Moms på vare leveret fra udlandet
Fra : Otto J.

Dato : 01-10-02 09:54

Hvis man køber en vare gennem en dansk butik, men modtager varen direkte fra
en udenlandsk leverandør, og betaler direkte til denne, skal der så betales
dansk eller udenlandsk moms?

Mvh. Otto

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-10-02 10:46

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> en udenlandsk leverandør, og betaler direkte til denne, skal der så

Hvis fakturaen du betaler efter, er udstedt af en dansk momsregistreret
virksomhed, skal du betale den danske momssats.

Hr. Bjørn

Fra : Otto J.

Dato : 01-10-02 11:51

> Hvis fakturaen du betaler efter, er udstedt af en dansk momsregistreret
> virksomhed, skal du betale den danske momssats.

Hm, okay. Dvs. hvis den danske butik tager et vederlag for formidlingen, men
handlen foregår direkte, skal der betales dansk moms af vederlaget, men
udenlandsk af selve handlen?

Mvh. Otto

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-10-02 11:58

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hm, okay. Dvs. hvis den danske butik tager et vederlag for formidlingen,
men
> handlen foregår direkte, skal der betales dansk moms af vederlaget, men
> udenlandsk af selve handlen?

Hmmm.... det er et lidt snørklet spørgsmål.

Lad os antage dit vederlag er en kundebetalt formidlerprovesion...

Du skal så tage moms af din tjenesteydelse, der er selve formidlingen til
sælger af det ønskede produkt.

Sælger af det ønskede produkt er udenlandsk. Denne skal tage salgslandets
(EU) momssats.

Du vil som formidler heller ikke skulle yden nogen form for reklamationsret,
da din "vare" er en tjenesteydelse = formidling.

Denne konstellation kan jeg ikke umiddelbart se noget forkert i.

Hr. Bjørn

Fra : Otto J.

Dato : 01-10-02 12:01

> Du vil som formidler heller ikke skulle yden nogen form for
reklamationsret,
> da din "vare" er en tjenesteydelse = formidling.
>
> Denne konstellation kan jeg ikke umiddelbart se noget forkert i.

Tak, jeg skulle bare lige have den vendt rigtigt oppe i hovedet... Jeg kan
godt se logikken.

Mvh. Otto