Andet multimedie
bentjuul 3670
Farvekorigering
Fra : Nederbasse

Dato : 29-09-02 16:21

Hej
jeg har et billed der er taget i dagslys med et meget dyrt Canon Digital
kamera, men billedet ligner noget der er taget om natten.
Hvordan får jeg himlen til at blive blå og træerne til at blive grønne, bare
får billedet til at ligne det det er ?
Bruger Photoshop 6

Billedet er i dk.binaer subj: udsigt
Lars

Fra : Digit

Dato : 29-09-02 17:50

«Nederbasse» kunne simpelthen ikke lade vær':

| jeg har et billed der er taget i dagslys med et meget dyrt Canon Digital
| kamera, men billedet ligner noget der er taget om natten.

Dit kamera må være defekt.

| Hvordan får jeg himlen til at blive blå og træerne til at blive grønne,
bare
| får billedet til at ligne det det er ?

Kan ikke lade sig gøre. Du efterspørger vejledning til at trylle toner frem
af intet (sort). Beklager.

--
/Digit

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : emj

Dato : 29-09-02 18:27

On Sun, 29 Sep 2002 18:50:05 +0200, "Digit" <no@no.no> wrote:

>Kan ikke lade sig gøre. Du efterspørger vejledning til at trylle toner frem
>af intet (sort). Beklager.

Der er da masser af farver gemt i det billede.
Hilsen emj

--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-09-02 18:39

"Digit" <no@no.no> wrote in message news:an7b51$k2r$1@tux.netsite.dk...

> Kan ikke lade sig gøre. Du efterspørger vejledning til at trylle toner
frem
> af intet (sort). Beklager.

Når du ser det på en hvis baggrund, toner det som sort.. Men prøv imod en
sort baggrund!

Fra : Digit

Dato : 29-09-02 18:57

«Bjarke Hansen» kunne simpelthen ikke lade vær':

| Når du ser det på en hvis baggrund, toner det som sort.. Men prøv imod en
| sort baggrund!

Ja, du har øjensynligt ret. I så fald er det ren curves/levels fedten (som
dog stadig er kraftigt begrænset af de manglende midttoner).

Fra : KNL DtP

Dato : 29-09-02 18:01

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har et billed der er taget i dagslys med et meget dyrt Canon Digital
> kamera, men billedet ligner noget der er taget om natten.

Ikke for at daske til dig, men hvilket som helst kamera kunne have taget sådan et
billede. Det der er gået galt er, at kameraet har eksponeret efter himmelen, og
derfor er denne blevet korrekt belyst. Jorden er måske 4-5 blændestop mørkere end
himmelen, og derfor fremstår dette uden detaljer i skyggeområdet.

Løsning: Du kan (i Photoshop f.eks.) markere jorden, og forsøge at gøre denne lysere
(image, adjust, levels). Bagefter kan du se om du vil smide lidt farve på. Dette gør
du ved at vælge image, adjust, hue/saturation og så colorize.

Jeg har lige hurtigt forsøgt at rette lidt på det - kig i dk.binær.

Hvis du skal bruge billedet til noget, kan jeg kun anbefale at du taget det om - "det
ligner lort"... som Harald ville sige (Nye mænd i gamle biler)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Henrik Torp

Dato : 30-09-02 15:48

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
mørkere end
> himmelen, og derfor fremstår dette uden detaljer i skyggeområdet.

Enig!

Film og chips i digitale kameraer er ikke så gode til at skelne kontraster
og farver som det menneskelige øje. Derfor ender man ofte med et sådant
resultat, selv om scenen så helt anderledes i fotograferingsøjeblikket.

Når Lars har råd til et dyrt canon kamera har han sikkert også råd til et
gråt forløbsfilter. Som navnet siger, dækker filteret kun en del af
billedet. Indstil det så horisonten netop dækkes af filteret. Filteret
blænder himlen ned med f.eks. to blænder.

Når man fotograferer er det vigtigt at måle lyset på en motiv del, der
kaster lyset tilbage med ca. 18%, da lysmålingssystemerne forudsætter det. I
let overskyet vejr kan man f.eks. måle lyset i græsset eller på asfalt.
Måler man lyset på himlen/tæt på solen, kastes lyset tilbage med op mod 2-3
blænder for meget, hvorfor hele billedet bliver for mørkt. Det ses også af
Lars' billede, der er taget i dagslys.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : emj

Dato : 29-09-02 18:23

On Sun, 29 Sep 2002 17:21:05 +0200, "Nederbasse"
<laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

>jeg har et billed der er taget i dagslys med et meget dyrt Canon Digital
>kamera, men billedet ligner noget der er taget om natten.

