Andet multimedie
bentjuul 3670
Beskær i Photoshop 7
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-09-02 19:48

Hej, jeg har et lille problem...

Det er at jeg skal have beskåret meget lidt af et billede. Da der er kommet
noget hvidt med, fra scanningen....

Men jeg kan kun rykke beskæringsrammen, med et rimeligt stort ryk, fra
kanten... Skal kun have skåret ca. 5 pixels væk.. men den tager hurtigt et
ryk på mindst 10 pixels, ved kanten..

Nogen der har en løsning, ud over at smide den over i et andet
behandlingsprogram?

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 19:51

Bjarke Hansen skrev:

> Men jeg kan kun rykke beskæringsrammen, med et rimeligt stort ryk,
> fra kanten... Skal kun have skåret ca. 5 pixels væk.. men den
> tager hurtigt et ryk på mindst 10 pixels, ved kanten..

Fjern fluebenet ved View > Snap.

Madsen.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-09-02 23:17

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Fjern fluebenet ved View > Snap.

I Photoshop 6 (på Mac, jeg kender ikke pc-versionen) kan man holde
Ctrl-tasten nede imens man trækker i rammen. Det ophæver snap-funktionen
midlertidigt. Mon ikke det også funker i PS7?

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Madsen

Dato : 01-10-02 00:11

Henrik Rasmussen skrev:

> I Photoshop 6 (på Mac, jeg kender ikke pc-versionen) kan man holde
> Ctrl-tasten nede imens man trækker i rammen. Det ophæver
> snap-funktionen midlertidigt. Mon ikke det også funker i PS7?

Jo, sørme så. Både i PS6 og 7. :)

Madsen.

Fra : Digit

Dato : 30-09-02 19:58

»Bjarke Hansen« lavede et kragehop, og skrev:

> [...]
| ryk på mindst 10 pixels, ved kanten..
| Nogen der har en løsning, ud over at smide den over i et andet

Udover Madsens råd bør du rykke med piletasterne.
Forresten vil det da være galskab at flytte over i et andet program end
photoshop :)

--
/Digit

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-09-02 20:17

"Digit" <no@no.no> wrote in message news:ana713$po$1@tux.netsite.dk...

> Udover Madsens råd bør du rykke med piletasterne.

Madsens råd virkede vist Men ork, jeg brugte da piletasterne....

Et andet spørgsmål, hvorfor HULEN laver den selv hvide linier, hvis man
rykker beskæringsrammen uden for billedet.. Den viser det desuden ikke,
inden man trykker ENTER

> Forresten vil det da være galskab at flytte over i et andet program end
> photoshop :)

Jeg blander da ofte Ulead photoinpact ind også

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 20:49

Bjarke Hansen skrev:

> Madsens råd virkede vist Men ork, jeg brugte da
> piletasterne....

Der er frit valg på alle hylder.

> Et andet spørgsmål, hvorfor HULEN laver den selv hvide linier,
> hvis man rykker beskæringsrammen uden for billedet.. Den viser det
> desuden ikke, inden man trykker ENTER

Fordi din baggrundsfarve er hvid. Vælger du en anden baggrunds-
farve så får du den farve i stedet når du beskærer, men hvorfor
flytter du beskæringsrammen udenfor lærredet?

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-09-02 21:00

> Fordi din baggrundsfarve er hvid. Vælger du en anden baggrunds-
> farve så får du den farve i stedet når du beskærer, men hvorfor
> flytter du beskæringsrammen udenfor lærredet?

Fordi man vel hurtigt, trækker og slipper. Ud til kanten.

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 21:05

Bjarke Hansen skrev:

> Fordi man vel hurtigt, trækker og slipper. Ud til kanten.

Brugte du ikke piletasterne? ;)

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-09-02 21:19

> Brugte du ikke piletasterne? ;)

Prøv nu at forstå..

Hurtigt træk&slip, og herefter justere med piletaster... Men hvis man
åbenbart justere rammen, med piletasterne uden for billedet.. Kan den finde
på at lave en hvid kant

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 21:31

Bjarke Hansen skrev:

> Prøv nu at forstå..

Okay. Forsøg på humor off.

> Hurtigt træk&slip, og herefter justere med piletaster... Men hvis
> man åbenbart justere rammen, med piletasterne uden for billedet..
> Kan den finde på at lave en hvid kant

Ja, for hvis du fører beskæringsrammen udenfor billedets afgrænsning,
så tror Photoshop at du vil udvide det lærred som billedet befinder
sig på og lærredet vil så blive farvet hvid, hvis ellers baggrunds-
farven i din værktøjspalette er hvid, som sagt.

Intet unormalt i det. I hvert tilfælde ikke for Photoshops vedkommende.

Madsen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-10-02 13:21

Bjarke Hansen wrote in <3d989c53$0$32527$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Men jeg kan kun rykke beskæringsrammen, med et rimeligt stort ryk, fra
> kanten... Skal kun have skåret ca. 5 pixels væk.. men den tager hurtigt et
> ryk på mindst 10 pixels, ved kanten..

Du får lige endnu en mulighed: Zoom ind! :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)