Fonas Forsikringer
Fra : Hansen

Dato : 30-09-02 15:03

Davs.
Jeg har overvejet at købe bærbar i Fona.
Jeg overvejer også at købe en forsikring til ca. 1900 kr. som dækker ALT i
tre år.

Men er det overhovedet nødvendig? Dækker den alm. købelov ikke hvis der
skulle være problemer?

Så vidt jeg husker har der også været noget om det i TV at de forsikringer
Fona solgte, slet ikke kunne bruges til noget?

Er der nogle der ved noget om det?

På forhånd tak.
Brian Hansen

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 15:33

"Hansen" <hansen@golf2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så vidt jeg husker har der også været noget om det i TV at de forsikringer
> Fona solgte, slet ikke kunne bruges til noget?

Du har 2 års reklamationsret i henhold til købeloven, dvs. du får repareret
din bærbare, hvis nogen af komponenterne går i stykker pga. en oprindelig
mangel.
Derimod dækker denne ikke, hvis du fx. taber computeren.
Fordelen ved den forsikring du tegner hos Fona er derfor, at skader, du er
skyld i, bliver dækket, samt at den gælder 1 år længere end den almindelige
reklamationret.

Dog vil jeg våge den påstand, at du reelt de første 2 år, har stort set
samme ret uanset om du tegner forsinkringen eller ej, så reelt er fordelen
udelukkende det ene ekstra år.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 30-09-02 15:56

Hansen> Davs.
Hansen> Jeg har overvejet at købe bærbar i Fona.
Hansen> Jeg overvejer også at købe en forsikring til ca. 1900 kr. som dækker ALT i
Hansen> tre år.

Hvor meget er din bærbare værd om 3 år?

Hansen> Men er det overhovedet nødvendig? Dækker den alm. købelov ikke hvis der
Hansen> skulle være problemer?

I 2 år.

Hansen> Så vidt jeg husker har der også været noget om det i TV at de forsikringer
Hansen> Fona solgte, slet ikke kunne bruges til noget?

De dækker vist ikke meget som ikke er dækket af købeloven og din
indboforsikring.

Sådan ivrige som de er efter at sælge den slags forsikringer, er det nok en
meget bedre forretning for dem end for os.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Leif Poulsen

Dato : 30-09-02 16:07

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

-klip

> De dækker vist ikke meget som ikke er dækket af købeloven og din
> indboforsikring.

-klip-

Hverken forsikring eller købelov dækker, hvis man taber den og den smadrer !

Hverken 1. 2. eller 3. år

Som jeg har forstået det er det en "pludselig skade" dækning man køber hos
Fona.

Leif

Fra : MAndersen

Dato : 30-09-02 21:19

> [...]
>
> Hverken 1. 2. eller 3. år
>
> Som jeg har forstået det er det en "pludselig skade" dækning man køber hos

Rigtigt.
En forsikring der dækker pludselige udefrakommende skader. Dvs. tab af
pc'en,
overspænding fra lyn, direkte lyn m.m.

Hvis der dækkes brand, vand og tyveriskade, vil forsikringen garanteret være
subsidiær
i forhold til en evt. tegnet privat indboforsikring som typisk dækker skader
som følge af
de skadesårsager (brand-vand og tyveri.)

Hvis pc'en koster kr. 10.000,- er kr. 1.900,- for 3 år lig med en præmie
pr. år på 3 promille.
Det er billigt. Typisk ligger en all-risk forsikring på bærbart udstyr på
15-20 promille pr. år.

mvh
MAndersen

Fra : Knud Thomsen

Dato : 30-09-02 21:24

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pr. år på 3 promille.
> Det er billigt. Typisk ligger en all-risk forsikring på bærbart udstyr på

Hvordan dælen regner du med promiller ??
For mig at se er prisen godt 600 kr om året - ovenikøbet til betaling i
nutidskroner.
Det giver da i omegnen af 6-7 procent eller 60-70 promiller pr. år.

Venlig hilsen
Knud

Fra : MAndersen

Dato : 01-10-02 12:15

> [...]
> nutidskroner.
> Det giver da i omegnen af 6-7 procent eller 60-70 promiller pr. år.

Ja det har da vist været meget sent tænkeren har været igang

MAndersen

Fra : JMo.

Dato : 30-09-02 22:10

On Mon, 30 Sep 2002 22:18:48 +0200, "MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>som følge af
>de skadesårsager (brand-vand og tyveri.)

I forbindelse med vand og deraf følgende kortslutning, skal man dog
være opmærksom på at elskade-dækning ikke altid er inkluderet i en
basis-forsikring.

Fra : David T. Metz

Dato : 02-10-02 15:22

Hansen skriblede:
> [...]
>
> Så vidt jeg husker har der også været noget om det i TV at de
> forsikringer Fona solgte, slet ikke kunne bruges til noget?

Der er en stor forskel på hvilke produkter det drejer sig om. I en bærbar
PC er der fx. et batteri, som dækkes af forsikringen og ikke af nogen andre
ordninger. Du kan derfor få et nyt batteri når det nuværende dør om et par
år, hvis du tegner forsikringen. Det er selvf. dyrt for et nyt batteri til
en til den tid gammel PC, men et eksempel på at forsikringen gør en
forskel.

Ellers er der tab og tyveri. Det er langt fra alle indboforsikringer der
vil dække bærbart udstyr som mistes ved simpelt tyveri eller hændelige
uheld.

Umiddelbart lyder det dog som en relativt høj præmie - kommer an på prisen
på PC'en dog?

David

Fra : Hansen

Dato : 02-10-02 16:10

Tak for alle svar.
Jeg har valgt at jeg IKKE skal have bærbaren og overhovedet ikke skal handle
med Fona.

Da jeg kom ned i Fona sagde de at med den nye købelov var forbrugeren meget
dårligere stillet osv..... Se fik jeg læst den her atikkel.

http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/17092002/1/

Derfor finder jeg et andet sted at handle!

Men tak for alle svar.