Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
C/AV og Canon EOS-D30
Fra : Martin

Dato : 01-10-02 13:13

Jeg søger lidt af et råd her

Jeg er bosiddende i Australien og har købt mit EOS-D30 hos C/AV i
København.

Jeg har nu igennem 1 år ikke kunnet bruge mit kamera fordi det hele
tiden skulle til reperation. Med andre ord det har været til
reperation 2 gange nu og virker stadigvæk ikke. (Får en fejlkode Error
84 og den går på M og nægter at fokusere/tage billede).

Jeg skal nu til at sende kameraet ind for 3. gang og det er rimelig
dyrt i transport til/fra Australien.

Hvad kan jeg gøre her? Nogen gode råd. Jeg har overhovedet ikke kunne
tjene penge i det år hvor de har nosset rundt i det. Og har haft
rimelige mange pinlige episoder hvor jeg troede kameraet virkede (og
var hyret til at tage billeder) og så ville det ikke. Med andre ord
tabt mange penge på det her.

Mange tak
Martin

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-10-02 13:36

Martin <bluee@[remove]this.bigpond.net.au> wrote in

> Jeg skal nu til at sende kameraet ind for 3. gang og det er rimelig
> dyrt i transport til/fra Australien.

Har du ikke fået et international garantibevis med da du købte det? Det
forudsætter selvfølgelig at det er købt fra nyt..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Martin

Dato : 02-10-02 09:54

Tror jeg ikke jeg fik - jo kameraet var købt som nyt. Problemet er at
det er at garantien er udløbet (den er vist kun 1 år) og nu er det
reperations garantien der dækker.

Jeg har spurgt Canon i Australien om de vil reparere det - men nej.
C/AV siger at de ikke kan tilbyde reperation hernede.

Fra : Jens Bjørn Andersen

Dato : 01-10-02 20:27

Hej Martin

Fejl 84 handler om kommunikation mellem hus og objektiv, i de fleste
tilfælde er det objektivet det er galt med, når kameraet
skriver Error 84.

mvh

Jens Bjørn

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-10-02 09:33

"Jens Bjørn Andersen" <post@jenstryl.dk> wrote in news:3d99f735$0$96782
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Fejl 84 handler om kommunikation mellem hus og objektiv, i de fleste
> tilfælde er det objektivet det er galt med, når kameraet
> skriver Error 84.

Hvis Jens har ret, så rens kontakterne på objektivet og kameraet med et
viskelæder og prøv igen. Check også skruerne der holder selve "mount'en"
fast på objektivet - de kan blive løse..

Er der noget mønster i fejlene? Fx at de kun kommer med et bestemt objektiv?

Fra : Martin

Dato : 02-10-02 09:54

Hej

Jeg har 2 forskellige objektiver og fejlen kommer ved begge. Jeg tror
det er kamera huset det er galt med. Jeg har prøvet at rense
kontakterne.

Men ja C/AV er håbløse. De skifter chip'en i objektivet og så siger de
det virker. Første gang jeg forsøger at bruge kameraet kommer det med
en fejlmeddelse.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-10-02 09:55

> [...]
>
> Men ja C/AV er håbløse. De skifter chip'en i objektivet og så siger de
> det virker. Første gang jeg forsøger at bruge kameraet kommer det med

Hvilke objektiver? Mærke og model..
Bruger du dem på bestemte indstillinger? (Fx altid på Manual?)

Fra : Martin

Dato : 02-10-02 11:40

Hej Kenneth,

Objektiver:

1) Canon 24-85mm Ultrasonic
2) Canon 100-400mm Image stabilizer

Begge gode og dyre objektiver. (Ikke sagt at dyrt er kvalitet men
ofte)

Har lige snakket med Jens og det lader til han ved hvad der er galt.
Så nu må jeg prøve at sende det ind igen og krydse fingre denne gang.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-10-02 11:39

> [...]

