Fixe størrelse af en li-bullet
Fra : Christian Hvid

Dato : 30-09-02 14:30

Hej gruppe.

Det her er pisseirriterende - se på mit site http://vredungmand.dk -
her har jeg fixet font-størrelsen til et bestemt antal pixels via
style-sheetet (http://vredungmand.dk/style/style.php) - men
li-bullets'ne i ul-tagget har stadigvæk variabel størrelse. Efter hvad
jeg kan finde af dokumentation, så burde størrelse afhænge af
font-størrelsen, men det gør den ikke i min browser (IE6).

Er der nogen, der kender et fix eller kan fortælle mig hvad jeg gør
forkert? Er min eneste option at bruge et bitmap som bullet?

-- Christian

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-09-02 14:59

Christian Hvid wrote in <cda9e44d.0209300529.2823f790@posting.google.com>:
> [...]
> jeg kan finde af dokumentation, så burde størrelse afhænge af
> font-størrelsen, men det gør den ikke i min browser (IE6).

Hos mig følger størrelsen på prikkerne fint størrelsen på fonten.
Mit eneste problem i den forbindelse er, at når jeg gør bogstaverne meget
store, så overlapper linjerne hinanden, da du har angivet en fast
linjehøjde.
Prøv at angive linjehøjden i em i stedet for, så skulle sitet vist virke
helt fint uanset font-størrelse.

Jeg kan i øvrigt ikke se nogen grund til at forsøge at tvinge
font-størrelsen til noget som helst. Hvorfor ikke bare lade font-størrelse
og linje-højde være på 1em?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Martin

Dato : 03-10-02 04:36

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote in news:qNYl9.59323
$Qk5.2260673@news010.worldonline.dk:

> Hvorfor ikke bare lade font-størrelse
> og linje-højde være på 1em?

Hvad er em for noget ?

MVH Martin

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-10-02 08:23

Martin wrote in <angduo$8i3$3@sunsite.dk>:
> Hvad er em for noget ?
Det er en relativ størrelse, næsten ligesom procent.

1em er "uændret", altså samme størrelse, som hvis størrelsen ikke er
angivet. (Bemærk at fx. "h1" har en default størrelse, som er større end
et. Hvis du sætter størrelsen på h1 til at være 1em, så skulle h1-elemeter
have samme størrelse, som almindelig tekst.)

2em er dobbelt størrelse, 0.5em er halv størrelse.

Bemærk:

..foo {
font-size: 150%;
}
..bar {
font-size: 1.5em;
}

før</span></span>

Altså, procenter relativ til "normal", em er relativ til "parent".

Det anbefales altid at angive font-størrelser i em.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Martin

Dato : 03-10-02 23:07

> Det anbefales altid at angive font-størrelser i em.

Så lærte jeg igen igen

Venlige hilsener MArtin