Kirkeklokker hvert kvarter er da irriteren~
Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 29-09-02 20:28

Fra : LowLifeDK

Dato : 29-09-02 20:51

> SKAL det være sådan, eller er der en mulighed
> for at få ændret på antallet af gange klokkerne skal ringe i løbet af
> dagen?

Tja, da du i sin tid købte huset/lejligheden, er jeg RET sikker på, at
kirken lå der hvor den ligger nu, og du betragtede den som en hyggelig og
rar nabo. Hvis du skulle have overset den offentlige hemmelighed, at en
kirke bruger klokker, sommetider hvert kvarter/halve/hele time, er du
vistnok den eneste i kongeriget Danmark det kommer bag på, medmindre dit
rigtige navn eksempelvis er Jamal Mohammed Galil.

Jeg selv har boet MEGET nær to kirker i 32 år (den ene burde rives ned, men
kirkevæsenet har rigeligt med penge til at drive 2 kirker med 500 m.
afstand), og det har ikke været et problem for mig. Tværtimod, det er
faktisk hyggeligt med den kimen.

Har du ikke bare en dårlig dag ? Måske tømmermænd ? Lidt tvangs-kværulering
? Småborgerlige tendenser ? Paranoia over ejendomsværdien ? Er du
konverteret til Islam for nylig ?

Hvor længe har du boet hvor du bor ?

Low

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 30-09-02 09:49

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-09-02 18:36

Jens Christian Larsen <madcow@control.auc.dk> mælte sligt:

>Jeg anede dette spørgsmål kom frem, for man kan da ikke føle sig generet
>ad støj fra en kirke uden man dermed frasiger sig den kristne tro, nej det
>er da umuligt, mener du ikke? ;)

Bestemt.

>Hvis jeg støjede med en klokke hvert kvarter alle ugens syv dage, vil jeg uden
>tvivl blive dømt for loven om støjgrænser i boligområder. Hvad skyldes at
>kirkeklokker ikke går ind under den lov (hvis de da ikke gør, jeg ved det
>faktisk ikke)?

Det gør de ikke. Kirker må gerne larme. Det er jo et kristent land, hvilket vi
ikke skal glemme og frasige os vores arv og blive nihilister og sådan og så
videre.

>Hvis en moske bragede derud af hvert kvarter ville jeg også finde det
>irriterende (sammen med dig lyder det til).

Men den slags må moskeer ikke. Det må kun kirker.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Rasmus kan nok forstå den latinske tekst. Han levede 250-184 før Kristi
fødsel, og viser altså et tidligt eksempel på kønsforholdene i det

Fra : LowLifeDK

Dato : 30-09-02 19:47

> bwahaha, lowlifeDK, du lyder jo så hellig at du kunne bo oppe i
> klokketårnet uden det generede dig! :)

Nope

> [...]
> ad støj fra en kirke uden man dermed frasiger sig den kristne tro, nej det

Nope, jeg er "erklæret" ateist, men jeg kender dog min arv og mit nabolag.

> Jeg bor til leje, så skidt med ejendomsværdien. Kirken har været under
> renovation indtil for nylig, og jeg har boet i lejligheden i 6 måneder.
> Desuden generer det mig ikke i en grad så jeg overvejer at flytte. Langt
> fra. Støjen fra en kirkeklokke er let et reducere, og jeg kan ikke helt se
> hvorfor det ikke bliver gjort. Hvis jeg støjede med en klokke hvert
> kvarter alle ugens syv dage, vil jeg uden tvivl blive dømt for loven om
> støjgrænser i boligområder. Hvad skyldes at kirkeklokker ikke går ind
> under den lov (hvis de da ikke gør, jeg ved det faktisk ikke)?

De har historisk og "de facto" tilladelse til at ringe med klokkerne

> Det har intet at gøre med hvad der kommer bag på eller ikke bag på beboere
> i området. Du mener det er OK at overtræde loven, bare det er
> forudsigeligt og det har foregået i lang tid?

Hvis de overtræder loven, vil jeg blive TEMMELIG overrasket. Men hold mig
venligst ajour.

> udlandet eller har en anden religion. Hvis en moske bragede derud af hvert
> kvarter ville jeg også finde det irriterende (sammen med dig lyder det
> til).

