om harer (i gamle dage)
Fra : erik

Dato : 29-09-02 13:49

Hej
Jeg , der ikke er jæger eller zoolog, sidder og læser en artikel om harejagt
i gamle dage (ca. 1900) og jægeren (min oldefar)fortæller:
". . . dengang der kun var få harejægere, var harerne større (ca. 4,5 Kg)
og snehvide, nu er de små (ca. 3,25Kg) og blå"

Hvad fortæller dette? At de ikke nåede at vokse sig store p.g.a. flere
jægere? Og hvad med farven, hvorfor blev de ikke hvide mere - (og er blå =
grå ?)

På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Erik

Fra : Peter Weis

Dato : 29-09-02 16:34

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote in message
> [...]
flere
> jægere? Og hvad med farven, hvorfor blev de ikke hvide mere - (og

Hvis harerne var hvide, så var det måske en anden race. Det vill også
kunne forklare forskelle i vægt.
Gråharen, som er den der nu lever i Danmark er gråbrun året rundt.
I resten af Skandinavien findes der moharen som er blågrå om vinteren,
og fjeldharen som bliver hvid.

mvh
Peter

Fra : PJ

Dato : 29-09-02 21:21

Når du delvis selv gi`r svaret - mener du så at de "mange" jægere holder dem
i bedre kondition og krudtrøgen har farvet dem blå?

Eller har du et andet svar? Men en "smart" provokation i gruppen -

Men Peter Weis indlæg er nok det mest sandsynlige.

Pierre
((Harejæger - der også skyder harer i Sydsjælland på over 4 kg.))

Fra : wheeler

Dato : 30-09-02 19:40

">
> Eller har du et andet svar?

Kan den blå farve ikke skyldes den intensive sprøjtning med kvælstof
(nitrat)..

I øvrigt - er der noget smukkere et syn, som at se vinterbyggens blålige
skær, når man kører en tur ud i det åbne landskab!

Wheeler
(Agronom)

Fra : Peder Porse

Dato : 30-09-02 21:40

wheeler wrote:
> [...]
>
> I øvrigt - er der noget smukkere et syn, som at se vinterbyggens blålige
> skær, når man kører en tur ud i det åbne landskab!

Hvordan sprøjter man med kvælstof?
*SS*
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : erik

Dato : 01-10-02 18:31

Imponerende så meget realisme svarene lægger for dagen
Er alle jægere medlem af Green Peace eller Power to the Farmers ?
Der er jo også en organisation der tager vare på ordblindes samfundssociale
relationer (jeg har gleeeeemt navnet - socialdemocraterne ???) . . .