Grønne tomater-hjæælp!
Fra : RHR

Dato : 29-09-02 15:29

Hej!

Vi har lige været ude hos den landmand hvor vi køber næsten alle vores
grøntsager og idag havde han en kæmpe pose grønne tomater til kun 10,- så
dem var jeg nødt til at prøve Men, men men jeg ejer ikke nogen kogebog
hvor jeg kan se hvordan jeg kan bruge dem, er der nogen der kan hjælpe mig
med nogen opskrifter?

Mvh Rikke

Fra : Padmé

Dato : 29-09-02 15:28

hej rikke..
du kan vende dem i mel, og derefter stege dem på panden..mums :)

//Padmé

Fra : RHR

Dato : 29-09-02 15:37

Altså skære dem i skiver og vende dem i mel? Hvad kan man spise til, vil det
egne sig som aftensmad?
Mvh Rikke

Fra : Padmé

Dato : 29-09-02 17:17

Ja, du kan godt bruge dem til aftensmad...hvis du gerne vil have lidt kød
til, vil en kalvekotelet eller lignende egne sig godt hertil..

Fra : Prankster Kineses

Dato : 29-09-02 17:31

> [...]
> dem var jeg nødt til at prøve Men, men men jeg ejer ikke nogen kogebog
> hvor jeg kan se hvordan jeg kan bruge dem, er der nogen der kan hjælpe mig

Du kan sylte dem... Smager mums til f.eks. lyst kød.

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=syltede+gr%C3%B8nne+t
omater&btnG=Google+Search

Kasper

Fra : Prankster Kineses

Dato : 29-09-02 17:34

> Du kan sylte dem... Smager mums til f.eks. lyst kød.

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=syltede+gr%C3%B8nne+t
> omater&btnG=Google+Search
>
> Kasper

Ups brudt linje i linket.

Prøv: http://makeashorterlink.com/?W1FB222F1

Kasper

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-09-02 18:45

[RHR | Sun, 29 Sep 2002 16:28:50 +0200]

>Vi har lige været ude hos den landmand hvor vi køber næsten alle vores
>grøntsager og idag havde han en kæmpe pose grønne tomater til kun 10,- så
>dem var jeg nødt til at prøve

Jeg er misundelig :)

Jeg ville sød-sur sylte dem med chilli og vanille, efter en opskrift fra
de flinke mennesker hos Tørsleff & Co.

<http://www.toersleff.dk/3_opskrifter/action.lasso?-database=opskrifterdb&-layout=layout%20%231&-response=..%2f3_opskrifter%2fprint_opskrift_3.htm&-logicalOp=and&-recID=34579&-token=hus&-search>

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : RHR

Dato : 29-09-02 20:21

Hej!

Tusind tak for hjælpen, det glæder jeg mig til at prøve

Rikke

Fra : RHR

Dato : 01-10-02 16:19

Hej!

Nu har jeg for første gang i mit liv prøvet at sylte Jeg har fulgt
opskriften m chili og vanilie, jeg glæder mig til at smage dem om 2 uger

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-10-02 19:32

[RHR | Tue, 1 Oct 2002 17:19:28 +0200]

>Nu har jeg for første gang i mit liv prøvet at sylte

Tillykke! Det er en SKØN oplevelse, så jeg er glad for at du har "taget
chancen"...

>Jeg har fulgt opskriften m chili og vanilie, jeg glæder mig til at smage dem om 2 uger

Jeg tror du bliver glad for dem.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 29-09-02 20:25

On Sun, 29 Sep 2002 16:28:50 +0200, "RHR" <rikkehave@get2net.dk>
wrote:

Hej Rikke.

> [...]
>dem var jeg nødt til at prøve Men, men men jeg ejer ikke nogen kogebog
>hvor jeg kan se hvordan jeg kan bruge dem, er der nogen der kan hjælpe mig

Alt imens jeg søgte efter en lagkage i "Ælle, bælle frikadelle" Mad
for børn og voksne af Camilla Plum stødte jeg på "Grøn
tomat-marmelade" med ingefær og citron. Jeg har aldrig smagt sådan en
"fætter". Men opskriften skal afprøves på resterne af årets tomater i
drivhuset.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 30-09-02 08:43

Kan man godt bruge de grønne tomater fra drivhuset, som ikke er blevet røde?

