Luft- vs. vandkøling.
Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 30-09-02 08:55

Nu er jeg temmelig ny på området og er på udkig efter en MC. De MC´ere jeg
har kigget på er nogle med luftløling og andre er med vandkøling. Så er mit
spørgsmål, er der den store forskel på hvilken kølesystem der bruges ???

--
Venlig hilsen Rasmus Christiansen

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 30-09-02 08:59

Luftkøling giver større termiske udsving. Dermed belastes motoren ekstra ved
spidssituationer. Herudover bliver en luftkølet motor gennemsnitligt varmere
end en vandkølet. Det er i hvertilfælde hvad f.eks. Harley-Davidson siger.
Af samme årsag er luftkølede motorer mere kræsne hvad angår motorolier. Her
bør ikke spares, hvis maskineriet skal holde længe...

"Rasmus Christiansen" <c971458*remove-this*@student.dtu.dk> skrev i en
meddelelse news:an8vvq$ct7$1@eising.k-net.dk...

Fra : AW på TRX

Dato : 30-09-02 10:55

> er der den store forskel på hvilken kølesystem der bruges ???

En vandkølet har lidt mindre støj direkte fra motoren, da vandet dæmper
lidt.
En vandkøling er mere kompilceret ( HD har f.eks. ikke besiddet denne
teknologi før i år ) men giver en bedre køling og mere stabil
motortemperatur. Til gengæld kan den jo frostsprænge, blive utæt og andre
sjove ting.

En luftkølet kan overophede ved køkørsel (åbningen af bakken...) mens en
vandkølet blot sætter blæseren i gang.

Typisk er det lavt ydende cykler der har luftkøling, da højtydende udvilker
mere varme og derfor kræver vandkøling.

Hvis du kigger CB 500, XJ 600, ER5 osv. (de typiske begyndercykler..), så
vælg bare den du synes bedst om.

Det bør ikke være kølesystemet der er afgørende ved valg af cykel.
Kølesystemet er jo afstemt til den cykel det sidder på (må man da håbe...).

Allan

Fra : Jens Didriksen

Dato : 30-09-02 11:26

> En luftkølet kan overophede ved køkørsel (åbningen af bakken...) mens en
> vandkølet blot sætter blæseren i gang.

?????

Det er da ikke alle vandkølede der har blæser - er det?

JD

Fra : AW på TRX

Dato : 30-09-02 12:06

> Det er da ikke alle vandkølede der har blæser - er det?

Jeg har ikke hørt om nogen der ikke har. Kan du nævne en ?? ( ud over en
påhængsmotor, men her er der jo også ubegrænsede mængder vand til rådighed
)

Fra : Mads Lund

Dato : 30-09-02 12:16

> Jeg har ikke hørt om nogen der ikke har. Kan du nævne en ?? ( ud over en
> påhængsmotor, men her er der jo også ubegrænsede mængder vand til rådighed
> )

Tja stort set alle crossere siden 83' og deraf afledte enduro og offroad
maskiner.

Og på gadesiden har jeg 1 med og en 1 uden blæser

Mads Lund, 5 vandkølede uden - og kun én med blæser
RS125 vandkølet uden blæser

Fra : AW på TRX

Dato : 01-10-02 11:30

> [...]
> maskiner.
>
> Og på gadesiden har jeg 1 med og en 1 uden blæser
>
> Mads Lund, 5 vandkølede uden - og kun én med blæser

Så lærte jeg også noget i dag
Er der virkelig ikke blæser på en RS125...

Allan

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 30-09-02 15:25

"AW på TRX" <awXXX@teamunique.dk> wrote in message

> Jeg har ikke hørt om nogen der ikke har. Kan du nævne en ?? ( ud over en
> påhængsmotor, men her er der jo også ubegrænsede mængder vand til rådighed

RD350.

Jens
RD, der bliver lidt for varm, når den får tæsk i alperne, ved høj sol og 30
grader.

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-09-02 18:40

On Mon, 30 Sep 2002 13:05:54 +0200, "AW på TRX" <awXXX@teamunique.dk>
wrote:

>Jeg har ikke hørt om nogen der ikke har. Kan du nævne en ??

Lotus 7 - men mange ejere har eftermonteret en Kenlow ventilator.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 05-10-02 17:02

AW på TRX <awXXX@teamunique.dk> skrev i en

> Jeg har ikke hørt om nogen der ikke har. Kan du nævne en ??

Jeg kan:
RG 500!
Med skam at melde er jeg ikke engang sikker på om den også mangler på
min RGV :-/

--
Armand.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 30-09-02 12:05

> [...]
> vandkølet blot sætter blæseren i gang.
>
> Typisk er det lavt ydende cykler der har luftkøling, da højtydende

Jeg har nu flere gange observeret, at min R6 (med vandkøling ved
bykørsel meget nemt bliver varm +100 & herefter starter blæseren! - Burde
det ikke være yderst sjældent, at det skulle være nødvendig ?? (Specielt med
de udendørs temperaturer vi holder os pt. ??)

Fra : Kasper

Dato : 30-09-02 13:44

100 gr er jo 100 gr, om vejret er koldt eller ej.

Men blæseren på min VFR800 køre også ofte, f.eks. i kryds i det indre KBH.

Før jeg prøvede en tur til Frankrig, var jeg nervøs over blæseren konstant
kørte, men tager det mere roligt i dag.

MVH

Kasper VFR800

Fra : Gundersen

Dato : 30-09-02 16:38

Hejsa

Hvis jeg køre 2 på Banditen, og jeg køre i byer, kan den også findepå at
starte blæseren. Men ellers er det yders sjællent den køre.

Ellers tror jeg kun at jeg har oplevet det lige efter den har været på
rullefelt! :)

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-09-02 18:30

"AW på TRX" <awXXX@teamunique.dk> skrev i en meddelelse news:an96ji$17a1$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> Det bør ikke være kølesystemet der er afgørende ved valg af cykel.
> Kølesystemet er jo afstemt til den cykel det sidder på (må man da håbe...).

Tja -det kan nok ikke siges enklere hvis det stadigt skal være rigtigt.
Bifald
Ole