Beskadiget QuickTime film med DV-indhold -~
Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 30-09-02 17:27

Hejsa,

Da jeg for nylig solgte min Cube, måtte jeg lave backup af hele systemet
på min PC'er via Dave til OS X.

Disse filer har jeg hentet ind på min nye Mac, men uden Dave og derfor
er alle resource-grenene væk (grunden til det, er jeg først i går blevet
opmærksom på). Én af filerne var en QuickTime-film der indeholder DV-
materiale og den kan ikke afspilles mere.

Første gang jeg prøvede at åbne filen fik jeg bare en fejl, men da jeg
ændrede TYPE/CREATOR til DVC!/TVOD fik jeg pludseligt et preview i OS X
Finder og QuickTime Player kunne også åbne den. Desværre er kun et par
sekunder spilbart (et klip som faktisk hører til et godt stykke inde i
filmen) og resten er bare farvesnask.

Er der noget jeg kan gøre her? Det kan da ikke være rigtigt, at man har
7 GB data, som ikke kan bruges pga. en manglende resourcegren? Hvad står
der overhovedet i den i en QuickTime film?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-09-02 18:44

=?ISO-8859-15?Q?Ren=E9 Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> 7 GB data, som ikke kan bruges pga. en manglende resourcegren? Hvad står
> der overhovedet i den i en QuickTime film?

..dv og .mov filer benytter ikke resourcegrenen til småtterier som custom
icon og preview (oversigt på dansk) og det burde derfor virke. Der er
ingen grund til at benytte type/creator i Mac OS X - bare benyt den
rigtige endelse.

Kan filerne afspilles på din PC?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 30-09-02 20:37

In <1fjc92h.l8gqp3cghx8uN%mta@mac.com> Michael Tysk-Andersen wrote:

> [...]
> custom icon og preview (oversigt på dansk) og det burde derfor virke.
> Der er ingen grund til at benytte type/creator i Mac OS X - bare benyt

Det hjalp dog, at jeg satte type/creator på filen, men den var altså
stadig stort set ulæselig.

Jeg har nu installeret en trial-version af Dave 4.0 og kan nu se alle
resourcegrenene igen på de filer, som jeg endnu ikke har slettet fra
PC'en. En stor lettelse. Jeg kand og ikke kopiere filen, da OS X hænger
undervejs, men sjovt nok kan jeg heller ikke kopiere _til_ Mac'en, så
jeg tror der er en diskfejl lige præcis i den fil.

Jeg har lige kørt disktjek på PC'en, så nu må vi se.

> Kan filerne afspilles på din PC?

Nej, det har de aldrig kunnet. QuickTime til Windows kan tilsyneladende
ikke afspille den slags filer.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-02 21:16

In article <20020930213715715+0200@0x83a49e94.virnxx4.adsl-dhcp.tele.dk>, René Frej Nielsen wrote:

> Nej, det har de aldrig kunnet. QuickTime til Windows kan tilsyneladende
> ikke afspille den slags filer.

Jo da. Men hos mig kræver det DV codes, som fulgte med mit DV kort.
Kan ikke huske om det er native i XP.

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 30-09-02 22:12

In <slrnaphc7s.f5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> Povl H.
Pedersen wrote:

> Jo da. Men hos mig kræver det DV codes, som fulgte med mit DV kort.
> Kan ikke huske om det er native i XP.

Det virker ikke i min XP, så det er det nok ikke.

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 30-09-02 22:10

In <20020930213715715+0200@0x83a49e94.virnxx4.adsl-dhcp.tele.dk> René
Frej Nielsen wrote:

> [...]
> hænger undervejs, men sjovt nok kan jeg heller ikke kopiere _til_
> Mac'en, så jeg tror der er en diskfejl lige præcis i den fil.

For at lige følge op på det hele...

Det kan ikke lade sig gøre at kopiere den store .mov fil, det undrer mig
men jeg må kigge på det.

Alle de andre filer har jeg dog fået over igen, _med_ resourcegrenen
intakt. Det virker endda, når man kobler fra PC'en og til Mac'en, men
det er nok pga. PC'ens NTFS formatering.