Projektopgave om doping.
Fra : Søren Topp Jensen

Dato : 24-02-01 10:54

Vi er fire drenge fra 1g på Nykøbing F Katedralskole. '
Vi er i gang med at lave en projektopgave om doping i den forbindelse ville
vi blive galde,
hvis nogle ville svare på flg. spørgsmål

1) Hvad er din generelle holdning til doping?

2) Hvad ved du om doping?

3) Kunne du selv finde på at tage doping?

4) Har doping afholdt dig fra at se sport i fjernsynet?

5)Kunne du selv leve med en guldmedalje, hvis du havde snydt dig til den?

6) Hvad kan der gøres ved dopingproblemet?

7) Var det godt at det store dopingmisbrug inde for sport blev opdaget?

8) Gør sportsklubber etc. nok for at forhindre dopingproblemet?

På forhånd tak.
Hilsen Søren, Marinus, Niels og Christian 1x
Nykøbing F Katedralskole

Fra : Grethe

Dato : 24-02-01 11:35

"Søren Topp Jensen" skrev i en meddelelse...
> projektopgave om doping

[cut en række omfattende og alt for brede spørgsmål om
doping]

Må vi ikke se jeres problemformulering? Altså i hvilken
sammenhæng skal en eventuel besvarelse af spørgsmålene
indgå.

NB! Jeg kan anbefale jer at læse bogen "Dopingdjævlen,
analyse af en hed debat" af Verner Møller fra 1999. Læs evt.
en anmeldelse af denne på følgende adresse:

http://www.sportslex.com/dk/a/7/sportslitteratur.htm

--
Bedste hilsner / Mes meilleures amitiés / Best regards
Grethe Anæus

Fra : Hajaj®

Dato : 24-02-01 17:46

On Sat, 24 Feb 2001 10:53:35 +0100, "Søren Topp Jensen"
<topp-jensen@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>vi blive galde,
>hvis nogle ville svare på flg. spørgsmål
>
>1) Hvad er din generelle holdning til doping?

Det bør stoppes.

>2) Hvad ved du om doping?

Det er et ret bredt spørgsmål. Det drejer sig om intagelse
af forskellige stoffer med henblik på at forbedre ens
præstationer.

>3) Kunne du selv finde på at tage doping?

Har gjort det flere gange, dog ikke i forbindelse med sport.

>4) Har doping afholdt dig fra at se sport i fjernsynet?

Nej.

>5)Kunne du selv leve med en guldmedalje, hvis du havde snydt dig til den?

Nej. Og det gælder også andre former for snyd.

>6) Hvad kan der gøres ved dopingproblemet?

Mere kontrol. F. ex. alle der ønsker at deltage i
organiserede konkurrencer på eliteplan skal aflevere en
blod/urin prøve, til kontrol hos et uvildigt laboratorium,
mindst en gang om måneden uanset om de har tænkt sig at
deltage i konkurrencer den på gældende måned. Man får så kun
lov til at deltage hvis man har afleveret prøver de
forgående 3-12 måneder.
En anden ting der kunne hjælpe var at ændre listen over
forbudte stoffer til en liste over tilladte stoffer. Ikke
sådan at stoffer der idag er forbudte skulle tillades men
for at komme foran den medicinske udvikling. Så ville ny
udviklede stoffer automatisk være forbudte istedet for, som
idag, først at skulle opdages derefter vurderes for derefter
at komme på forbuds listen.

>7) Var det godt at det store dopingmisbrug inde for sport blev opdaget?

Blev opdaget? Det er da ikke nogen ny opdagelse. Der var en
cykelrytter der døde af overanstrengelse pga amfetamin under
TdF i 1967.
Om den store medieopmærksomhed de seneste år er god? Både ja
og nej. Medierne har det med at kaste sig frådende over
enkelt sager og blæse dem helt vildt op, mens andre lige så
alvorlige sager slet ikke nævnes. Og det hjælper ikke.

>8) Gør sportsklubber etc. nok for at forhindre dopingproblemet?

Tilsyneladende ikke. Jeg ved ikke hvad der bliver gjort.
Strengere sanktioner fra de internationale organisationer
over for første gangs forseelser ville nok hjælpe.

Hajaj®
hajaj@webhiker.dk

Do What Thou Wilt shall be the Whole of the Law

Fra : Morten Zacho

Dato : 26-02-01 23:54

> 1) Hvad er din generelle holdning til doping?
Kriterier som "præstationsfremmende" eller "kunstig" bør ikke gøre et stof
til doping. Det må udelukkende handle om hvorvidt det er farligt (samt om
stoffet kan bruges til at sløre farlige stoffer).

> 2) Hvad ved du om doping?
Mere end jeg kan skrive her

> 3) Kunne du selv finde på at tage doping?
Ja, naturligvis! (men ikke i forbindelse med konkurrenceidræt). F.eks.
koffein, efedrin, astmamidler etc.

> 4) Har doping afholdt dig fra at se sport i fjernsynet?
Nej.

> 5)Kunne du selv leve med en guldmedalje, hvis du havde snydt dig til den?
Spørgsmålet forudsætter at doping er snyd. Hvad nu hvis alle konkurrenterne
har taget de samme stoffer, så er det vel ikke snyd?

> 6) Hvad kan der gøres ved dopingproblemet?
Man kan oprette åbne medicinske klasser for dem der ønsker at bruge
farmakologisk teknologi til at øge præstationsniveauet.

> 7) Var det godt at det store dopingmisbrug inde for sport blev opdaget?
Det er ikke blevet opdaget endnu!

> 8) Gør sportsklubber etc. nok for at forhindre dopingproblemet?
Nej. I de tilfælde, hvor det er aktuelt vil det jo netop også betyde at
klubben går ned resultatmæssigt og dermed også prestige- og medlemsmæssigt.

Venlig hilsen
Morten Zacho
www.motion-online.dk

Fra : Hajaj®

Dato : 28-02-01 14:06

On Mon, 26 Feb 2001 23:54:15 +0100, "Morten Zacho"
<mortenzacho@mail.dk> wrote:

>Spørgsmålet forudsætter at doping er snyd. Hvad nu hvis alle konkurrenterne
>har taget de samme stoffer, så er det vel ikke snyd?

Spørgsmålet nævner slet ikke doping.

Fra : Morten Zacho

Dato : 01-03-01 10:41

"Hajaj®" <hajaj@webhiker.dk> wrote in message
> Spørgsmålet nævner slet ikke doping.

Du har jo ret!
Jeg kan kun forsøge at redde den ved at sige, at jeg antager at det var det
de mente - men så er jeg jo selv ude i noget antagelses-roderi

Morten Zacho
www.motion-online.dk

Fra : Hajaj®

Dato : 01-03-01 17:31

On Thu, 1 Mar 2001 10:40:43 +0100, "Morten Zacho"
<mortenzacho@mail.dk> wrote:

> [...]
>Jeg kan kun forsøge at redde den ved at sige, at jeg antager at det var det
>de mente - men så er jeg jo selv ude i noget antagelses-roderi

Det jeg forsøgt at sige var at det spørgsmål ikke handlede
specifikt om doping men om snyd generelt (doping regnes som
regel som snyd).
Altså: ville din samvittighed kunne leve med en førstepremie
som du havde snydt dig til (uanset om det var vha doping
eller på anden måde)?