Eller skal helst bruge "rigtige" grønne tomater (som ikke *bliver* røde)?

Lyder måske dumt, men jeg læste en mad-artikel om netop de der grønne
tomater (der aldrig bliver røde)...... var det fup?

mvh
anne lise

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 30-09-02 12:54

On Mon, 30 Sep 2002 09:42:37 +0200, "Anne Lise Kirk Jensen"
<alkj_gmafood@mail.tele.dk> wrote:

>Kan man godt bruge de grønne tomater fra drivhuset, som ikke er blevet røde?

Ja. I.f.m. opskriften er der en lille note: "Der er altid tomater som
ikke når at blive modne, hvis man dyrker dem selv,..."

>Eller skal helst bruge "rigtige" grønne tomater (som ikke *bliver* røde)?
>
>Lyder måske dumt, men jeg læste en mad-artikel om netop de der grønne
>tomater (der aldrig bliver røde)...... var det fup?

De tomater er jeg endnu ikke stødt på. Men jeg tvivler egentlig ikke
på, at de findes.

Udvalget af tomatvariationer i supermarkedets grøntafdeling og på
frøstativerne i foråret er i virkeligheden meget begrænset. Den
opdagelse gjorde jeg på et tidspunkt, da jeg var på "frøjagt" på
nettet. Hos et-eller-andet frøfirma (jeg husker ikke hvor) havde de
uanede mængder (overdrivelse fremmer...) af tomatarter, som jeg aldrig
i mit liv havde set før med andre former, farver, modning osv.osv.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Pusmand

Dato : 30-09-02 11:21

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tomat-marmelade" med ingefær og citron. Jeg har aldrig smagt sådan en
> "fætter". Men opskriften skal afprøves på resterne af årets tomater i

Lyder rigtig spændende. Men jeg kan bare ikke finde "Ælle, bælle
frikadelle"-siden. Måske du vil sende det link??

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 30-09-02 12:44

On Mon, 30 Sep 2002 12:21:23 +0200, "Pusmand" <pusmand@sol.dk> wrote:

>Lyder rigtig spændende. Men jeg kan bare ikke finde "Ælle, bælle
>frikadelle"-siden. Måske du vil sende det link??

Helt enig - det må prøves. Så når den "store" er kommet sig lidt over
en lidt plagsom halsbetændelse, så er det store høste- og
tomatplantefældningsdag i "Lillebo"

Desværre er det ikke en side, men en kogebog fra min ikke-digitale
opskriftskuffe Jeg vil tro, at den evt. kan lånes på biblioteket.
Jeg har det ikke så godt med at gengive opskrifter ordret fra en bog
sådan offentligt (ved ikke om man må?). Men ISBN er 87-00-29004-1,
hvis det kan hjælpe.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 01-10-02 21:06

On Mon, 30 Sep 2002 13:43:38 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Helt enig - det må prøves. Så når den "store" er kommet sig lidt over
>en lidt plagsom halsbetændelse, så er det store høste- og
>tomatplantefældningsdag i "Lillebo"

Og det blev det så idag. Planterne ligger nu i en vemodig bunke, der
minder om, at sommeren er slut.

De grønne cherrytomater blev i kvarter blandet med ingefær og
citronskal m.m. og kogte over en "sagte ild". Det tog tid - er ikke
blot en "frugten koges ud på 3 min." marmelade. Der skal kæles for den
med piskeris jævnligt og en sjat vand, hvis der mangler, før tomaterne
er glasklare.

Til gengæld blev der kvitteret med duft til den helt store præmie i
adskillige timer. Kuløren er nydelig efterårs-vissengrøn.

Indrømmet konsistensen smuttede for mig. Ingen katastrofe, men den
sidste sjat vand sparer jeg væk næste gang

Endnu har jeg kun smagt det på en theske. Det har en pudsig, fyldig
sur-sød smag.

Det smager "mums" og var en fornøjelse at lave.

Hjertelig løvfaldshilsen
Dorte