Den danske folkekirke.
Fra : Jens Christiansen

Dato : 29-09-02 15:08

Jeg har et spørgsmål ang. udmeldelse af Folkekirken. Min søn på 20 år kom
forleden og spurgte mig hvordan han skulle bære sig ad med at blive udmeldt
af folkekirken, fordi han ikke troede på de ting som præsten forkyndte i
kirken, samtidig med han mente man godt kunne være kristen uden at skulle
betale kirkeskat, hvilket jeg måtte give ham ret i.
Dette har fået mig selv til at tænke over tingene, jeg er kristen men må nok
indrømme der også er visse ting jeg heller ikke tror på, jeg mener når man
sætter sig lidt ind i forskellige tros-retninger finder man hele tiden noget
godt såvel som dårligt, dette har fået mig til at opbygge min egen tro dog
byggende på min grundlæggende tro på kristendommen.
Derfor følgende spørgsmål:
Hvordan melder man sig ud af folkekirken.
Når man er meldt ud, vil det da være en bekostelig affære at blive bisat,
hvis man ikke vil have en præst til at foretage bisættelsen.
På forhånd tak for hjælpen.
Jens
jhc@bonbon.net

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-09-02 15:49

"Jens Christiansen" <snej1@worldonline.dk> mælte sligt:

>Hvordan melder man sig ud af folkekirken.

Du henvender dig til kordegnekontoret i det sogn, du tilhører, og beder om a
blive meldt ud. Du skal medbringe din dåbsattest.

>Når man er meldt ud, vil det da være en bekostelig affære at blive bisat,
>hvis man ikke vil have en præst til at foretage bisættelsen.

Det ved jeg desværre ikke. Jeg mener nok, at det koster mere for
ikke-medlemmer, men jeg kender ikke til den nøjagtige prisforskel.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"We know that we are living in a state of falsity,
that all our social and religious form is dead, a crystallised lie."

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-02 15:59

Jens Christiansen <snej1@worldonline.dk> wrote:

> Hvordan melder man sig ud af folkekirken.

Du henvender dig til det lokale kirkekontor.

> Når man er meldt ud, vil det da være en bekostelig affære at blive bisat,
> hvis man ikke vil have en præst til at foretage bisættelsen.

Du må nok regne med at det vil koste mere at blive begravet eller bisat
hvis du ikke er medlem af folkekirken end ellers. Kirkegårdene er trods
alt kirkens ejendom, og kirkegårdenes drift betales over kirkeskatten.

Folkekirkens præster vil normalt slet ikke medvirke til ikke-medlemmers
begravelse ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Larsen

Dato : 29-09-02 16:53

"Per Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Jens Christiansen <snej1@worldonline.dk> wrote:
>

> Folkekirkens præster vil normalt slet ikke medvirke til ikke-medlemmers
> begravelse ...

Det er sandt, selv om de er der er de langt borte, som da min kammerats mor
blev begravet troede Præsten det var en anden og brugte den andens kvindes
navn da han kastede jord på. Men moderen var vist den eneste der ikke
opdagede det

Erik l

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-02 18:30

Erik Larsen <eriklarsen@oncable.dk> wrote:

> [...]

> blev begravet troede Præsten det var en anden og brugte den andens kvindes
> navn da han kastede jord på. Men moderen var vist den eneste der ikke

Den virker nu langt ude. Da vore forældre med et halvt års mellemrum
døde i 2000, var vi i begge tilfælde til en times samtale med præsten.
Han skulle jo holde en personlig tale [prædiken?], og der skulle vælges
salmer m.v.; jeg kan ikke forestille mig at han kunne tage sådan fejl.
--
Per Erik Rønne

Fra : erik larsen

Dato : 29-09-02 18:59

> Den virker nu langt ude.

Det var det virkeligt også

erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-09-02 18:17

serse@diku.dk (Per Rønne) writes:

> Folkekirkens præster vil normalt slet ikke medvirke til ikke-medlemmers
> begravelse ...

_Det_ er nok en sandhed med modifikationer. Visse præster vil sikkert
ikke, men hvis det er de efterladtes ønske, så burde det bestemt være
en smal sag at finde en præst, der gerne vil. Folkekirkens præster er
ikke alle så rigide lovtrælle som du gerne vil gøre dem til.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-02 18:38

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> [...]
> en smal sag at finde en præst, der gerne vil. Folkekirkens præster er
> ikke alle så rigide lovtrælle som du gerne vil gøre dem til.

Jeg skrev nu også »normalt«, og personligt mener jeg at hvis en voksen
person har gjort det valg at han ikke vil være medlem af folkekirken
/fordi han ikke tror på folkekirkens tro/, enten fordi han er
konverteret væk derfra eller fordi han er troende ateist 1), så er det
at vise afdøde despekt at lade ham få en folkekirkelig begravelse.

Jeg kender til to eksempler på det modstate. Men det drejer sig om to
børn der ikke var blevet døbt, og som døde i en ung alder. De fik en
kirkelig begravelse - og det var moderen der ikke havde ønsket dem døbt
[faderen så måttet respektere dette].

1) Hvis man er så overbevist ateist at man melder sig ud, og i øvrigt
[som typisk er] går rundt og propaganderer for sit syn, så synes jeg
faktisk godt at man kan tale om en »troende ateist«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-09-02 18:15

"Jens Christiansen" <snej1@worldonline.dk> writes:

> [...]
> kirken, samtidig med han mente man godt kunne være kristen uden at skulle
> betale kirkeskat, hvilket jeg måtte give ham ret i.

Selvfølgelig. Men måske det var på sin plads at gøre sine overvejelser
om, hvad man egentlig mener med "at være kristen".

Det er ingen skam at holde op med at kalde sig kristen, hvis man
egentlig ikke tror på kristendommens nøgleelementer (Jesu
genopstandelse, syndernes tilgivelse, det evige liv, osv.)

> Hvordan melder man sig ud af folkekirken.

Man kontakter sin lokale kirkes kontor, så hjælper de med det. Ganske
som man kontakter fodboldklubben, hvis man vil meldes ud af den.

Derefter kontakter man skattevæsenet i sin kommune og siger, at man
har meldt sig ud, så de holder op med at trække kirkeskat.

> Når man er meldt ud, vil det da være en bekostelig affære at blive
> bisat,

Præcise priser kan kirkekontoret nok også hjælpe dig med, men ja: Det
er noget dyrere end for medlemmer. Og det er vel egentlig også
rimeligt nok.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Jens Christiansen

Dato : 29-09-02 19:59

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Selvfølgelig. Men måske det var på sin plads at gøre sine overvejelser

Tak for hurtige svar. Jeg er 61 år gammel lider af en livstruende sygdom, så
jeg har nok ikke så lang tid tilbage.Nogle af de svar jeg har fået har
overbevidst mig om at jeg hurtigst muligt skal meldes ud. Mange tak for
hjælpen.
M.v.h.
Jens, i mange år et troskyldigt medlem af den Danske Folkekirke.