Åh ja, der skal ikke i mit land, i min tid, NOGENSINDE lyde indkaldelse til
bøn fra en moske. Det bliver over mit lig !

> I dit ellers oplyste og velovervejede svar glemte du for øvrigt at svare
> på de spørgsmål jeg stillede.

Bevidst,- jeg er, som de skriver herinde, en "simpel provokateur".

Men tak for dit svar.

Hygge

Low

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-09-02 20:38

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> mælte sligt:

>Nope, jeg er "erklæret" ateist, men jeg kender dog min arv og mit nabolag.

Det fornemmer man.

>Åh ja, der skal ikke i mit land, i min tid, NOGENSINDE lyde indkaldelse til
>bøn fra en moske. Det bliver over mit lig !

Virkelig? Vil du stå ved den oversættelse? Vil du ofre dig eget liv i kampen
for at forhindre, at en person fra en dansk moske kan kalde til bøn?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Well, Frasier, you're so corpulent that when you sit
around the magnificently appointed Tuscan villa, you

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-02 21:17

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:6s9hpu4mrdsc246f6lc93p03qh4c26td9d@4ax.com...
> [...]

> Virkelig? Vil du stå ved den oversættelse? Vil du ofre dig eget
> liv i kampen for at forhindre, at en person fra en dansk moske

Tja, hvis man går ind for religionsfrihed på lige vilkår, skulle der
vel heller ikke være noget i vejen for at muslismerne kunne bygge sig
en moske her i Danmark.

Og går jeg som bekendt ind for religionsfrihed på lige vilkår for alle
trosretninger så, ...

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Bibelsk tungetale" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : LowLifeDK

Dato : 01-10-02 03:47

> Virkelig? Vil du stå ved den oversættelse? Vil du ofre dig eget liv i
kampen
> for at forhindre, at en person fra en dansk moske kan kalde til bøn?

En talemåde...

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-02 13:31

LowLifeDK <easyliving@ofir.dk> wrote:

> Jeg selv har boet MEGET nær to kirker i 32 år (den ene burde rives ned, men
> kirkevæsenet har rigeligt med penge til at drive 2 kirker med 500 m.
> afstand)

Hvor gamle er de? Hvis den ene er moderne kan den sagtens rives ned. En
middelalderkirke river man ganske simpelt ikke ned!
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-09-02 20:53

Jens Christian Larsen <madcow@control.auc.dk> writes:

> Jeg bor ca. 100 meter fra en domkirke. Denne kirke har for vane at ringe
> med klokkerne hvert kvarter, fra tidlig morgen til sent aften, og det er
> mildelst talt irriterende. SKAL det være sådan, eller er der en mulighed
> for at få ændret på antallet af gange klokkerne skal ringe i løbet af
> dagen? Skal kirken overholde de støjgrænser resten af samfundet skal
> overholde?

Det er nok lige så irriterende at bo nær Københavns Rådhus, der gør
det samme.

Under alle omstændigheder er det ikke et kirkeligt krav at klokkerne
ringer så meget[1] og svaret har med sikkerhed ikke noget med
kristendom at gøre. Jeg synes, at du skal kontakte kirkekontoret og er
de totalt usamarbejdsvillige mht. at fortælle hvor du skal stille dit
forslag, så gå til byrådet.

[1] Kirkerne ringer nogle gange før hver gudstjeneste/kirkelig
handling og typisk også om morgenen og om aftenen ("at ringe solen
op/ned")

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 01-10-02 15:57

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-02 17:25

Jens Christian Larsen <madcow@control.auc.dk> wrote:

> Med sådan en lovgivning bør man vel bare være glad for at kirken kan holde
> deres klokker i ro i et helt kvarter af gangen, og at de er så storsindede
> ikke at kime med deres melodier hele natten lang.

Det arbejdes der vist på. Der er i hvert fald nye
klokkespils-komponister .
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-10-02 18:39

Jens Christian Larsen <madcow@control.auc.dk> writes:

> haha, nu kan jeg kun bede til at mekanikken går i stykker, hvilken nok
> desværre ikke er så sandsynligt :)

Eller du kunne følge de råd du fik: Fatte, at det intet har med
kristendom eller kirkelighed at gøre, om de ringer - det er
fuldstændig som med Rådhusklokkerne i København: De gør det
bare. Kontakt kirkekontoret, menighedsrådet, byrådet.

