Gasvarmeovn - hvad skal jeg se efter?
Fra : Vidar

Dato : 29-09-02 12:42

Vi har et par rum, hvor vi overvejer at opstille en gasvarmeovn. Da vi intet
aner om dem vil vi lige spørge i dette forum. Er det en forkert NG så fortæl
mig blot hvor jeg skal spørge.

Jeg har set modeller der er katalytiske eller infrarøde. Hvilken model er
mest velegnet til privat brug på 50-60 kvm?
Hvor stor varmeeffekt er fornuftig til samme område?
Hvad er et rimeligt gasforbrug, når vi ønsker at holde ca. 20 grader eller
så det er behageligt at arbejde ved skrivebordet?
Hvilke fordele er der i at der ligger sten i ovnen (muligvis udover at den
bliver tungere)?
Blæser i varmeovnen? Er der fordele ved det? Skal den tilsluttes strøm?

Eksempler på modeller jeg har stødt på:
ENO infrarød m/6 kakler og Piezo tændingssystem
Delonghi m. infrarød varmer 3 sten - 4,3 K.W.
Delonghi m. katalysator, Gasforbrug: 134-218 gram/time

Jeg håber ikke jeg har smidt for mange overflødige information ind i dette
indlæg. Men jeg søger blot råd om hvad der er det bedste køb for
undertegnede og evt. hvor man kan få et rigtig godt tilbud.

mvh. Allan

Fra : Brian Skaarup

Dato : 29-09-02 17:41

On Sun, 29 Sep 2002 13:42:00 +0200, "Vidar" <alhalma@hotmail.com>
wrote:

>Vi har et par rum, hvor vi overvejer at opstille en gasvarmeovn.
Har du overvejet en petroleumsovn i stedet?
Den er ganske vist dyrere i indkøb, men billigere i drift og så
afgiver den ikke den samme mængde kondensvand som en gasovn gør (der
skal luftes en del ud når man har en gasovn kørende 11 kg flaskegas
udvikler 16,5 liter kondensvand)
En gasovn bruger 11 kg gas på 40 timer dvs 0,275 kg/timen - 11 kg. gas
koster mindst kr 140 i DK - dvs. 140/40 pr. time = kr. 3,5
En zibroovn bruger 0,4l lampeolie ved samme effekt - lampeolie i Netto
koster ca. kr 6/l eller kr. 2,4 pr time

Fra : Vidar

Dato : 29-09-02 18:57

Næh, det havde vi ikke overvejet. Tak for tippet som vi vil se nærmere på.
Har du evt. henvisninger på nettet til ovne eller brugen af dem?

Mvh. Allan

Fra : Brian Skaarup

Dato : 29-09-02 20:20

http://www.zibro.dk/

Fra : Soren Pedersen

Dato : 29-09-02 18:57

Jeg er helt enig med Brian mht. Zibroen - Den er super.....Er dyr i indkøb,
men du vil ikke fortryde det, i modsætning til en gasovn pga. kondensvandet.

Mvh
/Søren