Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilket program til 3D tekst
Fra : Sjælland \\ ca. 10km~

Dato : 01-10-02 11:43

Hvilket program er det absolut bedste til at lave pro. 3D tekst ?

Fra : Broxgaard

Dato : 01-10-02 12:00

3d max er godt

Fra : Aphex

Dato : 01-10-02 16:04

Broxgaard wrote:
> 3d max er godt

Hvis du har problemer med at finde "3d max" skyldes det at
programmet hedder "3ds max". Prisen hos 3D Connection er 31.500,-
plus moms. Den nuværende version 5 har fotorealistisk lyssætning,
den hurtigste renderengine på markedet (men heller ikke den bedste),
meget brugervenligt interface ift. andre pakker, animation af ALT
hvad man kan forestille sig, inkluderer "Reactor", der beregner
dynamiske animationer og bevægelser (såsom object collisions, stof,
hår osv.). Absolut en pakke der kan lave alt hvad du nogensinde vil
få brug for. Kan den ikke det findes der et hav af gratis og
kommercielle plugins.

www.discreet.com
www.3dc.dk

Jeg vil dog mene at det er noget overkill at bruge 3ds max til
tekster. Xara3D kan skabe tekster i mange forskellige stilarter og
koster kun 340,-. Programmet kan lave både stills og animationer,
men udover tekst er mulighederne begrænsede. Du kan hente en trial-
version af programmet og prøve det. Resultaterne er ikke voldsomt
gode, men muligvis godt nok til dit behov.

www.xara.com/products/xara3d
www.xaranordic.dk/indexdk.htm

Rhinoceros (normalt kaldet Rhino) er sublim til modellering og i
kombination med Flamingo, bliver renderinger også rigtigt gode.
Animation er såvidt jeg ved ikke muligt. Prisen er 6.500,- for Rhino
alene og 9.500,- for en pakke med Flamingo inkluderet (priser i
kroner plus moms ved 3D Connection).

www.rhino3d.com
www.flamingo3d.com
www.3dc.dk

Alias|Wavefront Maya er endnu en mulighed til $1.999 (kunne ikke
finde en dansk pris, men ring til 3D Connection eller Megafront).
Programmet kan det samme som 3ds max og lidt mere. Jeg har aldrig
selv brugt det seriøst, så jeg kan ikke sige så meget om det. Du kan
downloade en gratis Personal Learning Edition (PLE), der virker
fuldt ud som det fulde program, men er overklistret med vandmærker
og filerne er en speciel type og kan ikke åbnes af en fuld version
af Maya.

Da prisen er cirka det halve af 3ds max vil jeg bestemt vælge Maya,
hvis du skal op i fullscale 3D-pakker.

www.aliaswavefront.com
www.3dc.dk
www.megafront.com

Ulead Cool 3D er en anden løsning. Jeg snublede lige over den, men
kender den slet ikke. 480,- plus moms.

www.ulead.com
www.uleadnordic.dk

Og Serif 3DPlus til 550,- plus moms, som jeg heller ikke kender.

www.serif.dk/3dplus/3dplus3/dan

Der er lidt at kigge på til enhver pengepung. Jeg håber du kan bruge
det til noget. Hvis jeg har glemt at skrive det nogle steder skulle
alle priser være plus moms og dansk valuta hvis ikke andet er
anført.

--
Jesper (der intet har med nogle af de nævnte firmaer at gøre...)