Hvilket internt CD-RW drev til iBook ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-02 17:18

Jeg har en iBook uden CD-RW. Er der nogen der ved hvilket CD-RW
drev til indbygning man kan købe og anvende ? Jeg formoder
at næsten alle drev til bærbare kan anvendes ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-09-02 21:50

On Mon. d. 30 Sep. 2002 kl. 16:17 GMT, Povl wrote:

> Jeg har en iBook uden CD-RW. Er der nogen der ved hvilket CD-RW
> drev til indbygning man kan købe og anvende ? Jeg formoder
> at næsten alle drev til bærbare kan anvendes ?

Apple bruger Toshiba drev i deres iBøger - tjek de enkelte drevs
dfysiske størrelse for at se om det kan være der (sammenlig med det
eksisterende drev!) Vær opmærksom på at én enkelt millimeter kan være
afgørende for om drevet kan monteres. Vær også opmærksom på at iBogen
skal splittes i atomer - ikke noget jeg vil anbefale.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-09-02 22:27

In article <q0qm6-dk.ln1@g4.reippuert.dk>,

> [...]
> dfysiske størrelse for at se om det kan være der (sammenlig med det
> eksisterende drev!) Vær opmærksom på at én enkelt millimeter kan være

Drevenes størrelse er en veldefineret standard, så det burde ikke være
noget problem. Connectoren er også standard.

> Vær også opmærksom på at iBogen skal splittes i atomer - ikke noget
> jeg vil anbefale.

Man skal også være lidt forsigtig når man skifter frontpladen fra det
gamle drev over på det nye (her kan der forøvrigt være forskel på
hullerne, som gør skiftet umuligt), de tapper der holder frontpladen kan
sagtens knække.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-09-02 22:37

On Mon. d. 30 Sep. 2002 kl. 21:27 GMT, Martin wrote:

> Drevenes størrelse er en veldefineret standard, så det burde ikke være
> noget problem. Connectoren er også standard.

Hvad angår drevenes højde og brede er der tale om en veldefineret
størrelse, men det gældr ikke dybden - og der er ikke meget at give af i
en iBog

Man kan sagtens finde drev der ikke kan være der (jeg har været møllen
igennem...) Når man giver sig i kast med et sådan projekt er det også
værd at bemærke, at halv størrelses drev er næsten umulige at få fat i,
med mindre man køber brugt eller +20 eksemplare af gangen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-09-02 23:24

In article <sosm6-2r.ln1@g4.reippuert.dk>,

> Hvad angår drevenes højde og brede er der tale om en veldefineret
> størrelse, men det gældr ikke dybden

Det troede jeg faktisk. De drev jeg har set, har alle haft samme dybde.

>- og der er ikke meget at give af i en iBog

Det er der generelt ikke i bærbare.

> Man kan sagtens finde drev der ikke kan være der (jeg har været møllen
> igennem...)

Hehe, det ved jeg. Fik du nogensinde fat i et nyt IDE-kabel?

> Når man giver sig i kast med et sådan projekt er det også
> værd at bemærke, at halv størrelses drev er næsten umulige at få fat i,
> med mindre man køber brugt eller +20 eksemplare af gangen.

Nah, man køber drev til bærbare med udskiftelige drev. Så er det bare at
hive drevet ud af den fine plastkasse det er monteret i. Det bliver det
selvfølgelig ikke billigere af...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-09-02 23:47

On Mon. d. 30 Sep. 2002 kl. 22:24 GMT, Martin wrote:

> Det troede jeg faktisk. De drev jeg har set, har alle haft samme dybde.

Det må være en tilfældighed eller fordi alle drevene stammer fra samme
producent. Toshiba er iøvrigt venlige mht til at opgive fysiske mål på
alle deres drev.

Det er i øvrigt heller ikke alle hel tomme drev der har samme dybde.

> Det er der generelt ikke i bærbare.

Nej, men der er normalt rimelig god plads i udskiftelige drivebays.
iBøger og subnoteboks er snævrere end almindlige 3 kg modeller.

> Hehe, det ved jeg. Fik du nogensinde fat i et nyt IDE-kabel?

nej

> Nah, man køber drev til bærbare med udskiftelige drev. Så er det bare at
> hive drevet ud af den fine plastkasse det er monteret i. Det bliver det
> selvfølgelig ikke billigere af...

korrekt - det er dog ofte muligt at finder 1/2 tomme drev på eBay

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-10-02 20:01

In article <5s0n6-u01.ln1@g4.reippuert.dk>,

> Det må være en tilfældighed eller fordi alle drevene stammer fra samme
> producent.

Eller at de fleste drev har samme mål, eller at jeg ikke har målt
nøjagtigt efter.

> Toshiba er iøvrigt venlige mht til at opgive fysiske mål på
> alle deres drev.

Det var da venligt af dem.

> Det er i øvrigt heller ikke alle hel tomme drev der har samme dybde.

Næh, det omfatter også så forskellige drev som harddisk, CD-ROM drev og
meget andet.

> Nej, men der er normalt rimelig god plads i udskiftelige drivebays.
> iBøger og subnoteboks er snævrere end almindlige 3 kg modeller.

Jeg tror vi definerer "god plads" forskelligt.

> nej

Øvsa, har du opgivet?

> korrekt - det er dog ofte muligt at finder 1/2 tomme drev på eBay

Jeg har da et brænder-drev liggende fra en defekt bærbar PC liggende
hvis det skulle være
(http://www.lge.co.za/products/models.asp?modelID=123).