Ja, for du har taget det i modlys, så vil det ende på den måde.

>Hvordan får jeg himlen til at blive blå og træerne til at blive grønne, bare
>får billedet til at ligne det det er ?

Det er jo et helt kursus i billedbehandling, du beder om

Jeg er ikke ekspert i PhotoShop, da jeg selv bruger Paint Shop Pro,
men du kan da komme langt ved at benytte Levels, Kurver, Filteret
Variations og lidt diverse.
Se mit forsøg i dk.binær
Hilsen emj

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-09-02 18:44

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Ja, for du har taget det i modlys, så vil det ende på den måde.

Man kan da sagtens tage billeder i modlys.... Det er da kun de automatiske
kameraer, der vil skue blænden helt ned, og lukketiden ned.

Det kommer an an på hvad man exponere efter.. I dette tilfælde, skulle det
gøres efter Jorden... Hvis nu Jorden var 75% af billedet.. Ville kameraet
sikkert have valgt at stille lyset efter jorden istedet..

Dog synes jeg hele billedet er mørkt, inkl. himmel...

Men kan sevlfølgelig være noget med digitaliseringen, hvis det ikke er et
digicam, der har taget billedet

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-09-02 18:50

> Man kan da sagtens tage billeder i modlys.... Det er da kun de automatiske
> kameraer, der vil skue blænden helt ned, og lukketiden ned.

Se selv, et af mine egne i dk.binaer

Fra : Digit

Dato : 29-09-02 18:58

«emj» kunne simpelthen ikke lade vær':

| Jeg er ikke ekspert i PhotoShop, da jeg selv bruger Paint Shop Pro,
| men du kan da komme langt ved at benytte Levels, Kurver, Filteret
| Variations og lidt diverse.
| Se mit forsøg i dk.binær

Godt forsøgt, men du har presset det for meget. Billedet er posteriseret som
følge af den ret massive re-allokering af gråtonerne. Jeg tror Kristians
forsøg er det tætteste man kan komme på accepteret tab.

Fra : emj

Dato : 29-09-02 19:51

On Sun, 29 Sep 2002 19:57:45 +0200, "Digit" <no@no.no> wrote:

> Billedet er posteriseret som
>følge af den ret massive re-allokering af gråtonerne.

Jeg fatter ikke et kvidder af det du skriver.
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 29-09-02 19:56

On Sun, 29 Sep 2002 19:57:45 +0200, "Digit" <no@no.no> wrote:

> Jeg tror Kristians
>forsøg er det tætteste man kan komme på accepteret tab.

Prøv lige at være lidt seriøs. Hvad med at sammenlige histogram på
Kristians og på mit?
Jeg har overhovedet ikke berørt himlen, som Kristian stort set har
ødelagt.
Hilsen emj

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-09-02 20:05

> [...]
> Kristians og på mit?
> Jeg har overhovedet ikke berørt himlen, som Kristian stort set har

Kan du ikke poste dit igen... Jeg kan kun se dit 0/1 indlæg

Synes ellers at Kristian har lavet det meget godt... Da bedre, end hvad jeg
lige kunne lave

Fra : Digit

Dato : 29-09-02 20:29

«emj» kunne simpelthen ikke lade vær':

| Prøv lige at være lidt seriøs. Hvad med at sammenlige histogram på
| Kristians og på mit?

Er gjort.

| Jeg har overhovedet ikke berørt himlen, som Kristian stort set har
| ødelagt.

Kristien har ikke ødelagt noget. Han har formået at strække historigrammet
så midttonerne og højlys har fået tildelt lidt flere pixels fordelt mere
jævnt til sammenligning med det originale billede hvor der er to store
kløfte ved 30-100 og 200-255. Du derimod har strukket det alt for meget. Du
har ingen 0 skygger og du har intet 255 højlys, og har en stor kløft fra 0
til 80, en fra 120 til 160 (og en mindre fra 225 til 255). Dit forsøg har
langt mindre kontrast og lider af manglende gråtoner (posterization som det
kaldes på engelsk). Du har dog en langt højere gamme, men det er særdeles på
bekostning af posterisering.

Seriøs nok?

Fra : emj

Dato : 29-09-02 20:43

On Sun, 29 Sep 2002 21:28:49 +0200, "Digit" <no@no.no> wrote:

>Seriøs nok?

Ja
Hilsen emj

Fra : Nederbasse

Dato : 29-09-02 22:55

> [...]
>
> Jeg er ikke ekspert i PhotoShop, da jeg selv bruger Paint Shop Pro,
> men du kan da komme langt ved at benytte Levels, Kurver, Filteret

Tak for det
jeg havde prøvet med noget brightnes/contrast ,em det duttede ikke

Lars