Carport med stor indkørsel.
Fra : Henning Petersen

Dato : 30-09-02 22:15

Hejsa!

Jeg går og leger lidt med at skulle til at lave en carport over vores
indkørsel. Konstruktionen er lidt svær at forklare, derfor har jeg
smidt en skitse på www.wangerin.dk/carport.gif - den er langt fra
målfast

Carporten skal delvis sættes ind mod huset (den sorte klods på
skitsen), og taget skal hælde ud mod indkørslen som er nederst og til
høre ud mod haven. Langs have-siden kommer der stolper (de sorte
prikker) med ca 1,90 meters afstand (std statik-afstand)

Mit problem, er at jeg over indkørslen vil få en fri spændvide på ca 6
meter, som jeg ikke har nogen mulighed for at undestøtte med stolper.
Ligeledes den skrå "spær" hvor de to skrå flader mødes.

Hvilke dimensioner skal de to stolper laves i? De vil jo kunne få en
meget stor belastning i forbindelse med sne på taget.

Jeg har overvejet at lave en konstruktion med en jern-drager som
fræses ind i en træ-stolpe for at kamoflere den, men er det holdbart?

Alle ideer og kommentarer modtages med åbne arme.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : ZIGGE

Dato : 30-09-02 23:13

"Henning Petersen" <henning.petersen.020930@hpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har overvejet at lave en konstruktion med en jern-drager som
> fræses ind i en træ-stolpe for at kamoflere den, men er det holdbart?

Du skal også tænke på vindbelastningen fra siderne og stivheden her.
Umiddelbart siger min intiution mig at der skal en 20 cm I-profil til at
holde så stort et spænd. Måske skulle du overveje en limtræsdrager (bjælke)
istedet? Tømmerhandelen kan hjælpe dig med at beregne størrelsen af denne...

/ZIGGE

Fra : Henning Petersen

Dato : 01-10-02 15:23

On Tue, 1 Oct 2002 00:12:51 +0200, "ZIGGE" <zigge@privat.dk> wrote:

> Du skal også tænke på vindbelastningen fra siderne og stivheden her.

Det er selvfølgelig også rigtigt.

Carporten kommer til at ligge på nordsiden af huset, med indkørsl fra
østsiden, og den høje side af carporten vil komme til at være ca 1
meter højere end øst- og nord-kanten.

> Umiddelbart siger min intiution mig at der skal en 20 cm I-profil til at

Den er lidt stor, ja

> holde så stort et spænd. Måske skulle du overveje en limtræsdrager (bjælke)
> istedet?

Det er da også en mulighed som jeg vil gå videre med.

> Tømmerhandelen kan hjælpe dig med at beregne størrelsen af denne...

Takker for info.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-10-02 18:34

> Mit problem, er at jeg over indkørslen vil få en fri spændvide på ca 6
> meter, som jeg ikke har nogen mulighed for at undestøtte med stolper.
> Ligeledes den skrå "spær" hvor de to skrå flader mødes.

Vores hus har da et spænd på 7,5 m, så mon ikke det går endda? Og der er
spær i 200*75. Men pas på vindpåvirkningen, når det ikke er en lukket
konstruktion. Du skal nok have en statiker til at regne på det.

Mvh Maria