Fri telefon (igen)
Fra : Klaus Autzen

Dato : 24-02-01 07:24

Jeg har min egen lille selvstændige virksomhed, som jeg driver fra hjemmet.
Samtidig med denne passer jeg mit arbejde som alm. lønmodtager (uden fri
telefon).

Hertil har jeg et lille spørgsmål vedr. begrebet fri telefon.

Jeg har et alm. abb. med ISDN (og nu ASDL) samt et par mobiltelefoner.
Indtil nu har jeg kun kørt en del af udgifterne ind i mit eget firma, nemlig
internetforbrug.

Nu skal de sgu betale (skatten!) og jeg vil give mig selv fri telefon.
Men hvordan håndterer jeg dette rent regnskabsmæssigt?
Skal (må) der fratrækkes moms (helt eller delvis) som for andre
driftsmidler, eller..?
Gælder dette både for oprettelse/abb./forbrug/telefoner (indkøb)?

Jeg har læst (og forstået) A.B.1.9.4. samt flere, men kan ikke finde noget
om momsen.

Klaus Autzen

Fra : IMB

Dato : 24-02-01 15:53

Hej Klaus

Du skal betragte det som en alm. driftsomkostning hvor du må løfte momsen (hele beløbet).
For at modvirke hvor meget af denne udgift der vedr. privat, skal man tillægge værdi af fri telefon
3.000 når du gør dit overskud af selvstændig virksomhed op, på samme måde som du tillægger den del af repræsentation som ikke er fradragsberettidig (75%) og det gøres een gang om året i forbindelse med årsregnskabets udfærdigelse som skal være bilag til din udvidede selvangivelse.

Hilsen
Inge

Klaus Autzen <teledk@autzen.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:977kof$g7d$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Lars Gosvig

Dato : 24-02-01 19:27

> Nu skal de sgu betale (skatten!) og jeg vil give mig selv fri telefon.
> Jeg har læst (og forstået) A.B.1.9.4. samt flere, men kan ikke finde noget
> om momsen.
Så vidt jeg ved, kan man ikke give sig selv "fri telefon" i en personlig
ejet virksomhed, men jeg aner ikke en pind om den skattemæssige del..

Momsen til gengæld der er jeg hjemme, og så er den til endda nem.

Indehaver kan fratrække momsen af den andel af samtalerne, der overstiger
1.910 kr/årligt ekskl. moms. Momsen af abonnement og samtaler op til de
1.910 kr. kan ikke fratrækkes.

Hvis der er tale om fri medarbejdertelefon kan der fratrækkes 50% af momsen
af anskaffelse og drift (samtaler og abonnement) forudsat at regning stiles
og sendes til arbejdsgiver.

Så'n er det!

venlig hilsen
Lars
www.skattenet.dk Danmark nye web-site om skat, moms og afgifter

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-02-01 17:07

Lars Gosvig wrote:

> Så vidt jeg ved, kan man ikke give sig selv "fri telefon" i en personlig
> ejet virksomhed, men jeg aner ikke en pind om den skattemæssige del..

Jo, det kan du godt (skattemæssigt).

Og momsen har jeg lært ikke at udtale mig om

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Ove Steen Hansen

Dato : 26-02-01 08:42

"Klaus Autzen" <teledk@autzen.com> wrote in message
> Jeg har min egen lille selvstændige virksomhed, som jeg driver fra
hjemmet.
> Samtidig med denne passer jeg mit arbejde som alm. lønmodtager (uden fri
> telefon).
[klip...]

> Nu skal de sgu betale (skatten!) og jeg vil give mig selv fri telefon.
> Men hvordan håndterer jeg dette rent regnskabsmæssigt?
[klip...]

Jeg trækker hele telefonudgiften fra, også momsen. I mit årsregnskab
posterer jeg en privat andel på 1445,- kr. (1910,- i år 2001) på
privatkontoen. Tilsvarende modregner jeg momsen af den private andel på
konto for købsmoms.
Med venlig hilsen
Ove Steen Hansen
http://prominentdata.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 26-02-01 16:11

Ove Steen Hansen wrote:

> [...]
> posterer jeg en privat andel på 1445,- kr. (1910,- i år 2001) på
> privatkontoen. Tilsvarende modregner jeg momsen af den private andel på

Det er så forkert
Du skal også betale det faste abonnementet incl. moms.

Men hvis du har fastpris icl. alm telefon, er det et tvivlsspørgsmål,
hvor meget der skal tillægges, mit umiddelbare bud vil være det hele,
da det må være abonnementspris.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-02-01 16:38

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så forkert
> Du skal også betale det faste abonnementet incl. moms.

Det gælder vist både for fastnet og mobil telefon abonementet - ik?

mvh
Bjørn

Fra : Ove Steen Hansen

Dato : 27-02-01 08:01

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Det er så forkert
> Du skal også betale det faste abonnementet incl. moms.
[klip...]

Skattevæsenet har accepteret det hos mig i 15 år uden indsigelser. Jeg har
vist tallene helt åbenlyst i årsregnskabet!
/Ove

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-02-01 12:53

"Ove Steen Hansen" <ovh@kmd.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skattevæsenet har accepteret det hos mig i 15 år uden indsigelser. Jeg har
> vist tallene helt åbenlyst i årsregnskabet!

Jeg har også tidligere gjort det samme med alle telefonforbindelser.

For ca. 2 år siden, blev jeg bekært af Skattevæsenet at jeg ikke måtte
fratrække abonnementerne på mine mobiltelefoner (det samme sagde min
revisor - Ernst & Young).

Har de da ikke ret? (der er da så penge at hente for mig)

mvh
Bjørn

Fra : Erik G Christensen

Dato : 27-02-01 16:43

Ove Steen Hansen wrote:

> Skattevæsenet har accepteret det hos mig i 15 år uden indsigelser. Jeg har
> vist tallene helt åbenlyst i årsregnskabet!

Det *kan* så være forkert, men grundlæggende er det ingen sikkerhed, at
skattevæsenet laver fejl

I ligningsvejledningen m.v. er ordret beskrevt, at man privat skal betale
abonnement, og som Lars skriver, samtaler for 1910 kr ex. moms.
Det gav i Kbh's området et samlet beløb på kr 3.000, hvilket mange så
har anvendt som privat andel incl. moms.
Vi havde tilsvarende lavere abonnement i jylland, så vi brugte 2659 kr.

Der er så efterfølgende kommet en afgørelse fra ligningsrådet, at hvis
det samlede forbrug ikke giver plads til en rimelig erhvervsandel, skal
der ske en skønsmæssig fordeling, -ex. samlet tlf udgift 3.500 kr kunne
skønsmæssig deles med 1500 kr til erhverv og resten til privat.

Så hvis dit samlede tlf. forbrug er meget lavt, kan du da godt have ret