RE: forspi sommerblomster
Fra : søren hansen

Dato : 24-02-01 09:20

>===== Original Message From Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> =====

>Det er forholdet mellem varme og lys. Jo varmere der er, jo mere lys
>skal der også være.>

OK, hvad er så det bedste lys/temp forhold.
Baggangen er kølig, ikke varme på, lys kommer fra nord og øst.
mvh Søren

Create a new mailbox, or access your existing IMAP4 or
POP3 mailbox from anywhere with just a web browser.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-01 10:22

On Sat, 24 Feb 2001 03:19:33 -0500, "søren hansen"
<maagaard@MailAndNews.com> wrote:

>OK, hvad er så det bedste lys/temp forhold.
>Baggangen er kølig, ikke varme på, lys kommer fra nord og øst.

Jeg tror den baggang er for mørk...
Nu er jeg ikke væksthusgartner, men jeg mener at der er omkring15
grader i de huse der dyrkes sommerblomster i, og så får de jo fuld
dagslys da det jo selvsagt kommer ind fra alle sider i sådan et
drivhus.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : LEIF & ANNIE JOHANSE~

Dato : 25-02-01 05:01

> On Sat, 24 Feb 2001 03:19:33 -0500, "søren hansen"
> <maagaard@MailAndNews.com> wrote:

klip
> [...]
Du skal have et 15 W lysrør overplanterne, jeg vil nok anbefale et
"Grolux-rør", på denne årstid vil ca 10-15 grader være fint.
Se iøvrigt på mit planteleksikon, der er under dyrkning og
formering nogle sider om både såning og spiring.

med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.ljohans.com/planteleksikon/

Fra : soeren.maagaard@skol~

Dato : 25-02-01 08:04

On Sun, 25 Feb 2001 05:01:29 +0100, "LEIF & ANNIE JOHANSEN"
<homeleif@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Se iøvrigt på mit planteleksikon, der er under dyrkning og
>formering nogle sider om både såning og spiring.

Fint med røret, kan jeg sætte det i loftet istf alm lys. Alle
blomsterne på en stigereol.

Men konklusion
Hvis blomsterne står mørkt og fhv koldt bliver de svage og ranglede.
- for lidt lys

Hvis de står varmt og fhv lyst (stuevinduet) bliver de svage og
ranglede???

Hvor skal jeg stille dem?? Et opvarmet drivhus???

Og hvordan laver man det????

mvh Søren M

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-02-01 09:15

On Sun, 25 Feb 2001 07:03:35 GMT, soeren.maagaard@skolekom.dk wrote:

>Men konklusion
>Hvis blomsterne står mørkt og fhv koldt bliver de svage og ranglede.
>- for lidt lys

Jeg ved ikke om de bliver ranglede, men de vil i hvert fald gro
dårligt hvis der er for koldt og for mørkt.

>Hvis de står varmt og fhv lyst (stuevinduet) bliver de svage og
>ranglede???

Ja, de gror hurtigt pga. varmen, men må række sig efter lyset.

>Hvor skal jeg stille dem?? Et opvarmet drivhus???

Det ville være det bedste, der behøver heller ikke være mere end 10-12
grader, de fleste planter vil bare gerne have omkring 20 grader indtil
de er spiret.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : LEIF & ANNIE JOHANSE~

Dato : 26-02-01 16:13

<soeren.maagaard@skolekom.dk> skrev i en meddelelse

klip
> Fint med røret, kan jeg sætte det i loftet istf alm lys. Alle
--
> blomsterne på en stigereol.
Der skal være ca 30-60 cm fra planter til lyskilde
hvis du sætter det i loftet skal der en del mere end 15 W
for at få lys nok
> [...]
> ranglede???
>
> Hvor skal jeg stille dem?? Et opvarmet drivhus???

jeg har selv et lille drivhus hvor jeg så småt er ved at starte på
sommerens produktion, jeg har sat en lille elektrisk oliovn op den
står på laveste niveau ca 5 grader, om dagen hjælper solen med
opvarmningen, og om natten dækker jeg alle plantekasserne til med
fiberdug, så indtil videre ser det hele meget godt ud.
Meeen det er lige det tidligste, især hvis vi bliver ved med at
have 8-10 frostgrader om natten.

mvh
Leif Johansen

--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.ljohans.com/planteleksikon/
Nu er afsnittet om Jord og gødning på plads