> Med sådan en lovgivning bør man vel bare være glad for at kirken kan holde
> deres klokker i ro i et helt kvarter af gangen, og at de er så storsindede
> ikke at kime med deres melodier hele natten lang.

Ja og man kan være glad for, at fisk ikke synger, for sikken en larm,
der så ville være, hvis man boede i en strandvejsvilla.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 01-10-02 21:40

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-10-02 22:21

Jens Christian Larsen <madcow@control.auc.dk> writes:

> Haha, nå ja. klokkerne ringer bare!! Ingen kan gøre noget ved det, det gør
> de jo bare, det er jo derfor de hedder klokker! Ja, selvfølgelig, hvorfor
> havde jeg ikke regnet den ud! :)

Hvor er du lam at høre på!

Jeg skriv intet om, at ingen kan gøre noget ved det. Jeg skrev, at du
kunne kontakte kirken og hvis de viser uvilje, byrådet.

> Nej, seriøst. Kirkeklokkernes ringen _har_ noget med kirken at gøre. I det
> svar jeg modtog fra miljøstyrelsen refererer de til at støj fra
> kirkeklokker er fastsat af regler fra kirkeministeriet.

Ja, og ringning en gang morgen (ringe solen op), en gang aften (ringe
den ned igen) og ringning før kirkelige handlinger er hvad jeg vil
betegne som "kirkelig ringning".

Timeslag, kvarterslag et al er ikke kirkelig ringing. Det er kulturel
ringning, hvis man kan kalde det det: Ringeri som foregår, fordi det
gør det nu engang og man vil gerne minde om Rådhusuret eller hvad ved
jeg.

> Jeg aner forresten ikke hvem styrer ringningen af rådhusklokkerne i
> København og det er heller ikke dem jeg kan høre eller skriver om her,
> såfremt du ikke forstod det.

Det er forstået. Jeg prøver at få ind i dit hoved, at
kvartersringeriet er parallelt til Rådhusets samme, ikke til ringning
ved kirkelige handlinger (og jeg tror godt du har fattet det, men bare
er krakiler for at være krakiler. Den leg er gammel og lidt kedelig at
blive ved med at se på.)

> Lys dog op Peter, så slemme er mine indlæg da ikke. :)

Næh, det er de vel ikke. Men når jeg gang på gang på gang ser folk
skyde Folkekirken eller kristendommen som sådan et eller andet tovligt
i skoene, så bliver jeg altså træt af det.

Og kvarter-ringeriet har altså vitterligt intet med Folkekirken (eller
kristendommen som sådan) at gøre. Det handler om en lokal, kulturel
beslutning, der endda kan være temmelig gammel. Og hvis man ikke gider
gå til de rette myndigheder (altså her de lokale), så synes jeg ikke,
at man skal råbe sådan op andre steder.

> PS: Hvis du vil, Peter B, kan jeg poste hele mit svar fra miljøstyrelsen
> her. jeg lærte en del, og det lyder til at du kunne det samme, hvis du da
> har lyst.

Jeg må indrømme, at jeg er uinteresseret.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Jens Christian Larse~

Dato : 03-10-02 09:38

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-02 09:55

Jens Christian Larsen <madcow@control.auc.dk> writes:

> Jammen så forstå det dog, Peter. [..]

OK. Jeg læste nogle opfattelser/motiver ind i dit skriveri, som det
ser ud til, at du ikke har. My bad. Beklager.

> Interesseret i at skrive dine egne meninger,

Jeg tror egentlig ikke, at jeg har udtrykt mine egne meninger om
ringeriet før i det sidste afsnit i netop dette indlæg, såeh...

> min uinteresseret i at lære
> hvordan tingene forholder sig i virkligheden? :)

Uinteresseret i de specifikke regler, der måtte gælde for
kirkeklokkers ringeri. I det tilfælde, at jeg skulle få brug for den
viden, ville jeg opsøge den, men lige nu har den ingen interesse.

Den kirke, der ligger ved min baggård begrænser sig til "almindelig"
kirkeringning og det har aldrig generet mig. (Jeg ved, at det har
generet andre i området og jeg undrer mig over, hvorfor de så har købt
lejlighed op og ned af en kirke.)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.