Tyveri af bil.
Fra : Ukendt

Dato : 30-09-02 09:11

Nogen af jer husker måske at vi fik stjålet den ene bil for en uge siden, bilen er
nu fundet med gerningsmanden bag rattet.

Kan vi gøre noget for at blive holdt udgiftsfri (selvrisiko og div.)

Det skal forresten siges at der er kasko på bilen.

Jeg ved godt at denne diskution køre inde i Fritid.Bil, men dèr er den lidt OT.

Avalon

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide
-- Fra IP:194.239.234.5

Fra : Peter G C

Dato : 30-09-02 09:26

<Avalon> skrev i en meddelelse
> [...]
bilen er
> nu fundet med gerningsmanden bag rattet.
>
> Kan vi gøre noget for at blive holdt udgiftsfri (selvrisiko og div.)

Køre sag mod gerningsmanden og afkræve erstatning. Tal med politiet og få
nedlagt påstand om erstatning under straffesagen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 30-09-02 10:31

<KLIP>
> Køre sag mod gerningsmanden og afkræve erstatning. Tal med politiet og få
> nedlagt påstand om erstatning under straffesagen.

Fremsender domstolen ikke automatisk de papirer, hvis sagen berammes? Jeg
har nemlig sådan et sæt kopier.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-09-02 09:43

On 30/09/02 10:10, in article
000001c26858$e045d980$0301a8c0@autoatlas.local, "Avalon" <Avalon> wrote:

> Nogen af jer husker måske at vi fik stjålet den ene bil for en uge siden,
> bilen er
> nu fundet med gerningsmanden bag rattet.

Det var da altid noget.

> Kan vi gøre noget for at blive holdt udgiftsfri (selvrisiko og div.)
>
> Det skal forresten siges at der er kasko på bilen.

Så er retstilstanden den, at tyven skal have handlet groft uagtsomt, før han
selv bliver ansvarlig for hele skaden - ellers skal du forsikring dække jf.
U. 1990.27 H.

Du kan dog kræve selvrisikoen erstattet af tyven, men ikke dit evt. bonus-
og præmietab jf. U 1998.1606V.

Som Peter G C har skrevet, kan erstatningsspørgsmålet påkendes under
straffesagen i henhold til reglerne retsplejelovens kapitel 89.

> Jeg ved godt at denne diskution køre inde i Fritid.Bil, men dèr er den lidt
> OT.

Den hører da meget til her.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-02 10:12

"Kristian Storgaard" <mailto:kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse
"Re: Tyveri af bil."

> [...]
>
> Som Peter G C har skrevet, kan erstatningsspørgsmålet påkendes under
> straffesagen i henhold til reglerne retsplejelovens kapitel 89.

Jeg mente nu at den vat OT i Fritid.Bil , det er vel egentlig groft uagtsomt
når han bare vader ind i et hjem, mens folk er hjemme/oppe og stjæler
bilnøglerne ??

Fra : Peter G C

Dato : 30-09-02 10:27

<Avalon> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg mente nu at den vat OT i Fritid.Bil , det er vel egentlig groft
uagtsomt
> når han bare vader ind i et hjem, mens folk er hjemme/oppe og stjæler
> bilnøglerne ??

Skaderne på bilen.... er forvoldt med grov uagtsomhed eller forsæt?

Tal med politiet - helst anklageren i sagen.

/Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-09-02 10:49

On 30/09/02 11:12, in article
000501c26861$7b6e2e50$0301a8c0@autoatlas.local, "Avalon" <Avalon> wrote:

> , det er vel egentlig groft
> uagtsomt
> når han bare vader ind i et hjem, mens folk er hjemme/oppe og stjæler
> bilnøglerne ??

Ja, men det er f.s.v.a. tyveriet. Han skal have forvoldt den pågældende
skade ved (mindst) grov uagtsomhed.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-02 14:01

<Avalon> skrev:

>Jeg mente nu at den vat OT i Fritid.Bil , det er vel egentlig groft uagtsomt
>når han bare vader ind i et hjem, mens folk er hjemme/oppe og stjæler
>bilnøglerne ??

Nej. "Uagtsom" betyder at man ikke tænkte sig om/handlede
forsigtigt nok. Hvad man laver med vilje, kan ikke være uagtsomt
(men man kan godt være uagtsom mens man laver noget med vilje).

Derimod er skaderne på bilen f.eks. sikkert lavet uagtsomt -
nemlig hvis han ikke havde til hensigt at smadre den, men 'blot'
kørte for stærkt.

--
Bertel

Fra : Leif Poulsen

Dato : 30-09-02 10:21

> [...]
>
> Kan vi gøre noget for at blive holdt udgiftsfri (selvrisiko og div.)
>
> Det skal forresten siges at der er kasko på bilen.

Læs dine betingelser grundigt.

Det er rimeligt sansynligt at du ikke mister "bonus" og ikke skal betale
selvrisiko, når der er en kendt gerningsmand.

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-02 11:35

> Læs dine betingelser grundigt.
>
> Det er rimeligt sansynligt at du ikke mister "bonus" og ikke skal betale
> selvrisiko, når der er en kendt gerningsmand.
>
> Leif

Nu har jeg undersøgt det, hvis gerningsmanden bliver dømt så vil vi blive holdt
udgiftsfri, men indtil en mulig retssag, så vil vi stå for udgiften/præmietab, så
dukker næste spørgsmål op, skal vi sagsøge gutten eller bliver dette gjort
automatisk hvis politiet mener at de har en sag ??

Fra : TGD

Dato : 30-09-02 12:49

> [...]
> dukker næste spørgsmål op, skal vi sagsøge gutten eller bliver dette gjort
> automatisk hvis politiet mener at de har en sag ??

Domstolen kontakter dig!

Fra : Jens Juul

Dato : 30-09-02 11:16

Hej

For et par år siden blev min motorcykel stjålet og molestreret for ca
45.000 kr. Her var der også kasko på mc'en men jeg betale ikke en krone
for noget som helst fordi der også her var "kendt gerningsmand". Konkret
var det forsikringsselskabet der skulle anlægge erstatningssag mod
gerningsmanden .............. men det burde stå klart og tydeligt i dine
forsikringsvilkår.

Held og lykke med det.

Mvh Jens