> Fejl 84 handler om kommunikation mellem hus og objektiv, i de fleste
> tilfælde er det objektivet det er galt med, når kameraet

Jeg fandt lige følgende vha. en hurtig søgning på Google, måske af interesse
for andre (Chuck Westfall er SVJH Manager i Canon Technical Information
Department hos Canon USA):

(http://www.robgalbraith.com/ubb/Forum8/HTML/000003.html)

Chuck Westfall
Member
From:Lake Success, NY USA
Registered: Jul 2000
posted December 06, 2000 04:37 PM
----
Hi, folks:
Sorry for the delayed reply. Hernia surgery has a way of putting people out
of commission for a while. The good news is, I seem to be recovering on
schedule. Here is a list of D30 error codes:

EOS D30 Error Codes

Err 09: SYSTEM
processing time has exceeded the specified limit. This error can occur when
several switches are pressed at the same time.
REMEDIAL MEASURE: Because this error is caused by abnormal operation, try
releasing the error by turning the main power switch OFF and then back ON.
If this does not solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified
service technician.

ERR 22: CF DRIVER
card. This error can occur when the CF card is not fully seated in the
camera or if the D30 does not detect a card-ready signal within a specified
time limit or when the CF card is not usable because it has been corrupted
or physically damaged. It can also occur when the camera's battery level is
insufficient to completely write the file to the CF card.
REMEDIAL MEASURE: Use the DC Coupler or recharge the battery first. If the
error continues to occur with sufficient power available to the camera,
check that the CF card is properly inserted. If that's not the problem, then
try replacing the CF card. If that does not solve the problem, have the EOS
D30 and one of the CF cards that is causing the problem examined by a
qualified service technician.

ERR 23: NO SPACE LEFT ON THE CF CARD
for the image file that has been created. For example, when using a nearly
full CF card, if a long exposure is made with noise reduction shut off, the
file size may become larger than average, resulting in insufficient space to
write the file.
REMEDIAL MEASURE: Use a CF card with sufficient free space. If this does not
solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified service
technician.

ERR 50: CF FORMAT
camera.
REMEDIAL MEASURE: Replace the CF card. If this does not solve the problem,
have the EOS D30 examined by a qualified service technician.

ERR 51: PLAY MODE
be played back in the camera.
REMEDIAL MEASURE: Replace the CF card. If this does not solve the problem,
have the EOS D30 examined by a qualified service technician.

ERR 80: SHUTTER
1) When the EOS D30's self-check system detects that the shutter has not
been fully charged (ready to shoot).
2) When the EOS D30's self-check system detects that the shutter operation
sequence has not been completed correctly.
3) When the built-in flash cannot be recharged after the E-TTL preflash but
before the main exposure.
REMEDIAL MEASURE: Try clearing the error by turning the main power switch
OFF and then back ON. If this does not solve the problem, have the EOS D30
examined by a qualified service technician.

ERR 81: MIRROR
1) When the EOS D30's shutter release is pressed to the halfway position and
the mirror-down status cannot be verified by the EOS D30's self-checking
system.
2) When mirror up/down status cannot be detected during shutter release.
REMEDIAL MEASURE: Have the EOS D30 examined by a qualified service
technician.

ERR 82: STROBE
REMEDIAL MEASURE: Try clearing the error by turning the main power switch
OFF and then back ON. If this does not solve the problem, have the EOS D30
examined by a qualified service technician.

ERR 83: POP UP
cannot be detected even after the pop-up operations have been repeated three
times.
REMEDIAL MEASURE: Try clearing the error by turning the main power switch
OFF and then back ON. If this does not solve the problem, have the EOS D30
examined by a qualified service technician. (NOTE: The EOS D30 can be used
with an EX-series Speedlite and/or with an electronic flash connected
through the PC socket even when the built-in flash is unavailable.)

ERR 84: LENS COMMMUNICATION
1) When electronic communication with the lens cannot be established, after
the EOS D30 is powered ON or when the shutter button is pressed halfway.
2) When the lens diaphragm cannot be controlled during shutter release.
REMEDIAL MEASURE: Clean the electronic contacts on the lens with a clean,
soft, dry cloth and check the mount interface switch on the body's lens
mount for dirt or other damage. If this does not solve the problem, try
another Canon EF lens or have the EOS D30 examined by a qualified service
technician.
###