Problem - opladning af Siemens M35i Lithiu~
Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 30-09-02 22:42

Nogen der har haft tilsvarende oplevelse med Siemens og Lithium-Ion:

Jeg har skiftet mit NiMH batteri ud med et Lithium Ion batteri (ikke
et Siemens da sådan et ikke er tilgængeligt her i byen).

Det har medført et lille problem: Telefonen slukker under opladning!
Når jeg sætter opladeren til telefonen oplader den godt nok medens
telefonen er tændt. Men på et eller andet tidspunkt - måske når
opladning er færdig - slukker telefonen. Det sker HVER gang. Det er
ret generende idet jeg så er afskåret fra at modtage opkald indtil jeg
opdager telefonen er slukket

Jeg har henvendt mig til Siemens Helpdesk og de anbefaler (naturligvis
at bruge et originalt Siemens batteri - citat fra svaret: "Er det
nye batteri et orginalt Siemens, hvis det er skulle det ikke give
problemer som beskrevet"

Inden jeg (måske) bruger 700 kroner på et originalt Lithium, eller det
halve for et NiMH, vil jeg gerne høre om andre har haft lignende
erfaring med Siemens telefoner?

Jeg er lidt skeptisk over for Helpdesken på grund af en del af svaret
- og det giver anledning til et tillægsspørgsmål:

Har nogle oplevet at uorginale (eller for den sags skyld originale)
batterier er eksploderet ved korrekt brug?

Skepsis og spørgsmål skyldes denne del af svaret:
Citat fra Helpdesk:
"Hvis det ikke er et orginalt Siemens batteri til M35, må jeg på det
kraftigste fraråde at benytte det da det kan beskadige telefonen, og
evt i ekstreme tilfælde eksplodere."
citat slut

Det bad jeg om at få uddybet idet jeg skrev at Siemens vel ikke er de
eneste der kan lave batterier, og at jeg formoder at Siemens heller
ikke laver selvdestruktive telefoner som springer i luften når man
bruge uoriginale dele. Jeg bemærkede endvidere at hvis der ikke kunne
gives en fornuftig begrundelse ville jeg betragte det som uvederhæftig
markedsføring.

Svaret fra Helpdesk var:
Citat:
"Der er enkelte batterier i omløb, der er problemer med. Derfor vil
det altid være tilrådeligt kun at bruge orginale Siemens tilbehør, her
under batterier. Hvis en defekt på telefonen skyldes ikke orginalt
tilbehør vil skaderne ikke være dækket af garantien."
Citat slut

Jeg vil naturligvis ikke afvise at dårlige batterier kan eksplodere,
eller revne da der jo sker noget i batteriet under opladning - men har
svært ved at sluge at ikke-siemens batterier skulle være mere farlige
en Siemens batterier (jeg ved ikke engang om Siemens selv laver dem).

Jørgen L. Sørensen

Fra : Fischer

Dato : 01-10-02 05:04

> [...]
> har svært ved at sluge at ikke-siemens batterier skulle være mere
> farlige en Siemens batterier (jeg ved ikke engang om Siemens selv

Siemens laver næppe deres batterier selv.
Men idet de sætter deres navn på, giver de samtidig deres blåstempling af
kvaliteten.
Der findes naturligvis mange uorginale batterier der er af mindst lige så
god kvalitet som de originale, men der findes sikkert også noget
forfærdeligt crap, som i yderste konsekvens kan skade telefonen. Kvaliteten
af uorginalt udstyr / reservedele kan være meget svingende.
Derfor forstår jeg udemærket Siemens holdning, selv om den kan virke noget
firkantet.

*Fischer

Fra : Lars

Dato : 01-10-02 18:56

Jeg har både en Siemens S35i og en M35i. I S35i er lithium ion standard.
Hvis jeg sætter lithium ion batteriet over i M35i er den eneste forskel jeg
bemærker en lidt længere batterilevetid. Det problem du beskriver har jeg
aldrig oplevet.

/Lars