testmails og login fra en enkelt klient er
> nok ikke ikke det bedste testsetup man kan forestille sig

Næh, men hvis det er godt nok til dit brug, så er det jo OK. Jeg kan
ikke lige huske om den understøtter brugen af RBL'er, men det er en ret
vigtig ting at kigge efter hvis man ikke gider at have for meget spam i
sin postkasse.
EIMS understøtter RBL'er og diverse filtr, så man kan si exe-filer med
mere fra. Det er en god ting hvis man har Windåse-klienter.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-10-02 08:08

> Den har det med at dø af moderat trafik eller efter et par dage. Det er
> altså ikke en server (altså maildelen) man kan lade være uovervåget for
> længe.

Ok, jeg er overbevist. Gider ikke at gå og være bekymret for om jeg nu
også kan få fat i min mail uden besvær.

> [...]
> EIMS understøtter RBL'er og diverse filtr, så man kan si exe-filer med
> mere fra. Det er en god ting hvis man har Windåse-klienter.

Jeg kaster mig over EIMS - hvordan var det med muligheden for webmail -
er der noget der kan anbefales?Jeg Så at der er noget der hedder Magix
der virker med forskellige mailservere og fx Quid Pro Quo, men jeg kunne
ikke lige lure om den virkede med EIMS.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-10-02 08:37

> [...]
> EIMS understøtter RBL'er og diverse filtr, så man kan si exe-filer med
> mere fra. Det er en god ting hvis man har Windåse-klienter.

Lige et lille tillægsspørgsmål.
Webstar har noget der hedder "Require prior client login" og et
tidsinterval, der lader mig styre hvem der må bruge outgoing SMTP. Er
der noget tilsvarende (uden at jeg skal låse den til bestemte IP'er) i
EIMS? Vil jo helst ikke havne i nogle open relay/spam databaser.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-10-02 19:13

In article <1fjivhn.87d07a39jkowN%stuff@kampp.dk>,
> [...]

> tidsinterval, der lader mig styre hvem der må bruge outgoing SMTP. Er
> der noget tilsvarende (uden at jeg skal låse den til bestemte IP'er) i

Ja, men hent manualen, så får du svar på alt du vil vide.

> Vil jo helst ikke havne i nogle open relay/spam databaser.

Det er ret nemt at undgå med EIMS.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-10-02 22:01

in article newsspam4-6D2D23.20132604102002@dtext.news.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 04/10/02 20:13:

> MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er

Og 10.2?

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-10-02 22:21

In article <B9C3CE36.23EC3%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Og 10.2?

Ikke endnu, jeg er først lige ved at hælde diske og RAM i den. Jeg har
også et par LW 16/600 jeg skal bygge sammen til en fungerende, og en
Pismo med knækket skærm jeg skal have sat op som server, så det
Edlichske domicil ligner et computerværksted lige nu.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-10-02 05:45

> Ja, men hent manualen, så får du svar på alt du vil vide.

Den har jeg hentet, men jeg håbede jeg kunne lade være med at læse alt
for meget i den

> Det er ret nemt at undgå med EIMS.

ok.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-10-02 09:28

In article <1fjki25.18c0lyfyz5cpaN%stuff@kampp.dk>,
stuff@kampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> Den har jeg hentet, men jeg håbede jeg kunne lade være med at læse alt
> for meget i den

Så tung er den manual nu heller ikke.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-10-02 15:05

> Så tung er den manual nu heller ikke.

Har lige læst den igennem.

Jeg ved ikke så meget om hvor restriktiv man skal være for at undgå
problemer.

Er det nok bare at slå til at den kun må relay'e beskeder fra eller til
local domains. Eller bør man også have SMTP authentication aktiv?

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-10-02 16:39

In article <1fjl8f4.57d10us0ps60N%stuff@kampp.dk>,
> [...]

> Er det nok bare at slå til at den kun må relay'e beskeder fra eller til
> local domains. Eller bør man også have SMTP authentication aktiv?

Fra OG til - så er den nærmest umulig at misbruge. Det er diverse
relæ-scannere også enige i.

SMTP authentication kan du bruge hvis alle dine klienter understøtter
det og du har behov for relæ-funktionen. Ellers er det ikke nødvendigt.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-10-02 17:40

> [...]
>
> SMTP authentication kan du bruge hvis alle dine klienter understøtter
> det og du har behov for relæ-funktionen. Ellers er det ikke nødvendigt.

Tak for hjælpen - jeg kaster mig ud i det

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb